همه چیز در رابطه با کبد و بیماری های آن در سگ

همه چیز در رابطه با کبد و بیماری های آن در سگ

0 دیدگاه 29 تیر 1401 چاپ خبر بازدید: 423
همه چیز در رابطه با کبد و بیماری های آن در سگ
کبد سگ شما عضوی حیاتی و بسیار حساس می باشد، لذا مهم است که علائم اولیه بیماری های کبدی را بشناسید تا بتوانید در مواقع بیماری، به سرعت درمان را آغاز کنید.

کبد سگ شما عضوی حیاتی و بسیار حساس می باشد، لذا مهم است که علائم اولیه بیماری های کبدی را بشناسید تا بتوانید در مواقع بیماری، به سرعت درمان را آغاز کنید.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، کبد اندام بزرگی است که درست در پشت دیافراگم در نزدیکی معده، طحال و روده کوچک قرار دارد. عملکردهای مهمی از جمله سم زدایی یا حذف مواد زائد مانند داروها یا مواد شیمیایی را در بدن انجام می دهد. کبد از طریق استفاده از چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها به کنترل متابولیسم نیز کمک می کند. همچنین پروتئین های ضروری، صفرا برای کمک به هضم غذا و فاکتورهای انعقاد خون را نیز می سازد.

 

علل بیماری های کبدی در سگ ها :

بسیاری از عوامل می توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن بیماری های کبدی در سگ ها شوند. این عوامل شامل:

 

1- برخی داروها، ویتامین ها و مکمل ها

2- سموم (مواد شیمیایی، گیاهان، غذاها و غیره)

3- عفونت (باکتریایی، ویروسی، قارچی، انگل)

4- بیماری کوشینگ

5- آسیب به کبد از جمله ضربه یا کاهش خون رسانی

6- بیماری التهابی روده (IBD)

7- جسم خارجی

8- پانکراتیت حاد

9- گرمازدگی

10- ژنتیک و نژاد

11- بیماری قلبی

12- سرطان

 

علائم بیماری کبدی در سگ ها :

علائمی که حاکی از بیماری کبدی است شامل رنگ زرد در پوست یا قسمت سفید چشم است. این رنگ زرد به نام یرقان یا ایکتروس نیز شناخته می شود. سگ ها همچنین ممکن است دچار تورم شکم یا آسیت شوند که با تجمع مایعات اتفاق می افتد.

 

سگ ها اغلب علائم دیگری بروز می دهند که مختص کبد نمی باشد. این موارد می تواند شامل تغییراتی در رفتار مانند خوابیدن بیش از حد معمول، کاهش فعالیت، نفس نفس زدن، ضعف و تکرر ادرار باشد. سگ‌های مبتلا به بیماری شدید یا پیشرفته کبدی ممکن است خونریزی، ظاهر آشفته، غذا نخوردن، تهوع و استفراغ ، اسهال و افزایش بزاق را تجربه کنند.

تشخیص مشکل خاصی که باعث بیماری کبدی می شود مستلزم آن است که دامپزشک شما یک معاینه فیزیکی کامل و شرح حال مانند تغییر رژیم غذایی، داروهای فعلی، تغییرات در محیط یا خانه، اشتها و سابقه پزشکی قبلی را انجام دهد.

مشخص ترین و دقیق ترین روش تشخیصی برای بیماری کبد، بیوپسی یا نمونه بردازی از بافت کبد است. برای تهیه بیوپسی ایمن به آرامبخش یا بیهوشی نیاز است. دانستن علت بیماری کبدی در سگ شما به دامپزشک شما کمک می کند تا بهترین درمان را تعیین کند.

 

درمان بیماری کبد در سگ ها  :

مانند هر بیماری، تشخیص دقیق بیماری های کبدی به تعیین بهترین گزینه های درمانی کمک می کند. علاوه بر این، درمان های حمایتی وجود دارد که به بهبودی سگ ها کمک می کند، از جمله تغییر در رژیم غذایی. اگر سگتان بیماری کبدی دارد، همیشه قبل از تغییر رژیم غذایی با دامپزشک خود مشورت کنید.

درمان بسته به علائم سگ شما متفاوت است. سگ هایی با علائم خفیف اغلب نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند. آنها ممکن است با داروهایی برای کمک به رفع حالت تهوع، استفراغ و تشویق به خوردن غذا درمان شوند.

سگ هایی که علائم کم آبی، کاهش وزن و غذا نخوردن دارند اغلب باید در بیمارستان بستری شوند. درمان در بیمارستان به هیدراته نگه داشتن سگ شما، ارائه تغذیه اصولی، دارودرمانی و نظارت دقیق کمک می کند.

چه زمانی با دامپزشک تماس بگیرید :

اگر متوجه شدید که سگ شما هر یک از علائم ذکر شده در بالا را دارد، یک قرار ملاقات با دامپزشک خود تعیین کنید. برای سهولت در انجام این کار می توانید از امکان ویزیت حضوری در منزل سامانه دامپزشک نیز بهره مند شوید.

به این وب سایت رای دهید