استفاده از نسل سوم سلول های بنیادی در سگها عملیاتی شد

استفاده از نسل سوم سلول های بنیادی در سگها عملیاتی شد

0 دیدگاه 22 اسفند 1399 چاپ خبر بازدید: 717
استفاده از نسل سوم سلول های بنیادی در سگها عملیاتی شد
دانشمندان موفق به یافتن روش جدیدی برای استخراج و بهره گیری از نسل سوم سلولهای بنیادی در سگها شده اند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، دانشمندان امیدوارند تا با استفاده از این تکنیک، روش های درمانی را در این حیوانات ارتقا داده و آن دسته از حیواناتی را که تاکنون به سبب بیماری های خاص جان خود را از دست می دادند را درمان نمایند.

سگها بیش از هزاران سال به عنوان همراهان وفادار انسان شناخته می شده اند.

اگرچه طی سالهای اخیر روشهای درمانی مختلفی برای نجات جان این حیوانات ابداع شده اند و میزان امید به زندگی در آنها افزایش یافته است، اما هنوز هم بیماری های مزمن بسیاری، جان این حیوانات را تهدید می کنند. طی سالهای اخیر تلاش دامپزشکان برای استفاده از انواع سلول های بنیادی در درمان بیماری های این حیوانات افزایش چشمگیری یافته است و نتیجه این تلاش ها نیز کاهش طول درمان بسیاری از بیماری ها بوده است.

بهره گیری از سلول های بنیادی در انسانها، پیشرفت های چشمگیری را تجربه کرده است اما پتانسیل درمان با استفاده از این سلول ها در سگ ها هنوز چشم انداز روشنی را تجربه نکرده است. از این رو، تیمی تحقیقاتی متشکل از دانشمندان ژاپنی در دانشگاه اوزاکا در تلاشند تا با جداسازی سلولهای بنیادی iPSC از این حیوانات، گامهای بلندی را در این زمینه بردارند.

 

سلولهای iPSC نوعی از سلول های بنیادی هستند که قابلیت تکثیر بسیار بالایی داشته و توان مبدل شدن به انواع مختلف سلولهای بدن سگها را دارا می باشند. این گروه از محققین امیدوارند تا با استفاده از نتایج این مطالعه، درمان بسیاری از بیماری های لاعلاج در سگها عملیاتی شوند.

به نظر میرسد تا دانشمندان با استفاده از این روش قادر باشند، بیماری های مختلف این حیوانات را مدل سازی نموده و درمان های احتمالی آن را نیز بررسی کنند.

 https://dampezeshk.net/question/

نتایج کامل این مطالعه در نشریه "سلول های بنیادی و توسعه" منتشر شده است.

به این وب سایت رای دهید