تیرگی چشم گربه ها

تیرگی چشم گربه ها

0 دیدگاه 28 فروردین 1401 چاپ خبر بازدید: 773
تیرگی چشم گربه ها
چشم یک گربه مسلماً قابل تشخیص ترین قسمت بدن آنهاست که حتی از دور به راحتی دیده می شود. چشمان آنها متفاوت از چشم ما تنظیم شده است و به محرک های بصری حساس تر است. هر گونه آسیب یا آسیب به چشم آنها می تواند بر کیفیت زندگی گربه تأثیر منفی بگذارد و به همین دلیل باید از آن محافظت شود.

چشم یک گربه مسلماً قابل تشخیص ترین قسمت بدن آنهاست که حتی از دور به راحتی دیده می شود. چشمان آنها متفاوت از چشم ما تنظیم شده است و به محرک های بصری حساس تر است. هر گونه آسیب یا آسیب به چشم آنها می تواند بر کیفیت زندگی گربه تأثیر منفی بگذارد و به همین دلیل باید از آن محافظت شود.

بنابراین، مهم است که بتوانید علائم بیماری یا درد را که ممکن است روی چشم گربه شما تأثیر بگذارد، تشخیص دهید.

آیا ترشح چشم برای گربه ها طبیعی است؟

اشک و دیگر انواع ترشحات چشمی توسط غدد واقع در اطراف چشم به نام غدد اشکی تولید می شود. این غدد ترشحات شفافی ترشح می کنند تا به روان شدن چشم کمک کرده و از آن در برابر تحریک و آسیبی که ممکن است در اثر تماس مداوم با پلک ها به آن وارد شود، محافظت می کند. روان نگه داشتن چشم ها همچنین می تواند به به دام انداختن محرک های محیطی و جلوگیری از آسیب رساندن یا آسیب رساندن به چشم کمک کند.

شرایطی وجود دارد که غدد اشکی بیش از حد طبیعی ترشح می کنند. بیشتر اوقات این واکنش به یک جسم خارجی است که ممکن است با چشم تماس داشته باشد. با تولید بیش از حد اشک، بدن می‌تواند این محرک‌ها و آلاینده‌ها را که ممکن است باعث آسیب یا التهاب چشم‌ها شوند، دفع کند.

در حالی که بیشتر موارد اشک ریزش بیش از حد در گربه ها بی ضرر است، اما می تواند نشانه ای از این باشد که حیوان ممکن است از نوعی بیماری چشم رنج ببرد. ترشح بیش از حد چشم، یا از نظر پزشکی به عنوان اپیفورا شناخته می‌شود، معمولاً در مراحل اولیه بسیاری از مشکلات چشمی دیده می‌شود و تشخیص اینکه آیا اشک بیش از حد یک واکنش طبیعی است یا ناشی از یک بیماری چشمی است، مهم است.

چگونه بفهمیم گربه شما عفونت چشمی یا مشکل دیگری دارد؟

تولید بیش از حد اشک به خودی خود معمولاً یک نگرانی برای سلامتی در گربه ها نیست. بیشتر اوقات، گربه ها مقدار زیادی اشک تولید می کنند تا از چشمان خود در برابر خطرات محیطی محافظت کنند. با این حال، اگر ترشحات چشمی با علائم دیگری همراه باشد، به احتمال زیاد ممکن است نشانه ای از مشکل چشمی باشد.

تورم بافت های اطراف چشم، که ورم ملتحمه نامیده می شود ، معمولا همراه با ترشح بیش از حد چشم در هنگام التهاب دیده می شود. قرمزی صلبیه، قسمت سفید چشم، نیز نشانه‌ای از التهاب در چشم است و معمولاً با تولید بیش از حد اشک نیز همراه است.

رنگ ترشحات چشم نیز می تواند به تعیین علت مشکل کمک کند. به طور معمول، غدد اشکی مایعی شفاف و چسبناک تولید می کنند تا چشم گربه را روان کنند و هر گونه زباله احتمالی روی سطح آن را خارج کنند. ترشحات چشم سبز یا زرد می شود و زمانی که درجاتی از عفونت روی چشم یا بافت های اطراف آن وجود داشته باشد.

در نهایت، اگر ترشح بیش از حد چشم با تغییرات فیزیکی در قسمت شفاف چشم مانند کدر شدن یا رنگ مایل به آبی و سفید در قرنیه همراه باشد، می تواند نشان دهنده درجاتی از آسیب قرنیه باشد . علائم درد و ناراحتی مانند پنجه زدن در چشم یا چروکیدن نیز در موارد آسیب قرنیه قابل مشاهده است.

اگر شروع به مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در بالا کردید، باید در اسرع وقت به دامپزشک خود مراجعه کنید تا آنها را بررسی کنید.

 

مشکلات رایج چشمی که باعث تیرگی چشم در گربه ها می شود

1. آسیب قرنیه

هر گونه آسیب در سطح قرنیه چشم گربه مانند زخم یا ساییدگی می تواند باعث ترشح بیش از حد چشم و گودی چشم شود. غدد اطراف چشم مقدار زیادی اشک تولید می کنند تا به حذف هر جسم خارجی که باعث آسیب می شود کمک کند و به بهبود آسیب قرنیه کمک کند.

 

2. عفونت چشم

عفونت موضعی چشم ها یا هر یک از ساختارهای اطراف آنها نیز باعث تولید بیش از حد اشک در گربه می شود. پاتوژن های باکتریایی، ویروسی و قارچی می توانند باعث عفونت چشم شوند و علائم اولیه معمولاً ترشح بیش از حد چشم زرد یا سبز است. عفونت های اولیه چشم نسبتاً نادر هستند. اکثر موارد ثانویه هستند و به عنوان عارضه ای برای یک مشکل زمینه ای چشم مانند آسیب قرنیه رخ می دهد.

برخی از عفونت های سیستمیک در گربه ها نیز باعث تیرگی چشم با ترشحات سبز یا زرد می شوند. در بچه گربه ها، عفونت های ویروسی ناشی از کالیسی ویروس و هرپس ویروس منجر به ترشح بیش از حد چشم سبز رنگ همراه با ملتحمه و رینیت شدید می شود. بچه گربه های آلوده اغلب نمی توانند چشمان خود را به دلیل میزان ترشحات چشمی باز کنند.

 

3. انسداد مجرای اشک

چشم‌ها و مجرای بینی گربه‌ها از طریق مجرای کوچکی که از لبه دهانه چشم‌ها به داخل مجرای بینی می‌رود، به نام مجرای نازواکریمال به هم متصل می‌شوند. این مجرا به عنوان یک مسیر زهکشی برای پارگی هایی است که غدد اشکی تولید می کنند تا از تجمع بیش از حد جلوگیری کند. به همین دلیل است که وقتی اپی فورا در گربه ها وجود دارد، مشاهده ترشحات بینی نیز رایج است.

برخی شرایط مانند احتقان بینی، ورم ملتحمه یا التهاب چشم گاهی اوقات مجرای اشکی را مسدود کرده و از تخلیه مناسب اشک جلوگیری می کند که منجر به تجمع بیش از حد اشک می شود.

 

به این وب سایت رای دهید