مسمومیت با زایلیتول

مسمومیت با زایلیتول

0 دیدگاه 7 تیر 1401 چاپ خبر بازدید: 406
مسمومیت با زایلیتول
زایلیتول یک جایگزین رایج برای قند است که در بسیاری از خوراکی های بدون قند و سایر محصولات برای مصرف انسان استفاده می شود.

زایلیتول یک جایگزین رایج برای قند است که در بسیاری از خوراکی های بدون قند و سایر محصولات برای مصرف انسان استفاده می شود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،  اگرچه این ماده برای گربه ها و انسان ها خطرناک نیست، اما برای سگ ها می تواند سمی باشد.

به این غذاهای رایج که ممکن است حاوی زایلیتول باشند توجه کنید :

آب نبات بدون قند

شکلات

آدامس

کره بادام زمینی

شربت ها

پودینگ

چاشنی ها

پودرهای نوشیدنی (لیموناد، چای سرد و غیره)

اغلب، سگ‌ها به‌طور تصادفی با خوردن بسته آدامس صاحب خود یا با دادن ناخودآگاه کره بادام‌زمینی بدون قند حاوی زایلیتول توسط صاحبینشان، ممکن است دچار مسمومیت با زایلیتول شوند. با این حال، توجه داشته باشید که زایلیتول همچنین می‌تواند یکی از مواد تشکیل دهنده أنواع مختلف داروها، ویتامین‌ها، دهان شویه، خمیر دندان و غیره باشد.

بسیاری از جایگزین‌های دیگر برای قند مانند استویا و سوربیتول وجود دارند که برای سگ‌ها سمی نیستند. بنابراین هنگام خرید اقلام بدون قند، حتما برچسب‌ آن ها را مطالعه فرمایید. اگر این اقلام را برای سگ خود خریداری می کنید یا اگر سگ شما بسیار بازیگوش است، حتما به مواد تشکیل دهنده ی این اقلام توجه ویژه ای داشته باشید.

چرا زایلیتول برای سگ ها سمی است؟

دو راه اصلی وجود دارد که زایلیتول باعث ایجاد مشکل در سگ ها می شود. اول این که سطح گلوکز (قند) خون را کاهش می دهد و دوم اینکه به کبد حمله می کند.

زایلیتول باعث آزاد شدن قابل توجه انسولین از پانکراس می شود. این امر به نوبه خود، گلوکز خون را به سرعت پایین می آورد. به طور معمول، هنگام خوردن غذا، انسولین به مقدار کمتری توسط لوزالمعده ترشح می‌شود و گلوکز موجود در غذا را قادر می‌سازد تا وارد سلول‌ها شود و توسط بافت‌ها و اندام‌های بدن مورد استفاده قرار بگیرد.

 

هنگامی که قند خون سگ به زیر محدوده طبیعی (60-120 میلی گرم در دسی لیتر) کاهش می یابد، هیپوگلیسمی رخ می دهد. سگ های دچار هیپوگلیسمی در معرض ضعف، لرزش، آتاکسی (حرکات بی ثبات) و حتی تشنج هستند.

در صورت عدم درمان، علائم آسیب کبدی می تواند رخ دهد و به صورت بی حالی، کاهش اشتها، استفراغ، اسهال، اختلالات انعقاد خون و زردی ظاهر شود. ممکن است این علائم را تا ۲ تا ۳ روز پس از خوردن غذای حاوی زایلیتول توسط سگتان مشاهده نکنید.

اگر سگم غذای حاوی زایلیتول بخورد چه باید بکنم؟

زایلیتول معمولاً سطح گلوکز خون را در عرض 30 دقیقه کاهش می‌دهد، اما برخی از آن ها به آرامی سطح گلوکز خون را کاهش می دهند. اگر سگ شما در معرض زایلیتول قرار گرفت، مهم است که سریعا با دامپزشک تماس بگیرید و اطلاعات دقیق محصول و مقدار مصرف شده (یا مشکوک) را به آنها گزارش دهید.

درمان سمیت زایلیتول در سگ ها :

آزمایش خون توسط دامپزشک شما برای تعیین سطح گلوکز خون و آنزیم های کبدی انجام می شود. اگر سگ شما زیر 3 ساعت قبل از معاینه توسط دامپزشک زایلیتول خورده باشد، دامپزشک شما می تواند با دادن دارو، در سگ شما استفراغ ایجاد کند. همچنین دامپزشک می تواند اقداماتی همچون بستری شدن در بیمارستان، قرار دادن کاتتر داخل وریدی، انجام مایع درمانی حمایتی (سرم تراپی، از جمله سرم دکستروز برای بالا بردن سطح گلوکز خون) تا زمان بهبود وضعیت سلامتی انجام دهد.

متأسفانه، مسمومیت با زایلیتول ممکن است کشنده باشد یا باعث نارسایی کبد شود و منجر به اتانازی شود.

به این وب سایت رای دهید