پروبیوتیک ها چیست و چگونه کار می کنند؟

پروبیوتیک ها چیست و چگونه کار می کنند؟

0 دیدگاه 14 فروردین 1401 چاپ خبر بازدید: 522
پروبیوتیک ها چیست و چگونه کار می کنند؟
سگ‌ها و گربه‌ها دارای میکروارگانیسم‌های زیادی به نام فلور روده هستند که در روده‌شان زندگی می‌کنند  که بیشتر آنها باکتری‌هایی از 3 خانواده اصلی هستند. این باکتری‌های «خوب» در ازای اقامت، کارهای زیادی را انجام می‌دهند.

سگ‌ها و گربه‌ها دارای میکروارگانیسم‌های زیادی به نام فلور روده هستند که در روده‌شان زندگی می‌کنند  که بیشتر آنها باکتری‌هایی از 3 خانواده اصلی هستند. این باکتری‌های «خوب» در ازای اقامت، کارهای زیادی را انجام می‌دهند، از کمک به جذب مواد مغذی از غذا، تقویت عملکرد سیستم ایمنی، تا تولید فعال موادی که بدن حیوان خانگی شما برای حفظ سلامتی به آن نیاز دارد. یک رابطه برد-برد با آنها وجود دارد، بنابراین از آنها به عنوان باکتری متقابل یاد می شود . 

علاوه بر آنها، روده همچنین حاوی میکروب هایی است که به سادگی از یک مکان گرم و خوب برای زندگی بدون ایجاد آسیب استفاده می کنند  به نام commensals ، اگرچه برخی از آنها می توانند با نصف فرصت مشکلاتی ایجاد کنند (اینها به عنوان پاتوژن های فرصت طلب شناخته می شوند ).

سومین نوع میکروب موجود در روده به عنوان پاتوژن شناخته می شود زیرا «شیوه زندگی» آنها همیشه میزبان را دچار مشکل می کند. آنها معمولاً با بلع تصادفی وارد روده می شوند و باز هم بیشتر آنها باکتری هستند، اگرچه ویروس ها، مخمرها و انگل های تک سلولی نیز بخشی از این گروه هستند.

سیستم ایمنی روده تلاش می‌کند تا پاتوژن‌ها را در اسرع وقت حذف کند و همراه با جمعیت‌های باکتریایی متقابل، ترکیبات را در تعداد کم نگه دارد. هر چند گاهی این تعادل ظریف به هم می خورد.

این می تواند ناشی از:

تغییرات ناگهانی در غذا یا خوراکی ها (مثلا نوع جدید، با نسبت پروتئین به چربی و کربوهیدرات متفاوت، غذای انسان با نمک، چربی یا ادویه زیاد)،

اجسام غیر قابل هضم که با بافت سخت خود پوشش روده را تحریک می کنند.

مواد آلوده به پاتوژن (مثلاً مدفوع گربه، تهوع روباه، غذاهای در حال تجزیه)، وجود کرم ها ،داروهای خاص (ضد التهاب، آنتی بیوتیک ها و غیره)، بیماری های دیگر ، حتی غیر مرتبط با روده یا استرس (مانند ترک مادر و خواهر و برادر برای رفتن به خانه دائمی خود، دوری از غذاخوری ها یا لانه ها و غیره).

 

پروبیوتیک ها چیست و چگونه کار می کنند؟

مکمل های پروبیوتیک محصولاتی هستند که حاوی غلظت بالایی از باکتری های مفید برای روده سگ و گربه ( پروبیوتیک مناسب، معمولاً باکتری های خانواده انتروکوک ) هستند. برای تأثیر بهتر، آنها اغلب با یک پری بیوتیک (کربوهیدرات‌های ساده که باکتری‌ها را تغذیه می‌کنند) و گاهی اوقات با موادی ترکیب می‌شوند که سلول‌های پوشش روده را تغذیه می‌کنند، سموم باکتری‌های «بد» را خنثی می‌کنند و به جامدتر شدن مدفوع کمک می‌کنند (معمولاً قندهای طبیعی و مشتقات خاک رس یا عصاره های گیاهی).

همانطور که قبلاً حدس زده اید، پروبیوتیک ها به افزایش تعداد باکتری های "خوب" و بازگرداندن عملکرد طبیعی روده کمک می کنند. از آنجایی که فلور روده برای یک گونه بسیار خاص است، پروبیوتیک‌های انسانی مانند Actimel یا Yakult برای گربه‌ها و سگ‌ها مناسب نیستند زیرا حاوی باکتری‌هایی هستند که برای روده بزرگ انسان هستند.

 

چه نوع پروبیوتیک هایی وجود دارد؟

کیفیت یک مکمل پروبیوتیک با غلظت باکتری های "خوب" در آن و افزودن مواد حمایت کننده روده تعیین می شود، که هر دو معمولاً در بسته بندی ذکر شده اند. فرمولاسیون مختلف آنها (خمیر، قرص یا گرانول) هیچ ربطی به آن ندارد.

چه زمانی باید از پروبیوتیک ها استفاده کرد؟

از آنجایی که آنها فقط حاوی باکتری های مفید و مواد طبیعی هستند، نمی توانید با پروبیوتیک ها اشتباه زیادی کنید. آنها را به عنوان کمک اولیه امتحان کنید :

اسهال حاد در سگ ها و گربه ها پس از تغییر رژیم غذایی یا  خانه

اسهال عفونی یا کولیت 

تحریک روده پس از عبور جسم خارجی

اسهال مزمن بدون کاهش وزن یا کاهش اشتها

در طول و پس از اتمام دوره آنتی بیوتیک، به عنوان مثال پس از یک دوره HGE ،

پس از جراحی (اگر حیوان خانگی شما جراحی روده را انجام داده است، ابتدا با دامپزشک خود مشورت کنید).

لطفاً از پروبیوتیک‌ها فقط در حیوانات خانگی استفاده کنید که جدا از مدفوع غیرطبیعی، تا زمانی که مدفوع به حالت عادی برگردد حداقل به مدت 2-3 روز. از دوز توصیه شده روی بسته استفاده کنید. اگر بعد از 4 تا 5 روز مصرف پروبیوتیک ها بهبودی حاصل نشد یا اگر حیوان خانگی شما به غیر از اسهال علائم دیگری مانند استفراغ، بی اشتهایی یا به نظر می رسد درد دارد، لطفاً با دامپزشک مشورت کنید.

به این وب سایت رای دهید