کمک های اولیه برای سگ ها

کمک های اولیه برای سگ ها

0 دیدگاه 4 اردیبهشت 1401 چاپ خبر بازدید: 516
کمک های اولیه برای سگ ها
کمک های اولیه می تواند جان سگ شما را نجات دهد. بنابراین، به عنوان صاحب سگ، باید مهم ترین موارد اضطراری و نحوه واکنش را بدانید. در اینجا می توانید دریابید که این موقعیت ها چیست و چگونه کمک های اولیه را به سگ خود انجام دهید.

کمک های اولیه برای سگ ها           

کمک های اولیه می تواند جان سگ شما را نجات دهد. بنابراین، به عنوان صاحب سگ، باید مهم ترین موارد اضطراری و نحوه واکنش را بدانید. در اینجا می توانید دریابید که این موقعیت ها چیست و چگونه کمک های اولیه را به سگ خود انجام دهید.

هدف از کمک های اولیه برای سگ چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، توانایی انجام سریع در مواقع اضطراری است. اغلب فاصله تا کلینیک دامپزشکی زیاد است که باید برای نجات جان سگ پل زد.

علائم حیاتی سگ چیست؟

هنگامی که سگ شما در حال استراحت است علائم حیاتی را بررسی کنید و مقادیر را در مشخصات حیوان ثبت کنید. این به شما یک نقطه شروع خوب برای دانستن اینکه آیا مقادیر در یک مورد حاد افزایش یا کاهش می یابد، می دهد. حتی اگر سگ شما احساس خوبی ندارد، علائم حیاتی را بررسی کنید. مقادیر در یک حیوان سالم باید تقریباً به شرح زیر باشد:

  • تنفس: 15-30 نفس در دقیقه در حالت استراحت (سگ های کوچک بیش از بزرگ). توجه داشته باشید که قفسه سینه حیوان خانگی شما چند بار در دقیقه بلند می شود.
  • نبض: ضربان قلب سگ های بزرگ 60-100، سگ های کوچک 100-160 (توله سگ تا 220). شریان فمورال را در قسمت داخلی ران با انگشت اشاره و میانی خود پیدا کنید و تعداد دفعات احساس ضربان در دقیقه را اندازه بگیرید.
  • زمان پر شدن مویرگ ها برای بررسی گردش خون (لب را بلند کنید و روی لثه فشار دهید. اندازه گیری کنید که چقدر طول می کشد تا مخاط دوباره صورتی شود. نباید بیشتر از 2 ثانیه طول بکشد)
  • مخاط دهان (صورتی = خوب، رنگ پریده = شوک یا کم خونی، آبی = کمبود اکسیژن، خاکستری = مسمومیت، زرد = مشکل کبدی)
  • خاصیت ارتجاعی پوست (با احتیاط چین های پوستی در گردن را بالا بکشید. این باید فوراً جمع شود و برای جلوگیری از کم آبی باقی بماند)
  • دما: 38-39 درجه سانتیگراد، توله ها تا 39.5 درجه سانتیگراد (دما سنج بالینی برای این منظور با دقت وارد مقعد می شود)

شایع ترین موارد اضطراری کدامند؟

سگی که درد یا شوک دارد ممکن است صاحبش را گاز بگیرد . بنابراین اقدامات احتیاطی مانند قرار دادن محافظ گاز گرفتن را انجام دهید تا آسیبی نبینید

  • جراحات گاز گرفتن
  • شوک حرارتی
  • شکستگی
  • مسمومیت
  • پیچ خوردگی معده
  • جسم خارجی
  • تصادف جاده ای

حتی اگر نمی توانید به طور مستقیم آسیب خارجی را تشخیص دهید، سگ شما باید بلافاصله پس از چنین حوادثی توسط دامپزشک معاینه شود. در غیر این صورت، آسیب های داخلی را می توان نادیده گرفت و عواقب جدی در پی داشت. در حالت شوک، سگ ممکن است درد را نشان ندهد و فقط بعداً می توانید متوجه تغییراتی در رفتار شوید.

در مواقع اضطراری چه اقدامات فوری باید انجام شود؟

محل حادثه را ایمن کنید و از خود محافظت کنید

در صورت امکان سگ را از منطقه خطر خارج کنید

عملکردهای حیاتی را بررسی کنید

خونریزی شدید را متوقف کنید

به بیمارستان دامپزشکی اطلاع دهید و دستورالعمل ها را دنبال کنید

به آرامی روی کشتی، جعبه یا پتو برای حمل و نقل قرار دهید

به کلینیک دامپزشکی ببرید

احیا در سگ ها چگونه عمل می کند؟

اگر نمی توانید نبض، ضربان قلب یا تنفس را تشخیص دهید، باید در اسرع وقت عملیات احیا را شروع کنید. توجه، این اقدام فقط در مورد ایست قلبی مطلق اعمال می شود!

وضعیت پهلوی ثابت: سگ را به پهلو بخوابانید تا به پهلوی راست بخوابد. مطمئن شوید که سطح سفت باشد، به عنوان مثال تشک مناسب نیست. گردن و سر باید کشیده و دهان باز باشد.

ماساژ قلبی: کف دست خود را روی قلب قرار دهید (تقریباً جایی که آرنج در حالت خم شدن قرار دارد). برای سگ های بزرگ از دو دست استفاده کنید. برای توله سگ ها و حیوانات بسیار کوچک، قفسه سینه را می توان با انگشت شست گرفت و فشار داد. حالا شروع کنید به فشار دادن محکم و فشار را رها کنید. فشار را 10-15 بار تکرار کنید.

احیا : دهان و لب ها را بپوشانید تا هوا نتواند از آن خارج شود. انگشت شست و اشاره خود را به صورت حلقه در اطراف سوراخ بینی سگ قرار دهید. دهان خود را باز بگذارید و 1-2 بار به آرامی و محکم بازدم کنید. قفسه سینه سگ باید بلند شود. سپس فشار دادن قفسه سینه را ادامه دهید.

در صورت وجود علائم حیات، احیا را متوقف کنید.

 

به این وب سایت رای دهید