انگل زدائی حیوانات خانگی

انگل زدائی حیوانات خانگی

0 دیدگاه 10 خرداد 1401 چاپ خبر بازدید: 540
انگل زدائی حیوانات خانگی
از آنجایی که انگل های حیوانی سبب بروز بیماری های جدی می شوند، حتما باید هر سه ماه نسبت به انگل زدائی حیوانات خانگی، اقدام کرد. انگل ها باعث بیماری مشترک انسان و حیوان می شوند به همین دلیل با مراجعه به کیلینیک دامپزشکی نسبت به چکاپ حیوانات خود اقدام کنید. اکینوکوک یکی از انگل های مشترک است که در صورت انتقال آن به بدن انسان، سبب بروز کیست های بزرگ می شود.

از مهم ترین مزایای انگل زدائی منظم، جلوگیری از ابتلای حیوانات خانگی به انگل های محیطی و انتقال آن به بدن انسان می باشد.

چگونه انگل های حیوانات را از بین ببریم؟

انگل زدائی حیوانات در مورد انگل های خارجی، با به کار بردن انواع سموم و شستشوی بدن حیوان با شامپوهای مخصوص، انجام می شود. در انگل های داخلی نیز، دامپزشک با شیوه های درمانی مخصوصی به درمان آن می پردازد. توجه داشته باشید بهترین راه برای پیشگیری از انگل ها، چکاپ منظم آن توسط دامپزشک می باشد.

انگل زدائی در سگ چگونه انجام می شود؟

یکی از حیواناتی که در معرض انگل های مختلف قرار دارد، سگ ها می باشند. در ادامه برخی از روش های انگل تراپی در سگ ها را ذکر می کنیم.

انگل های داخلی سگ

  • کرم های گرد: این کرم ها بخصوص نوع آسکاریس آن، بسیار شیوع دارند. بسیاری از توله ها بدون اینکه نشانه ی بالینی داشته باشند، آلوده به این کرم ها هستند که می توانند به راحتی میلیون ها تخم آلوده کننده را در محیط پراکنده کنند که این برای سایر سگها و اطفال خطرناک است. برای انگل زدائی حیوانات از کرم های گرد، دامپزشک با تجویز برخی از داروهای ضدکرم به دفع این انگل ها اقدام می کند.
  • کرم های پهن: سگ هایی که به این کرم ها آلوده می شوند، غالبا دچار اسهال و کاهش وزن می گردند. اکینوکوکوس یکی از انواع آن می باشد که انگل های کوچکی هستند که تخم آنها در پستانداران از جمله انسان، می تواند منجر به بیماری خطرناکی بنام کیست هیداتید شود.

برای جلوگیری از آلوده شدن به این انگل، علاوه بر انگل زدائی حیوانات، از مصرف جگر سفید و سیاه کشتارگاهی مشکوک به آلودگی های انگلی، خودداری کنید.

انگل های خارجی

  • کک: انگل های خونخواری هستند که با گزش و مکیدن خون، باعث کم خونی و خارش و عفونت پوست می شوند. سگ های مبتلا به کک معمولا دچار ریزش مو در ناحیه پشت و گردن می شوند. کک ها اگرچه بال ندارند، اما براحتی در محیط پخش می گردند، بخصوص تخم آنها که به رنگ ذرات سفید و سیاه هستند. حشره کش ها و سموم بهترین راه برای انگل زدائی حیوانات از کک ها می باشند. جارو کردن کف خانه و در محیط های بزرگ با حشره کش های متعارف، می توان از شیوع کک و تخم های آن جلوگیری کرد.
  • کنه: حشراتی که باعث کم خونی و فلجی می شوند. این حشرات بیشتر در مناطف مرطوب وجود دارند بنابراین اگر در این محیط ها زندگی می کنید و یا سگ خود را به مناطق مرطوب می برید، مراقب آلوده شدن آنها به کنه باشید.

بازدید روزانه از جمله راه های پیشگیری از آلودگی حیوانات خانگی به این انگل ها هستند و در صورت وجود کنه در بدن حیوان، چنانچه تعداد آن کم باشد، می توان با آغشته کردن محل به الکل، با یک موچین، کنه را از بدن سگ خارج کنید. در صورتی که تعداد آنها زیاد باشد، برای انگل زدائی حیوانات، می توانید از حشره کش ها و سموم مخصوص استفاده نمایید.

  • شپش: شپش ها سبب خارش شدید و پوسته شدن پوست می گردند. این انگل ها با تماس مستقیم، قابل انتقال هستند و تخم آنها نیز به موهای بدن می چسبد. برای از بین بردن آنها نیز می توانید از حشره کش ها و سموم استفاده کنید.

انگل ها از مهم ترین عواملی هستند که حیوانات را در معرض بیماری های مختلف قرار می دهند. بی اهمیتی به انگل زدائی حیوانات، علاوه بر آلودگی محیط، منجر به بیماری انسان ها نیز می شود. توجه داشته باشید که همه انگل ها به صورت خارجی نیستند تا با حشره کش ها و سموم و ضدعفونی بدن حیوان، رفع شوند بلکه نوع داخلی آن با برخی از داروهای مخصوص رفع می شوند. به همین دلیل شما میتوانید با مراجعه به کلینیک دامپزشکی  و مشاوره با دامپزشک به صورت آنلاین بیماری را در میان بگذارید و در صورت نیاز دامپزشک به منزل شما اعزام شود.

 

 

به این وب سایت رای دهید