استفراغ و اسهال در سگ و گربه ها

استفراغ و اسهال در سگ و گربه ها

0 دیدگاه 28 خرداد 1401 چاپ خبر بازدید: 899
استفراغ و اسهال در سگ و گربه ها
استفراغ و اسهال یکی از شایع ترین علائمی است که صاحبان سگ ها و گربه ها با آن روبرو می شوند .

استفراغ و اسهال یکی از شایع ترین دلایلی است که صاحبان سگ ها جهت ویزیت دامپزشکی به کلینیک ها مراجعه می کنند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، استفراغ و اسهال زمانی رخ می دهد که معده یا روده تحریک و یا ملتهب می شوند. علل شایع این امر شامل برخی ویروس ها (شبیه به گاستروانتریت انسانی) یا زمانی که سگ چیزی نامناسب می خورد (مسمومیت غذایی) است.

علل دیگر عبارتند از بلعیدن جسمی که مسبب انسداد روده است، تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی، انگل های روده، مسمومیت، عفونت پاروویروس، پانکراتیت، عوارض جانبی دارو یا هر بیماری التهابی گوارشی دیگر می شود.

سعی کنید با پرهیز از غذاهای بسیار شور، تند یا چرب از استفراغ و اسهال در سگ خود جلوگیری کنید. تغییرات رژیم غذایی را به آرامی و در طی حدود هفت روز انجام دهید تا به باکتری‌های روده اجازه دهید خود را تنظیم کنند.

می توانید در کنار غذا از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید، که می تواند به کاهش خطر ناراحتی معده کمک کند.

اگر سگ شما شاداب و شاد است و خونی در اسهال یا استفراغش وجود ندارد، می توانید با ارائه درمان علامتی در خانه شروع کنید:

به سگتان غذا بدهید : در زمان قدیم باور بر این بود که با خودداری از غذا خوردن برای چند ساعت، اسهال و استفراغ درمان می شود. اما اکنون می دانیم که روده برای شروع روند بهبودی نیاز به مواد غذایی دارد.

سگ‌های سن پایین : گرسنگی مناسب این سن نیست، زیرا توله سگ ها در معرض خطر پایین آمدن قند خون قرار دارند.

هیدراتاسیون: سگ شما باید همیشه به آب شیرین تمیز دسترسی داشته باشد

رژیم غذایی با قابلیت هضم بالا: این نوع غذا ها را در وعده های کوچک و کم  اما در تعداد بالا به سگتان ارائه دهید. به عنوان مثال، یک رژیم غذایی متشکل از برنج یا سیب زمینی آب پز با ماهی سفید پخته شده، فیله مرغ، بوقلمون یا تخم مرغ (تغذیه ⅓ پروتئین به ⅔ کربوهیدرات)

الکترولیت‌ها و پروبیوتیک‌ها : از این قبیل مکمل‌ها، در کنار رژیم غذایی اصلی حیوان خانگی خود استفاده نمایید.

توصیه می کنیم سگ خود را در برابر پاروویروس و سایر ویروس های شایع واکسینه کنید. واکسیناسیون توله سگ ها باید از 6 هفتگی تا 8 هفتگی شروع شود. برای این کار می توانید از دامپزشکان خبره سامانه دامپزشک بهره مند شوید و واکسیناسیون حیوان خانگی خود را درب منزل انجام دهید.

درمان استفراغ و اسهال در سگ ها :

درمان اصلی بر جایگزینی مایعات از دست رفته متمرکز است. در موارد شدید، کم آبی بدن می تواند منجر به شوک شود و به اندام های داخلی مانند کلیه ها آسیب برساند.

آزمایش خون برای بررسی سطح گلبول های قرمز و سفید، عملکرد اندام های داخلی و بررسی الکترولیت های بدن (سدیم، پتاسیم، کلرید) انجام می شود. علاوه بر این، تشخیص علت استفراغ یا اسهال مهم است.

به عنوان مثال، در صورتی که سگ جسمی را بلعیده باشد یا جسم خارجی درون دستگاه گوارش انسداد ایجاد کرده باشد، ممکن است به اشعه ایکس و یا اسکن اولتراسوند از شکم نیاز باشد. حتی گاهی ممکن است برای رفع علت، نیاز به عمل جراحی باشد.

تا زمانی که علائم بالینی برطرف شود، درمان علامتی انجام خواهد شد.

آنتی بیوتیک ها به ندرت در درمان استفراغ یا اسهال کاربرد دارند، مگر اینکه علائم سپتی سمی (وجود عفونت در جریان خون) وجود داشته باشد، زیرا می توانند فلور طبیعی باکتریایی روده را مختل کنند.

در صورت مشاهده ی علائم زیر حتما به دامپزشک مراجعه نمایید و یا اینکه از ویزیت حضوری در منزل سامانه دامپزشک بهره مند شوید:

1- وجود خون در استفراغ

2- تشدید یا افزایش خون در مدفوع یا مدفوع بسیار تیره و سیاه

3- اگر سگ شما به طور فزاینده ای بی حال و بی اشتها است یا نمی خواهد آب بنوشد

4- اگر سگ شما دچار کم آبی شدید شده است

5- اگر جسم خارجی بلعیده شده باشد و انسداد ایجاد کرده باشد

6- به وجود آمدن تورم در محوطه ی شکمی

 

به این وب سایت رای دهید