کلاپس نای در سگ ها

کلاپس نای در سگ ها

0 دیدگاه 1 مرداد 1401 چاپ خبر بازدید: 1933
کلاپس نای در سگ ها
کلاپس نای علت اصلی سرفه در سگهای نژاد کوچک، به خصوص در نژادهای یورکشایر تریر، پودل، چی هواوا، پامرانین و شیتسو می باشد.

کلاپس نای علت اصلی سرفه در سگهای نژاد کوچک، به خصوص در نژادهای یورکشایر تریر، پودل، چی هواوا، پامرانین و شیتسو می باشد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، نای، لوله ای است که هوا را از دهان و بینی به سمت ریه ها پایین می آورد و در آنجا به لوله های کوچکتر که وارد ریه ها می شوند، هوا را انتقال می دهند. نای از حلقه های غضروفی به شکل C - ساخته شده است. بالاترین قسمت نای این حلقه ی غضروفی را ندارد و در کلاپس نای، این قسمت از نای بر روی قسمت پایین تر می افتد.

در طی فرایند تنفس طبیعی، فشار در مجاری هوایی تغییر می کند. در سگهایی که دارای نای در حال فروپاشی هستند، این تغییر فشار باعث می شود قسمت بالای نای به پایین کلاپس کند و راه هوایی را باریک کند. کلاپس نای دارای 4 درجه می باشد، که درجه 1 کاهش 25٪ در اندازه مجرا است، درجه 2 کاهش 50٪، درجه 3 کاهش 75٪ است, و درجه 4 شدیدترین جایی است که قسمت بالای نای اساساً روی قسمت پایینی قرار دارد و راه هوایی را کامل می بندد.

علائم بالینی کلاپس نای :

علائم بسته به درجه فروپاشی یا کلاپس می تواند متفاوت باشد. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

1- سرفه صدایی غاز مانند دارد  که اغلب در اثر هیجان، خوردن یا نوشیدن، پارس کردن بیش از حد ایجاد می شود. آلرژی و تحریک کننده های استنشاقی مانند دود نیز می توانند باعث ایجاد سرفه با صدای غاز شوند.

2- کاهش فعالیت های ورزشی

3- سیانوز ( تغییر رنگ لثه یا زبان به رنگ آبی به دلیل کمبود جریان اکسیژن )

4- سرعت تنفس سریع

5- غش کردن

6- تنفس سحت

 

 

چاقی، بیماری های قلبی، بیماری های دندانی، سندرم راه هوایی براکیسفالی و فلج حنجره، بیماری هایی هستند که همزمان با کلاپس نای می توانند رخ دهند.

 مدیریت پزشکی اغلب اولین قدم برای سگهایی است که دارای درجه کلاپس نای بین 1 یا 2 هستند. از استفاده از موادی که تحریک کننده ی راه های هوایی هستند مانند دود سیگار، خودداری کنید. اگر حیوان خانگی شما دارای اضافه وزن است، روی کاهش وزن تا محدوده وزن ایده آل تمرکز کنید. در استفاده از قلاده های سفت و محکم برای سگ خود، جدا خودداری نمایید. استروئیدها، برونکودیلاتورها و سرکوب کننده های سرفه، داروهای متداولی هستند که دامپزشک شما ممکن است برای کنترل سرفه از آنها استفاده کند.

سگهایی که دارای درجه 3 و 4 کلاپس نای هستند، معمولاً توسط یک متخصص جراحی نیاز به جراحی اصلاحی دارند.

مطالب مرتبط :

ترشح قهوه ای گوش سگ ها

خون در ادرار سگ

به این وب سایت رای دهید