کم کاری تیروئید در سگ ها

کم کاری تیروئید در سگ ها

0 دیدگاه 14 تیر 1401 چاپ خبر بازدید: 531
کم کاری تیروئید در سگ ها
کم کاری تیروئید یک اختلال هورمونی شایع در سگ ها می باشد. برای آشنایی با علائم، علل، تشخیص و درمان کم کاری تیروئید در سگ ها به خواندن این مقاله ادامه دهید.

کم کاری تیروئید یک اختلال هورمونی شایع در سگ ها می باشد. برای آشنایی با علائم، علل، تشخیص و درمان کم کاری تیروئید در سگ ها به خواندن این مقاله ادامه دهید.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، تیروئید یک جفت غده است که در گردن در دو طرف نای قرار دارد. غده کوچکتری در بالای غده تیروئید وجود دارد که غده پاراتیروئید نامیده می شود. این غدد کوچک هستند و به ندرت حس یا لمس می شوند.

غده تیروئید انواع مختلفی از هورمون های تیروئیدی را تولید می کند که مهم ترین آنها T3 و T4 است. غده هیپوفیز در مغز TSH (هورمون محرک تیروئید) تولید می کند تا غده تیروئید در گردن را تحریک کند تا هورمون های تیروئیدی را آزاد کند.

کم کاری تیروئید چیست؟

کم کاری تیروئید اغلب در اثر تخریب بافت غده تیروئید و جایگزینی با بافت اسکار یا انواع سلول های دیگر که قادر به تولید هورمون های تیروئید نیستند ایجاد می شود.

به ندرت، تومور روی تیروئید یا غده هیپوفیز می تواند باعث کم کاری تیروئید شود، اما این مورد کمتر از 5 درصد از موارد کم کاری تیروئید را تشکیل می دهد. کم کاری تیروئید در سگ های میانسال یا مسن بیشتر شایع است.

 

علائم بالینی کم کاری تیروئید در سگ ها :

علائم بالینی زمانی ایجاد می شوند که بیش از 75 درصد از غده تیروئید از کار افتاده است. تغییرات در پوست و پوشش از شایع ترین علائم هستند. اگر سگ شما کم کاری تیروئید دارد، ممکن است متوجه علایم زیر در او شوید:

1- افزایش وزن بدون افزایش زیاد اشتها

2- پوشش مویی ضعیف: خشک، شکننده و کدر

3- ریزش مو، اغلب در دو طرف بدن (در قسمت پایین قفسه سینه و دم معمولاً)

4- افزایش بروز عفونت های پوستی، اغلب باکتریایی یا مخمری

5- ضخیم شدن پوست یا سیاهی پوست (هیپرپیگمانتاسیون)

6- تشنج

7- ضعف یا آتاکسی (راه رفتن غیر طبیعی)

8- ضربان قلب پایین

9- خشکی چشم، زخم های چشمی، پلاک های سفید روی چشم ایجاد می شود

10- فلجی عصب صورت که باعث افتادگی لب یا چشم می شود

برای تشخیص کم کاری تیروئید نیاز به خون گیری است. در موارد مشکوک دامپزشک شما آزمایش تیروئید را توصیه می کند، حتی اگر سگ شما علائمی را نشان ندهد.

چگونه کم کاری تیروئید سگم را درمان کنم؟

خوشبختانه، درمان این بیماری نسبتا ساده و کم هزینه است. اکثر سگ ها به مصرف قرص لووتیروکسین (مکمل هورمون تیروئید) ، به خوبی پاسخ درمانی می دهند. دامپزشک شما سطح T4 سگ شما را 3 تا 4 هفته پس از شروع درمان دوباره بررسی می کند تا مطمئن شود که دوز کافی است و نیازی به تنظیم مجدد نیست. سپس، سطح تیروئید به طور معمول هر 6 تا 12 ماه یکبار پس از تعیین دوز مناسب کنترل و بررسی می شود.

علائم بالینی معمولاً در عرض 4 تا 8 هفته پس از شروع مصرف لووتیروکسین، شروع به بهبود می کند.

اگر هر کدام از علائمی که در متن بالا به آن ها اشاره شد را در سگتان دیدید، حتما با دامپزشکان وبسایت سامانه دامپزشک جهت مشاوره تلفنی و ویزیت حضوری در منزل مشورت نمایید.

به این وب سایت رای دهید