لکه های سیاه روی دهان و بینی گربه ها

لکه های سیاه روی دهان و بینی گربه ها

0 دیدگاه 27 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 15647
لکه های سیاه روی دهان و بینی گربه ها
لکه های مسطح قهوه ای یا سیاه که به طور ناگهانی روی بینی، لب و لبه پلک گربه نارنجی شما ظاهر می شود، به راحتی قابل توضیح هستند. شایع ترین دلیل این لکه های تیره، لنتیگو است، که یک بیماری ژنتیکی در گربه ها است. و تعداد ملانوسیت های اپیدرمی افزایش می یابد. بیایید دریابیم که این نقاط چیست و آیا باید نگران باشید؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، با تکثیر این سلول های تولید کننده رنگدانه(لنتیگو)، لکه های کوچک سیاه یا قهوه ای روی صورت گربه شما ظاهر می شود. گربه های نارنجی تنها نژادی (رنگ) نیستند که تحت تأثیر لنتیگو قرار می گیرند. لکه‌های سیاه همچنین می‌توانند روی گربه‌های کالیکو، زرد و گربه‌های دیگر هم ظاهر شوند. گربه‌های میانسال و مسن‌تر نیزتحت تأثیر این لکه ها قرار می‌گیرند، اما لنتیگو می‌تواند ازیک سالگی در گربه‌ها ظاهر شود.

علائم لنتیگو در گربه ها چیست؟

هنگامی که لنتیگو برای اولین بار در گربه ها ظاهر شود، قبل از انتشار به پلک ها، لثه ها و بینی، به صورت نقاط ریز روی لب ها دیده می شود. با بالا رفتن سن گربه، لکه ها گسترده تر می شوند و ممکن است بزرگتر شوند. اغلب، یک خوشه کوچک از لکه ها با هم رشد می کنند و یک لکه بزرگ رنگدانه را تشکیل می دهند.

لکه های کوچک ممکن است نزدیک به هم ظاهر شوند و ناحیه بزرگتری را تغییر رنگ دهند. ضایعات قهوه ای یا سیاه، اندازه کوچک و معمولاً صاف هستند، اما ممکن است برجسته به نظر برسند. به نظر می رسد گربه ها نیز با این "کک و مک" راحت هستند، زیرا باعث خارش یا تحریک کننده در گربه نیست.

علل لنتیگو در گربه ها چیست؟

در حالی که کک و مک با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در افراد مرتبط است، اما علت دقیق لنتیگو در گربه ها ناشناخته است. ظاهر این کک و مک های گربه ای با افزایش و قرار گرفتن در معرض نور خورشید همزمان نیست.

صرف نظر از محرک زمینه ای، لکه های لنتیگو از سلول های تولید کننده رنگدانه به نام ملانوسیت ها به وجود می آیند که ملانین بیشتری نسبت به پوست اطراف تولید می کنند. تصور می‌شود که ژنی که رنگ پوشش نارنجی را کد می‌کند، ناپایدار است و با گذشت زمان به ژن تیره «غیر نارنجی» طبیعی‌تر خود برمی‌گردد، اما این نظریه تأیید نشده است.

چگونه لنتیگو در گربه ها تشخیص و درمان می شود؟

دامپزشکان اغلب لنتیگو را بر اساس معاینه فیزیکی کامل، علائم بالینی ارائه شده و با بررسی سایر شرایط سلامتی تشخیص می دهند. گاهی اوقات، لکه های لنتیگو ممکن است شبیه ملانوما ظاهر شوند، بنابراین دامپزشک شما ممکن است یک نقطه مشکوک را با سوزن ظریف آسپیره کند تا سلول های سرطانی را در زیر میکروسکوپ جستجو کند.

