چرا سگ عطسه می‌زند؟

چرا سگ عطسه می‌زند؟

0 دیدگاه 25 تیر 1401 چاپ خبر بازدید: 512
چرا سگ عطسه می‌زند؟
یکی از مشکلات رایج در سگ‌ ها عطسه کردن به ‌صورت مداوم و بسیار زیاد است. البته که اگر عطسه کردن  دیر به ‌دیر بوده و به ‌صورت طبیعی باشد، موردی برای نگرانی وجود ندارد. در برخی شرایط ممکن است حیوان خانگی شما در یک بازه زمانی به ‌صورت مداوم عطسه کرده و آب‌ ریزش بینی داشته باشد.

سگ‌ها دارای نژادهای مختلفی هستند و ممکن است حالت بینی  آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت‌های بسیار داشته باشد.  آرایش بینی‌ ها  سگ‌ ها به انسان‌ها بسیار شباهت دارد و ممکن است دلایلی که در انسان برای عرضه کردن وجود داشته باشد، در این حیوانات نیز موجود باشد. زمانی ‌که یک مواد محرک وارد حلق یا بینی حیوان می‌شود، بدن او سعی دارد تا با دفع هوا این ماده تحریک کننده  را از بدن خارج کند. درنتیجه عطسه رخ می‌دهد. به ‌طورکلی علل عطسه زدن سگ‌ها می‌تواند بسیار زیاد باشد. برای دانستن هر یک از آن‌ها پیشنهاد می‌شود که حتما در ادامه با ما همراه باشید.

چند مورد از مواد تحریک‌کننده که باعث عطسه زدن سگ می‌شوند!

 مواد مختلفی وجود دارند که محرک بوده و به‌ محض این‌که وارد بینی و یا حلقه سگ‌ها شوند،  سبب عطسه زدن این موجودات خواهند شد. از جمله مواد تحریک ‌کننده عینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  گرد و غبار
  • عطرهای مختلف
  • دود سیگار و دیگر دخانیات
  • مواد شیمیایی پاک ‌کننده
  • دیگر ذرات ریز

تمامی این موارد می‌توانند باعث شوند تا سگ شما به‌صورت مداوم و زیاد عطسه بزند.

بررسی علت عطسه زدن سگ‌ها

همان‌طور که در ابتدای مطلب نیز به این‌موضوع اشاره شد،عطسه زدن سگ‌ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد در برخی اوقات چنین بسیار جدی بوده و در برخی نیز جزئی باشد. شما بایستی جهت اطمینان از سلامت حیوان خانگی خود در ابتدا از مشاوره دام‌پزشکی آنلاین استفاده کرده و در صورت لزوم می‌توانید از خدمات دام‌پزشکی در منزل نیز استفاده کنید،  تا از این طریق مطمئن شوید که هی پت شما دچار مشکل جدی نشده‌است.

 در ادامه به بررسی دلایل عطسه زدن در سگ‌ها می‌پردازیم .

آلرژی فصلی سگ‌ها

یکی از اساسی‌ترین دلایلی که باعث شده تا سگ شما به‌صورت مداوم عطسه بزند، آلرژی است. آلرژی در انسان‌ها نیز وجود داشته و سبب بروز عرضه خواهد شد.  اکثر سگ‌ها مبتلا به آلرژی‌های فصلی هستند. این مشکل معمولاً با خارش و آب‌ریزش بینی شدید همراه می‌باشد.  البته که آلرژی ممکن است به دلیل مواد غذایی نیز باشد . بنابراین شما باید به رژیم غذایی سگ‌های خانگی خود اهمیت ویژه‌ای بدهید و غذاهایی را که حیوان به آن حساسیت دارد را بشناسید.

 معمولاً مواد غذایی که دارای پروتئین بالایی هستند آلرژی‌زا بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به گوشت گاو،تخم‌مرغ سویا،  گوشت خوک، ماهی خرگوش و غیره اشاره کرد. خوردن چنین مواد غذایی ممکن است در بدن سگ شما آلرژی ایجاد کرده و باعث بروز عطسه شود.

هیجان زیاد  دلیل عطسه کردن از سگ‌ها

براساس نظریه‌ای که وجود دارد، هیجان ‌زده شدن سگ‌ها و یا خوشحالی بیش‌ از حد در آن‌ها باعث بروز عطسه می‌شود. به‌ بیان‌ دیگر زمانی ‌که این حیوانات بیش‌ازحد خوشحال بوده و یا هیجان‌زده می‌شوند، بینی خود را جمع کرده و به  شکل چروک در می آورند. این‌موضوع باعث شده تا آن‌ها عطسه بزنند. بنابراین در برخی شرایط علت عطسه زدن خیلی جدی نبوده و موردی برای نگرانی وجود ندارد،  تنها دلیل این مشکل واکنش‌های احساسی سگ است.

آبسه کردن دندان‌ها سگ‌ها

 لازم است بدانید که دندان‌های سگ ریشه بسیار بلند و ضخیمی دارد. زمانی ‌که ریشه دندان‌های این موجودات دچار آبسه شود،باعث شده تا آن‌ها به‌ صورت مداوم عطسه بزنند.

وجود عفونت

 یکی دیگر از دلایلی که می‌توان آن را دلیل عطسه زدن سگ به حساب آورد، وجود عفونت و یا باکتری در سینوس‌های بینی آن می ‌باشد. چنانچه دلیل عطسه کردن سگ شما عفونت باشد معمولاً حیوان علائم زیر را در بدن خود نشان می‌دهد:

  • متورم شدن بینی
  • کاهش اشتها
  • ریزش ترشحات خونی و یا بسیار غلیظ

به‌ طورکلی حیوانات خانگی ممکن است دچار مشکلات متعدد می‌شوند. شما بایستی تمام تلاش خود را در جهت سلامت نگه‌داشتن آن‌ها داشته باشید. همچنین جهت اطمینان از سلامت جسمانی حیوان خانگی خود باید حتما به دام‌پزشک هایی که در سراسر کشور وجود دارند، مراجعه کرده و یا به‌صورت آنلاین از آن‌ها مشاوره بگیرید.

به این وب سایت رای دهید