موارد اورژانسی و حضوری

موارد اورژانسی و حضوری

0 دیدگاه 11 اسفند 1400 چاپ خبر بازدید: 407
موارد اورژانسی و حضوری
دامپزشکان آنلاین می توانند به کاهش اضطراب و استرس برای والدین پت ها که نگران هستند مشکلی برای حیوان خانگی آنها پیش آمده باشد کمک کنند. اما در موارد اورژانسی باید به دامپزشک حضوری مراجعه کنید.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، ما در اینجا به برخی از شرایطی که باعث مراجعه به مطب دامپزشک می شود می پردازیم، مانند: استفراغ / اسهال / غذا نخوردن برای بیش از 24 ساعت. پس از 24 ساعت استفراغ یا اسهال، کم آبی در بدن پت یک نگرانی جدی است.

لازم است حیوان خانگی شما توسط دامپزشک معاینه فیزیکی شود، تا علائم حیاتی آنها بررسی شود. درد شکم ارزیابی شود تا بتوان مشکل را تشخیص داد. با این علائم، اشعه ایکس و آزمایش‌های آزمایشگاهی مانند آزمایش خون، آزمایش ادرار و آنالیز مدفوع ممکن است لازم شود.

حیوان خانگی ممکن است انسداد جسم خارجی (جوراب گیر کرده) در روده خود داشته باشد که یک مورد اورژانسی محسوب می شود. انتظار می تواند کشنده باشد و جراحی اغلب لازم است.

در مواردی مانند این، با بلع شناخته شده مواد خارجی، دامپزشک به احتمال زیاد عکسبرداری با اشعه ایکس از شکم را برای بررسی شواهد انسداد روده و آزمایش خون برای ارزیابی وضعیت هیدراتاسیون و الکترولیت سگ توصیه می کند.

آسیب تروماتیک

یک حیوان خانگی باید همیشه بعد از یک آسیب تروماتیک شخصاً دیده شود، زیرا آسیب داخلی می تواند بسیار بدتر از ظاهر خارجی باشد. ضربه به چشم ها همیشه باید شخصا ارزیابی شود، زیرا بینایی ممکن است به طور ناگهانی از بین برود و آسیب های چشمی به سرعت جدی شوند.

مثال: سگی به مدت دو ساعت از حیاط  فرار کرد و لنگان لنگان به خانه برمی گردد. که نشان می دهد ممکن است با ماشین برخورد کرده باشد.

اگرچه این سگ هیچ آسیب خارجی شدیدی ندارد، اما برخورد با ماشین می تواند باعث آسیب داخلی جدی شود که ممکن است کشنده باشد. ضروری است که این سگ توسط دامپزشک شخصاً مورد ارزیابی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که دارای حیاتی پایدار هستند. همچنین ممکن است برای بررسی آسیب اندام داخلی و یا خونریزی نیاز به اشعه ایکس یا سونوگرافی باشد

خونریزی یا زخم باز

عفونت و از دست دادن خون هر دو خطری برای حیوانات دارای خونریزی یا زخم باز هستند. یک دامپزشک آنلاین نمی تواند زخم یا خون از دست رفته را از طریق رایانه ضد عفونی، ارزیابی و درمان کند.

سگ هایی با زخم های باز اغلب به آنتی بیوتیک و داروهای مسکن نیاز دارند و ممکن است به جراحی نیز نیاز داشته باشند. این چیزی است که باید به سرعت مورد توجه قرار گیرد، زیرا مراقبت در خانه ممکن است آن را بدتر کند.

شرایط عصبی مانند تشنج یا فلج

هرگونه شواهد تشنج، تغییرات ناگهانی در فعالیت ذهنی حیوان خانگی شما، ناتوانی در حرکت دادن یک یا چند اندام، یا علائم دیگر مسائل عصبی، مانند کج شدن سر و چرخش، باید به عنوان یک اورژانس تلقی شود.

یک ارزیابی عصب شناختی عملی از حیوان خانگی شما زمانی که نوبت به محلی سازی این مشکل در سیستم عصبی می شود ضروری است.

تشنج هایی که بیش از چند دقیقه طول می کشد یا بیش از یک بار در روز رخ می دهد می تواند منجر به آسیب عصبی دائمی شود. فلج شدن می تواند نشان دهنده مشکلات جدی نخاع باشد و اگر به سرعت برطرف نشود، می تواند دائمی باشد.

مثال: یک داش هوند از روی کاناپه پرید، کاری که حیوان خانگی هر روز انجام می دهد، اما این بار، او داد زدد و شروع به کشیدن پاهای عقب خود کرد.

داش هوندها بسیار مستعد ابتلا به بیماری دیسک بین مهره ای (IVDD) هستند که می تواند منجر به آسیب به نخاع و فلج شود. این مورد باید اورژانسی درمان شود، زیرا توانایی راه رفتن ممکن است با درمان مناسب دوباره به دست آید.

ممکن است عکس برداری با اشعه ایکس با یا بدون سایر تصویربرداری های پیشرفته مانند CT/MRI توصیه شود، و اگر فتق دیسک شناسایی شود، جراحی ممکن است مرحله بعدی باشد. این سگ ها درد زیادی دارند و در صورت مشاهده سریع توسط دامپزشک می توان این درد را با داروهای تزریقی کنترل کرد.

داشتن مشکل تنفسی

زمانی که حیوان خانگی مشکل تنفسی دارد، جدی است و همیشه باید فورا به آن رسیدگی شود.

علائم تنگی نفس در سگ عبارتند از:

سرعت تنفس سریع و کم عمق

افزایش تلاش عضلات شکم برای نفس کشیدن

اغلب، بی حالی یا فروپاشی

در گربه ها، تنگی نفس ممکن است به صورت زیر ظاهر شود:

تنفس با دهان باز

سرفه کردن

سرعت تنفس کم عمق و سریع

این نشان می دهد که پت اکسیژن کافی دریافت نمی کند.

مثال: یک گربه بیماری قلبی دارد اما علائم نارسایی احتقانی قلب را نشان نداده است. 

این گربه ممکن است در نارسایی احتقانی قلب باشد و باید بلافاصله توسط دامپزشک ویزیت شود. گربه‌هایی که دچار ناراحتی تنفسی هستند می‌توانند به سرعت بدتر شوند، و مهم است که شخصاً ویزیت شوند تا دامپزشک بتواند اکسیژن و داروها را در صورت نیاز برای بهبود توانایی تنفس آنها تجویز کند.

بنابراین مواردی هستند که بصورت آنلاین نمی توان آنها را درمان کرد و باید سریعاً حیوان را نزد دامپزشک ببرید.

 

به این وب سایت رای دهید