تاثیرات گیاه

تاثیرات گیاه " نپتاکاتاریا" بر گربه ها چیست؟

0 دیدگاه 8 خرداد 1400 چاپ خبر بازدید: 524
تاثیرات گیاه
نپتاکاتاریا که برخی از آن به "گیاه گربه" نیز یاد می کنند گیاهی بومی است که در برخی مناطق اروپا،آسیا و خاورمیانه رشد میکند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، این گیاه به دلیل جذب گربه سانان و ایجاد برخی عوارض در آنها به شهرت رسیده است.
این گیاه توانایی آن را دارد تا عوارضی چون منگی و دیوانگی را در گربه های خانگی، شیرها، پلنگ ها و جاگوار ایجاد نماید. از جمله عوارضی که در گربه ها به ثبت رسیده است میتوان به لرزش سر،آبریزش بینی و مواردی از این دست اشاره نمود.
محققین بر این باورند که ترکیب شیمیایی نپالاکاتلون موجود در برگها و ساقه این گیاه سبب بروز عوارض یاد شده در گربه ها میشود. این ماده شیمیایی به گیرنده های پروتئینی موجود در بینی گربه سانان متصل شده و سپس سلولهای عصبی حسی این حیوانات را تحریک کرده و پس از آن سبب بروز تغییراتی در فعالیت مغزی آنها میشود.
این تاثیرات در اکثر موارد، 5 تا 15 دقیقه به طول خواهد انجامید. اگرچه، گزارش های متعددی از پاسخ های شدیدتر و طولانی تر گربه ها به این گیاه نیز منتشر شده است.

 
ارزیابی های صورت پذیرفته توسط دانشمندان این نکته را به اثبات رسانیده است که مواردی چون سن،جنس و حتی نژاد گربه سانان در پاسخ به این گیاه تاثیرگذار هستند.
برخی پژوهشگران معتقدند که گربه ها علاقه زیادی به این گیاه داشته و به صورت فعال در محیط پیرامون خود آنها را جستجو میکنند. در واقع حس القایی این حیوانات در برابر گیاه یاد شده به اثبات رسیده است. از این رو، برخی شرکتها از این گیاه در ساخت اسباب بازی های مخصوص گربه ها استفاده میکنند.
با این حال ، بر اساس نتایج مطالعه ایی که اخیرا صورت پذیرفته است، قرار گرفتن گربه ها در معرض نپالاکتالون منجر به افزایش هورمون های پپتیدی مرتبط با لذت می شود.
در نهایت، گربه هایی که تحت تاثیر این گیاه قرار گرفته باشند، کمتر مورد تهاجم حشرات قرار می گیرند. موضوعی که شاید پاسخی برای علاقه غریزی این حیوانات به گیاه فوق باشد.

به این وب سایت رای دهید