تشنج در گربه ها

تشنج در گربه ها

0 دیدگاه 29 مرداد 1401 چاپ خبر بازدید: 921
تشنج در گربه ها
تشنج می تواند یک تجربه ترسناک برای شما و گربه شما باشد. درک اینکه چرا گربه شما ممکن است تشنج داشته باشد و در این مدت و پس از پایان تشنج چه کاری باید انجام دهید می تواند مفید باشد.

تشنج می تواند یک تجربه ترسناک برای شما و گربه شما باشد. درک اینکه چرا گربه شما ممکن است تشنج داشته باشد و در این مدت و پس از پایان تشنج چه کاری باید انجام دهید می تواند مفید باشد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، تشنج زمانی رخ می دهد که نورون های مغز به طور خود به خود شروع به مختل شدن می کنند. تشنج می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه و در موارد شدید کنترل نشده، ساعت ها طول بکشد. برخی از گربه ها بدون اینکه صاحبشان متوجه شوند تشنج می کنند و برخی دیگر حتی ممکن است هوشیاری خود را از دست بدهند.

اگر گربه شما تشنج داشته باشد، ممکن است بزاق زیادی ترشح کند، استفراغ کند، ادرار کند، مدفوع کند، انقباض عضلانی و لرزش نیز داشته باشد.

 

علل شایع تشنج در گربه ها :

تشنج واکنشی : ناشی از بیماری‌های متابولیک یا سمیت

صرع ساختاری : ناشی از بیماری های دژنراتیو، ناهنجاری های مادرزادی، سرطان، بیماری های عفونی، تروما و سکته مغزی

صرع : تشنج‌های مکرر که ناشی از تشنج‌های واکنشی یا صرع ساختاری نیستند.

صرع ژنتیکی : علل ژنتیکی شناخته شده

صرع با منشا ناشناخته : هیچ کدام از موارد بالا نمی باشد

 

 

اگر گربه من تشنج کرد چه کار کنم؟

اگر گربه شما برای اولین بار است که تشنج می کند آرامش خود را حفظ نمایید و دستان خود را از صورت او دور نگه دارید زیرا ممکن است ناخواسته شما را گاز بگیرد. به یاد داشته باشید، آنها ممکن است هیچ کنترل یا آگاهی نسبت به آنچه برای او اتفاق می افتد و یا اینکه شما که هستید، نداشته باشند.

گربه خود را نزد دامپزشک ببرید تا از نظر علل احتمالی تشنج مورد ارزیابی قرار گیرد و مشخص شود که آیا درمان لازم است یا خیر. درمان بستگی به علت تشنج دارد. برای جلوگیری از وقوع مجدد تشنج، باید علل زمینه‌ای را تشخیص داد و درمان کرد. برای سهولت در این کار می توانید از امکان ویزیت در منزل سامانه دامپزشک بهره مند شوید.

اگر علت تشنج گربه خود را می دانید، نگه داشتن یک دفترچه از تاریخ، زمان، طول مدت و انواع تشنج می‌تواند مفید باشد.

 اگر تشنج گربه شما بیش از 5 دقیقه طول کشید یا در عرض 24 ساعت سه بار تشنج کرد، توصیه می شود در اسرع وقت به اورژانس دامپزشکی مراجعه کنید. بدون انجام درمان، تشنج می تواند ادامه یابد، شدت و زمان آن بیشتر شود و باعث آسیب مداوم به مغز شود.

مطالب مرتبط : 

مراقبت از بچه گربه

آلرژی در گربه ها

مهمترین خطرات برای گربه های خانگی

به این وب سایت رای دهید