لنتیگو نوعی سرطان نیست و رشد نخواهد کرد تا تبدیل به سرطان شود. تنها نگرانی این است که لکه‌های لنتیگو می‌توانند لکه‌های ملانوما را بپوشانند، که آزمایش‌های معمول دامپزشکی را برای نظارت حیاتی می‌کند. اگر متوجه لکه سیاه برجسته در گربه خود شدید، با دامپزشک خود تماس بگیرید، زیرا لکه های برجسته بیشتر از لکه های صاف سرطانی هستند.

از آنجایی که لنتیگو یک بیماری خوش خیم و آرایشی است، مانند کک و مک انسان یا لکه های پیری، نیازی به درمان نیست - کافی است از کک و مک های بچه گربه خود لذت ببرید. 

چه شرایط دیگری شبیه لنتیگو در گربه ها است؟

در حالی که لکه‌های سیاه ناشی از لنتیگو می‌توانند حیرت‌انگیز باشند، اما خوش‌خیم‌ترین وضعیتی هستند که به صورت نقاط سیاه کوچک ظاهر می‌شوند.

سایر مسائل پزشکی مشابه ظاهری که می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند عبارتند از:

کک: این انگل های مکنده خون به صورت نقاط سیاه کوچک در پوست گربه شما ظاهر می شوند. هنگامی که کک ها از گربه شما تغذیه می کنند، خون هضم شده را از خود عبور می دهند و به عنوان خاک یا مدفوع کک نیز شناخته می شود، که به صورت لکه های سیاه ریز روی پوست و خز حیوان خانگی شما ظاهر می شود. شانه کردن گربه با شانه کک دندانه ریز بهترین راه برای تشخیص مشکل کک است، زیرا این شانه های مخصوص برای بیرون کشیدن کک، و کثیفی از روی حیوان خانگی شما طراحی شده اند.

آکنه گربه: در حالی که علت دقیق آکنه گربه ناشناخته است، این یک بیماری پوستی نسبتاً شایع در گربه ها است. آکنه گربه که به صورت نقاط سیاه روی چانه ظاهر می شود، ممکن است به جوش های قرمز و ملتهب تبدیل شود که می تواند پاره شود و ترشح کند. رعایت بهداشت مناسب برای گربه های مبتلا به آکنه ضروری است، به خصوص در مورد ظروف غذا و آب. از ظروف پلاستیکی خودداری کنید و به جای آن از سرامیک، فولاد ضد زنگ یا شیشه استفاده کنید. آکنه گربه می تواند شعله ور شدن گاه به گاه یا یک بیماری مزمن باشد که به پروتکل های بهداشتی دقیق نیاز دارد.

ملانوما: گربه ها، بر خلاف انسان ها به ندرت از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به ملانوم مبتلا می شوند. ملانوما به رنگدانه ملانین اشاره دارد که توسط سلول های خاصی در بدن تولید می شود. با شکل بدخیم ملانوم، این سلول های رنگدانه خارج از کنترل رشد می کنند و به احتمال زیاد روی پوست، چشم ها یا دهان گربه ها تأثیر می گذارند. چندین ویژگی در گربه های مبتلا به ملانوم رایج است:

ملانوما ممکن است به صورت یک لکه تیره رنگ، لکه، توده یا ناحیه برجسته روی پوست، لثه یا داخل چشم ظاهر شود.

نقاط آسیب دیده شایع عبارتند از لب ها، لثه ها، زبان، بینی، گوش ها و چشم ها. در چشم، اولین علامت ملانوم ممکن است تغییر رنگ عنبیه و تیره شدن آن باشد.

ملانوما تهاجمی است و می تواند به سرعت به ریه ها یا کبد سرایت کند و باعث مشکلات تنفسی، بی اشتهایی و کاهش وزن شود.

اگر نگران لکه ای روی گربه خود هستید، به خصوص اگر اندازه آن تغییر کند و بزرگ شود یا حساس باشد، با دامپزشک خود تماس بگیرید. احتمال زیادی وجود دارد که لکه سیاه گربه شما لنتیگو باشد.

آیا گربه ها به صاحبان خود وابسته هستند؟

 

به این وب سایت رای دهید