مقابله با آکنه در گربه ها

مقابله با آکنه در گربه ها

0 دیدگاه 31 تیر 1401 چاپ خبر بازدید: 424
مقابله با آکنه در گربه ها
آکنه در گربه ها یک مشکل پوستی بسیار رایج است که در اطراف چانه و لب گربه های خانگی دیده می شود.

آکنه در گربه ها یک مشکل پوستی بسیار رایج است که در اطراف چانه و لب گربه های خانگی دیده می شود.
به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، گربه ها نیز مانند انسان ها غدد تولید کننده روغن دارند. هنگامی که فولیکول های مو در اطراف آن غدد مسدود می شوند، آکنه ایجاد می شود. دلیل دقیق این گرفتگی یا "فولیکولیت" (به معنی التهاب فولیکول مو) هنوز شناخته نشده است.

از دلایل ایجاد کننده ی آکنه می توان به نظافت ضعیف، استرس، آلرژی ، هورمون ها (به ویژه در گربه های 2 تا 4 ساله)، ایمنی ضعیف و حساسیت های غذایی اشاره نمود.

آکنه می تواند فقط یک مرتبه رخ دهد یا می تواند به یک مشکل مزمن و مداوم تبدیل شود که منجر به عفونت های گسترده تر شود.

 

علائم بالینی آکنه گربه :

شایع ترین علامت آکنه به این صورت است که چانه کثیف و پوسته پوسته می شود. ممکن است در انسان ظاهری شبیه به «جوش‌های سر سیاه» پیدا کند. اگر جوش های سرسیاه (معروف به کومدون ها) ملتهب، متورم، قرمز و عفونی شوند، می توانند بیشتر پیشرفت کنند. آنها ممکن است کاملاً دردناک شوند و بیشتر عفونی شوند یا حتی عفونت را به سایر نقاط بدن گسترش دهند.

 

آکنه گربه چگونه تشخیص داده می شود؟

آکنه گربه معمولاً از روی ظاهر تشخیص داده می شود. با این حال، همیشه به این راحتی نیست. سایر احتمالات برای ضایعات پوستی که به نظر می‌رسد آکنه گربه هستند عبارتند از عفونت‌های قارچی، کرم حلقوی، آلرژی، انگل‌هایی مانند کک یا جرب و یا برخی از بیماری‌های خودایمنی نادر مانند پمفیگوس.

 

"پاسخ به درمان" احتمالا رایج ترین راه برای تشخیص آکنه می باشد. این بدان معناست که اگر ضایعات پوستی پس از تعویض ظرف آب و غذا و تمیز کردن ناحیه چانه برای مدتی از بین برود، به احتمال زیاد آن ضایعات، آکنه بوده است.

 

درمان و پیشگیری خانگی برای آکنه :

در ابتدا، اگر از ظروف آب و غذای پلاستیکی یا حتی سرامیکی استفاده می کنید، می توانید کاسه های غذا و آب گربه خود را به شیشه ای یا استیل ضد زنگ تغییر دهید. زیرا ظروف پلاستیکی یا سرامیکی احتمال ایجاد آلرژی را افزایش می دهند.

 می توانید ناحیه چانه گربه خود را با یک صابون ضد باکتری ملایم و آب گرم تمیز کنید یا از یک پد پاک کننده بنزوئیل پراکسید که برای آکنه در انسان طراحی شده است استفاده کنید. سایر گزینه های تمیز کننده خوب شامل کلرهگزیدین می باشد.

اگر گربه شما پرخاشگری نکند، می توانید از یک کمپرس گرم استفاده کنید تا به شل شدن منافذ و افزایش گردش خون برای بهبودی کمک کند.

اگر به نظر می رسد که هیچ یک از موارد بالا یاری دهنده نیست، وقت آن است که به دامپزشک مراجعه کنید. گربه شما ممکن است برای غلبه بر آکنه یا عفونت به آنتی بیوتیک های سیستمیک، داروهای موضعی تجویزی و یا داروهای ضد التهاب نیاز داشته باشد. برای این کار می توانید از امکان ویزیت در منزل سامانه دامپزشک نیز کمک بگیرید.

 

چگونه از آکنه گربه جلوگیری کنیم  :

یکی از ساده ترین و در عین حال موثرترین راه ها برای جلوگیری از آکنه در گربه ها این است که همانطور که گفته شد غذا و آب گربه خود را در کاسه های استیل ضد زنگ یا شیشه ای قرار دهید. همچنین مهم است که آن کاسه ها را به طور منظم، یک بار در روز تمیز کنید. کاهش استرس در خانه نیز ایده خوبی برای رفاه کلی گربه شما است.

به این وب سایت رای دهید