آکنه در گربه ها

آکنه در گربه ها

0 دیدگاه 3 خرداد 1401 چاپ خبر بازدید: 749
آکنه در گربه ها
آکنه در گربه ها یک مشکل پوستی بسیار رایج است که معمولا در اطراف چانه و لب در گربه های خانگی دیده می شود.

آکنه در گربه ها یک مشکل پوستی بسیار رایج است که معمولا در اطراف چانه و لب در گربه های خانگی دیده می شود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، گربه ها نیز مانند انسان ها غدد تولید کننده روغن دارند. هنگامی که فولیکول های مو در اطراف آن غدد مسدود می شوند، آکنه ایجاد می شود.

آکنه در گربه ها می تواند یک بار رخ دهد یا می تواند به یک مشکل مزمن و مداوم تبدیل شود که می تواند منجر به عفونت های گسترده تر شود. به نظر نمی رسد که تمایلی به نژاد یا جنسیت برای این وضعیت وجود داشته باشد، با این حال، دیدن آن در گربه های رنگ روشن آسان تر است.

 

علائم بالینی آکنه گربه :

 

شایع‌ترین علامت آکنه در گربه‌ها به این صورت است که چانه کثیف و پوسته‌دار دیده می شود و ضایعات آکنه در چانه و اطراف لب قابل مشاهده است. این اتفاق ممکن است در انسان شبیه به "جوش های سرسیاه" باشد. متأسفانه، اگر جوش های سرسیاه (معروف به کومدون ها) ملتهب، متورم، قرمز و عفونی شوند، می توانند پیشرفت بیشتری کنند. آکنه ها ممکن است کاملاً دردناک شوند و پاره شوند، بیشتر عفونی شوند یا حتی عفونت را به سایر قسمت های بدن گسترش دهند.

سایر احتمالات برای ضایعات پوستی که به نظر می‌رسد آکنه گربه هستند عبارتند از عفونت‌های قارچی، آلرژی، انگل‌ها،  کک یا  جرب و یا برخی از بیماری‌های خودایمنی نادر .

معمولا آکنه ها در گربه ها به علت ایجاد حساسیت و آلرژی  نسبت به ظرف آب و غذا بروز می دهند. این بدان معناست که اگر ضایعات پوستی پس از تعویض کاسه آب و غذا و تمیز کردن ناحیه چانه برای مدتی از بین برود، به احتمال زیاد این ضایعات آکنه بوده است.

 

درمان آکنه :

 

مواردی وجود دارد که می توانید قبل از مراجعه به دکتر دامپزشک، در خانه برای برطرف کردن آکنه های پوستی امتحان کنید. اول از همه، اگر از کاسه های پلاستیکی یا حتی سرامیکی استفاده می نمایید، می توانید کاسه های غذا و آب گربه خود را به شیشه ای یا استیل ضد زنگ تغییر دهید.

برخی گزارش‌ها حاکی از آنست که آلرژی یا حساسیت گربه‌ها به کاسه‌های سرامیکی بسیار زیاد است، بنابراین بهتر است از ظروف شیشه ای یا استیل استفاده کنید. تمیز کردن کاسه ها به دفعات (حداقل روزانه) نیز باید در نظر گرفته شود.

می توانید ناحیه چانه گربه خود را با یک صابون ضد باکتری و آب گرم تمیز کنید یا از یک پد پاک کننده بنزوئیل پراکسید که برای آکنه در انسان طراحی شده است استفاده کنید. از دیگر گزینه های مناسب نیز شامپوی کلرهگزیدین است.

اگر گربه شما پرخاشگر نمی باشد، می توانید از یک کمپرس آبگرم استفاده نمایید، زیرا ممکن است به باز شدن منافذ و افزایش گردش خون برای بهبود آکنه ها کمک کند.

اگر به نظر می رسد هیچ یک از موارد بالا جوابگو نیست، وقت آن است که به دامپزشک مراجعه کنید. گربه شما ممکن است برای غلبه بر آکنه یا عفونت به آنتی بیوتیک های سیستمیک، داروهای موضعی تجویزی و یا داروهای ضد التهابی نیاز داشته باشد.

 

چه زمانی با دامپزشک تماس بگیرید ؟

 

اگر نگران بروز بیش از حد آکنه در گربه دوست داشتنی خودتون هستید، مراجعه به دامپزشک ایده بسیار خوبی است. می‌توانید با استفاده از سیستم مشاوره آنلاین سامانه دامپزشک در هر کجا که هستید، از مشاورین سامانه ما برای برطرف کردن مشکل آکنه در گربه خودتان بهره ببرید.

به این وب سایت رای دهید