آب مروارید در حیوانات خانگی

آب مروارید در حیوانات خانگی

0 دیدگاه 30 خرداد 1401 چاپ خبر بازدید: 676
آب مروارید در حیوانات خانگی
آب مروارید یکی از علل شایع مشکلات بینایی در انسان ها می باشد که در اغلب موارد با جراحی درمان می شود. آب مروارید در حیوانات خانگی نیز رخ می دهد، اما با این تفاوت که در حیوانات خانگی جراحی اغلب روشی بسیار پیچیده است.

آب مروارید یکی از علل شایع مشکلات بینایی در انسان ها می باشد که در اغلب موارد با جراحی درمان می شود. آب مروارید در حیوانات خانگی نیز رخ می دهد، اما با این تفاوت که در حیوانات خانگی جراحی اغلب روشی بسیار پیچیده است.

آب مروارید چیست؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، آب مروارید بیماری می باشد که بر عدسی چشم تأثیر مستقیم می گذارد. عدسی در مرکز چشم قرار دارد و امواج نور را از خارج به نقطه ای در پشت چشم متمرکز می کند. هنگامی که آب مروارید رخ می دهد، عدسی کدر یا مات می شود، در نتیجه به نور ورودی اجازه ی عبور نمی دهد و بینایی کاهش می یابد.

چگونه بفهمم حیوان خانگی من آب مروارید دارد؟

اگر چشم حیوان خانگی شما کدر به نظر می رسد یا اگر احساس می کنید بینایی او کاهش یافته، می توانید نسبت به آب مروارید مشکوک شوید. شما به دامپزشک یا چشم پزشک دامپزشکی نیاز دارید تا چشم های حیوان خانگی خود را با استفاده از ابزارهایی مانند افتالموسکوپ جهت تشخیص نهایی معاینه کند شما می توانید در بخش ویزیت عمومی در منزل سامانه دامپزشک ثبت درخواست داشته باشید تا در اسرع وقت  دکتر دامپزشک مجرب برای معاینات اولیه به منزل شما اعزام شود 

چرا آب مروارید در سگ و گربه رخ می دهد؟

علل مختلفی برای آب مروارید وجود دارد. در سگ ها موارد زیر جزء عوامل شایع آب مروارید به شمار می روند:

علل ارثی : برخی از نژادهای سگ به صورت موروثی دچار آب مروارید می شوند. این نژادها عبارتند از لابرادور، کوکر اسپانیل، پودل و بوستون تریر

دیابت: آب مروارید معمولا در سگ های مبتلا به دیابت ایجاد می شود (برای آشنایی با تغذیه گربه دیابتی کلیک کنید )

تغذیه: کمبودهای غذایی خاص می تواند باعث آب مروارید شود

عوارض بیماری های دیگر: یووئیت (التهاب داخل چشم) یکی از علل شایع آب مروارید در گربه ها است. یووئیت در گربه ها می تواند ناشی از بیماری های عفونی باشد. سایر بیماری های چشمی که می توانند باعث آب مروارید شوند، بیماری های شبکیه مانند آتروفی پیشرونده شبکیه است.

سن : همانند انسان ها، برخی از موارد آب مروارید در حیوانات خانگی با افزایش سن ایجاد می شود

 

آیا می توانیم از بروز آب مروارید در حیوانات خانگی جلوگیری کنیم؟

پرورش معقول و استفاده از نقشه ژنتیکی در والدین ، خطر آب مروارید ارثی را در توله سگ شما کاهش می دهد.

اگر توله سگی را خریداری می کنید حتما از پرورش دهنده سوال کنید تا ببینید آیا پدر و مادر توسط یک چشم پزشک متخصص دامپزشکی معاینه  شده اند یا خیر.

از آنجایی که برخی از بیماری های عفونی باعث یووئیت و آب مروارید در گربه ها می شوند، مهم است که انگل تراپی واکسیناسیون برای ویروس های لوسمی و پان لوکوپنی گربه ها را حتما به صورت منظم انجام بدهید.

آب مروارید در سگ و گربه چگونه درمان می شود؟

جراحی آب مروارید می تواند یک گزینه مناسب برای سگ ها باشد اما به ندرت در گربه ها انجام می شود.

بر خلاف انسان ها، جراحی آب مروارید نیاز به بیهوشی عمومی دارد و به دلیل تفاوت در اندازه و ترکیب عدسی در سگ سانان، انجام آن به زمان بیشتری نیاز دارد. میزان موفقیت این عمل تقریبا برابر با 80 درصد می باشد.

همچنین به شما عزیزان توصیه میکنیم قبل از جراحی تمامی مدارک پزشکی پت خودتون رو در سامانه دامپزشک بارگذاری کنید و با متخصصین جراحی سامانه دامپزشک مشاوره آنلاین داشته باشید.

به این وب سایت رای دهید