مسمومیت با سیر و پیاز

مسمومیت با سیر و پیاز

0 دیدگاه 8 تیر 1401 چاپ خبر بازدید: 543
مسمومیت با سیر و پیاز
سیر و پیاز از خانواده Liliaceae هستند و برای سگ ها و گربه ها بسیار سمی هستند. جزء سمی آن ها ماده ی "N-پروپیل دی سولفید" و سایر اکسیدان های حاوی "گوگرد (SCO)" است.

سیر و پیاز از خانواده Liliaceae هستند و برای سگ ها و گربه ها بسیار سمی هستند. جزء سمی آن ها ماده ی "N-پروپیل دی سولفید" و سایر اکسیدان های حاوی "گوگرد (SCO)" است.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، گربه ها نسبت به این خوراکی حساس ترین موجود هستند و علائم شدیدتری را بروز می دهند. برای آشنایی با علائم و درمان مسمومیت با سیر و پیاز در حیوانات خانگی به خواندن این مقاله ادامه دهید.

آیا سگ من می تواند پیاز و سیر بخورد؟

تمام قسمت های گیاه پیاز و سیر برای حیوانات خانگی سمی در نظر گرفته می شود. پیاز و سیر خشکی که برای پخت و پز استفاده می شود نیز سمی هستند و از آنجایی که خشک می شوند، دارای سموم بیشتری در حجم کمتری می باشند. بنابراین قبل از به اشتراک گذاشتن غذای خود با حیوانات خانگی‌تان، حتما از عدم حضور سیر و پیاز در آن ها اطمینان حاصل کنید.

علائم بالینی مسمومیت با پیاز و سیر در حیوانات خانگی :

علائم بالینی معمولاً در عرض 24 ساعت ایجاد می شوند، اما می توانند تا 7 روز پس از مصرف غذا به تعویق بیفتند.

استفراغ

کم خونی ناشی از پارگی گلبول های قرمز

حضور خون در ادرار (ادرار قرمز یا قهوه ای رنگ)

ضعف

لثه های رنگ پریده

تنبلی

ضربان قلب سریع

 

چرا سیر و پیاز این علائم را در سگ ها ایجاد می کند؟

جزء سمی پیاز و سیر، یعنی "N-پروپیل دی سولفید" و سایر "SCO" ها به مولکول اکسیژن گلبول های قرمز بدن متصل می شوند. این اتفاق باعث می شود که سیستم ایمنی بدن گلبول های قرمز خون را به عنوان یک مهاجم خارجی ببیند و شروع به حمله به گلبول های قرمز آسیب دیده می کند.

این امر باعث کاهش توانایی بدن برای حمل اکسیژن به اندام ها و بافت ها می شود. از آنجایی که بدن اکنون کمبود اکسیژن دارد، حیوان خانگی شما ضعیف می شود، بیشتر تلاش می کند تا اکسیژن بیشتری را در ریه ها رد و بدل کند و ضربان قلب را افزایش می دهد.

اگر سگ یا گربه من سیر یا پیاز خورد چه کار کنم؟

اگر می دانید گربه یا سگ شما سیر یا پیاز خورده است، باید آنها را نزد دامپزشک ببرید تا با ایجاد استفراغ در آن ها، سبب جلوگیری از مسمومیت شوند. این کار تا حد امکان سموم را از بین می برد.

اگر حیوان خانگی شما سیر یا پیاز مصرف کرد و اکنون علائم مسمومیت مانند ادرار قرمز یا قهوه‌ای رنگ ، ضعف جسمانی و تنگی نفس را بروز می دهد، بلافاصله آنها را نزد دامپزشک ببرید. در این زمان آنها به مکمل اکسیژن، انتقال خون و سرم تراپی حمایتی نیاز دارند تا وضعیت سلامتیشان بهبود یابد.

برای این امر می توانید از مشاورین آنلاین سامانه دامپزشک کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که بروز برخی از این علائم ممکن است تا یک هفته طول بکشد!

 

به این وب سایت رای دهید