اسهال خونی در سگ ها

اسهال خونی در سگ ها

0 دیدگاه 25 خرداد 1401 چاپ خبر بازدید: 787
اسهال خونی در سگ ها
متأسفانه، اسهال یکی از دلایل مکرر ویزیت سگ ها توسط دامپزشکان است. اسهال به فرم های آبکی، مخاطی یا گاهی خونی رخ می دهد.

متأسفانه، اسهال یکی از دلایل مکرر ویزیت سگ ها توسط دامپزشکان است. اسهال به فرم های آبکی، مخاطی یا گاهی خونی رخ می دهد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، اگر متوجه خون در مدفوع می‌شوید، مهم است که بین خون تازه (رگه‌ها یا لکه‌های قرمز روشن) یا خون قدیمی (اغلب مدفوع تیره یا قیری رنگ) تفاوت قائل شوید.

خون تازه معمولاً توسط روده بزرگ تولید می شود، در حالی که خون قدیمی نشان دهنده خونریزی در معده یا روده کوچک است.

  

علل اسهال خونی در سگ ها :

هر عاملی که باعث اسهال در سگ ها شود، می تواند سبب اسهال خونی نیز در آن ها بشود. عواملی که سبب اسهال خونی می شوند به ترتیب عبارتند از :

1- تحریک روده بزرگ توسط مواد خارجی و غیرقابل هضم :

مواد غیر قابل هضم که به روده بزرگ منتقل می شوند به مدفوع تبدیل می شوند. این مواد در امتداد روده بزرگ حرکت میکنند و اگر لبه های خشن یا تیز داشته باشند، می توانند مانند کاغذ سنباده روی پوشش روده عمل کنند.

در برخی موارد این ماده غیرقابل هضم باعث خونریزی در داخل روده بزرگ می شود. این امر اغلب به صورت رگه های قرمز رنگ در مدفوع سگ شما دیده می شود.

2- بیماری التهابی روده (IBD):

IBD می تواند باعث ایجاد علائم کولیت شود. بیماری "کولیت" زمانی تشخیص داده می شود که مقدار کمی مدفوع نرم، خونی و یا مخاطی توسط بیمار تولید شود.

IBD می تواند توسط سیستم ایمنی بدن یا عدم تحمل غذایی ایجاد شود.

3- پاروویروس :

پاروویروس یک عفونت ویروسی جدی است که اغلب در توله سگ های واکسینه نشده دیده می شود. این ویروس باعث خونریزی در سراسر روده می شود و اغلب باعث می شود خون هضم شده (تیره یا قیری) در مدفوع مشاهده شود. پاروویروس یک بیماری جدی با میزان مرگ و میر بالا است و باید به سرعت به دنبال درمان دامپزشکی باشید.

اگر سگ شما علیه این بیماری ویروسی خطرناک واکسینه نشده به شما توصیه میکنیم در سایت سامانه دامپزشک درخواست واکسیناسیون در منزل داشته باشید تا با صرف هزینه و وقت کمتر این خدمت برای شما انجام شود . 

4- پولیپ رکتوم :

پولیپ های رکتوم معمولاً خوش خیم هستند و با جراحی قابل درمان هستند. اما می توانند باعث ایجاد رگه هایی از خون تازه در مدفوع شوند.

5-  تومورها :

تومورهای روده کوچک و بزرگ غیر معمول هستند اما مطمئناً می توانند باعث اسهال خونی (هر دو نوع) شوند.

6-  داروها :

برخی از داروها (نسخه ای و بدون نسخه) می توانند باعث تحریک و خونریزی در معده یا روده شوند. اگر حیوان خانگی شما داروهای ضد التهابی یا آنتی بیوتیک مصرف می کند، باید مراقب باشید که مدفوع را به طور منظم بررسی کنید.

اگرچه اسهال خونی می تواند نگران کننده باشد، اما اغلب با چند درمان ساده قابل درمان است. اگر حیوان خانگی شما دچار اسهال شده است، با خون یا بدون خون، سریعا درخواست یک مشاوره با دامپزشک داشته باشید . 

به این وب سایت رای دهید