اسهال در گربه ها

اسهال در گربه ها

0 دیدگاه 7 آبان 1401 چاپ خبر بازدید: 678
اسهال در گربه ها
بسیاری از دوستداران حیوانات خانگی مراقبت از گربه مبتلا به اسهال را تجربه کرده اند. پس نگران نباشید، شما تنها نیستید! اسهال با دفع مکرر مدفوع، اغلب آبکی یا حاوی مخاط مشخص می شود. اگرچه برای همه افراد درگیر ناخوشایند است، اما اغلب چیز جدی نیست.

بسیاری از دوستداران حیوانات خانگی مراقبت از گربه مبتلا به اسهال را تجربه کرده اند. پس نگران نباشید، شما تنها نیستید! اسهال با دفع مکرر مدفوع، اغلب آبکی یا حاوی مخاط مشخص می شود. اگرچه برای همه افراد درگیر ناخوشایند است، اما اغلب چیز جدی نیست.

بیشتر موارد اسهال خفیف اگر کمی زمان داده شود برطرف می شود. اگر گربه شما اسهال مکرر، شدید یا خونی یا علائم دیگری مانند استفراغ، شکم دردناک و/یا رفتار غیرعادی دارد، وقت آن است که فوراً با سامانه دامپزشک تماس بگیرید.

 

علل شایع اسهال در گربه ها

  1. تغییر ناگهانی رژیم غذایی

یک رژیم غذایی جدید باید به تدریج معرفی شود. تغییر ناگهانی می تواند با برهم زدن میکروبیوم روده (باکتری های سالمی که در سیستم گوارش زندگی می کنند و به هضم غذا کمک می کنند) باعث اسهال شود. این به ویژه هنگامی که برای اولین بار یک بچه گربه یا گربه جدید را به خانه می آورید بسیار مهم است. ترکیب کمی استرس و تغییر ناگهانی رژیم غذایی به راحتی باعث اسهال می شود.

هنگامی که یک گربه یا بچه گربه را به خانه می برید، همیشه مطمئن شوید که از آنچه قبلاً می خورند به آنها غذا می دهید و اگر می خواهید غذای آنها را تغییر دهید، چند هفته صبر کنید، سپس این انتقال را به آرامی طی 5-7 روز انجام دهید. در روز اول مقدار کمی غذای جدید وارد کنید و این مقدار را افزایش دهید و در طول روزهای باقیمانده غذای دیگر را کاهش دهید.

 

  1. بی احتیاطی در رژیم غذایی

بی احتیاطی در رژیم غذایی به این اشاره دارد که گربه شما چیزهایی می خورد که نباید بخورد. برخی از گربه ها ممکن است از سطل زباله تغذیه کنند. برخی از گربه‌ها این حس را دارند که آنها را تنها بگذارند، اما متأسفانه نه همه آنها. ضایعات بلعیده شده می تواند به طرق مختلف باعث اسهال شود:

سموم - اینها از سموم خفیف تا جدی متغیر هستند و بنابراین باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم مختلف می شوند، اما اسهال یکی از علائم رایج است. اگر علائم جدی‌تری از مسمومیت مانند استفراغ، بی‌حالی، ناهماهنگی یا عدم پاسخ‌دهی وجود دارد، باید فوراً به دنبال کمک باشید.

اثر مکانیکی غذای غیرقابل هضم - این می تواند مانند کاغذ سنباده روی پوشش روده عمل کند و باعث تحریک شود. در برخی موارد، این می تواند باعث ایجاد خون در مدفوع شود.

بلع باکتری های مضر (E.coli، سالمونلا، و غیره) - این موارد "مسمومیت غذایی" هستند و برخی از این حشرات بد می توانند به انسان منتقل شوند. لازم به ذکر است که در صورت نیاز به پاکسازی اسهال حیوان خانگی خود، رعایت بهداشت، از جمله پوشیدن دستکش و شستشوی گسترده دست ها، ترجیح داده می شود.

 

  1. گلوله های مو

گلوله های مو در گربه ها بسیار رایج است. آنها به طور معمول باعث یبوست می شوند. با این حال، گاهی اوقات مانند اسهال به نظر می رسد زیرا آنها فشار می آورند تا مقادیر بسیار کمی مایعات را دفع کنند. گربه هایی که مستعد گلوله های مو هستند اغلب، اما نه همیشه، مو بلند هستند. رژیم های غذایی یا مکمل های خاصی برای گربه هایی که از آنها رنج می برند ساخته شده است.

  1. عدم تحمل غذایی/آلرژی غذایی

اکثر آلرژی های غذایی، عدم تحمل هایی هستند که می توانند در اثر هر بخشی از رژیم غذایی ایجاد شوند. به عنوان مثال، منبع پروتئین یا کربوهیدرات. برخی از غذاهای حیوانات خانگی سرشار از افزودنی‌ها، طعم‌دهنده‌ها و نگهدارنده‌ها هستند و برخی از غذاها می‌توانند فرآیندهای تولید ناسازگاری داشته باشند. اینها باعث می شوند که برخی از مواد غذایی بیشتر احتمال ایجاد واکنش را داشته باشند.

  1. انگل

بسیاری از انگل ها به خصوص در بچه گربه ها می توانند باعث اسهال شوند. به عنوان مثال می توان به ژیاردیا، کوکسیدیا و کرم های گرد اشاره کرد. اکثر دامپزشکان کرم زدایی منظم و معاینه سالانه مدفوع را به عنوان بخشی از چکاپ سالانه توصیه می کنند. این انگل های روده ای معمولا از گربه ای به گربه دیگر منتقل می شوند یا از محیط جمع آوری می شوند. برخی از گربه ها حتی پس از درمان می توانند دوباره خود را آلوده کنند، به همین دلیل تمیز نگه داشتن ظرف خاک  بسیار مهم است.

 

 

  1. عفونت های ویروسی

معمولاً از گربه به گربه منتقل می شود، اینها شامل عفونت های جدی مانند ویروس پانلوکوپنی گربه است که می تواند در بچه گربه های واکسینه نشده رخ دهد. ویروس‌های کم‌خطرتر مانند روتاویروس نیز باعث ایجاد انواع خفیف‌تر اسهال در بچه گربه‌ها می‌شوند.

  1. داروهای تجویز شده

داروهای تجویزی مانند داروهای ضد التهاب یا آنتی بیوتیک ها می توانند باعث اسهال در گربه ها شوند. قبل از تصمیم به ادامه یا دور انداختن دارو باید با سامانه دامپزشک مشورت شود.

  

 

  1. سایر علل اسهال در گربه ها

اسهال ممکن است به دلیل انواع خاصی از بیماری های متابولیک و بیماری های کبدی ایجاد شود. گربه های خاصی می توانند مستعد ابتلا به بیماری التهابی روده (IBD) باشند. این بیماری‌ها احتمالاً علائم دائمی ایجاد می‌کنند و به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهند، بنابراین اسهالی که در یک بازه زمانی معقول برطرف نمی‌شود، باید همیشه توسط دامپزشک شما بررسی شود.

 

چرا درمان اسهال گربه مهم است؟

اسهال می تواند منجر به کم آبی بدن شود، بنابراین گربه شما باید به نوشیدن مقدار زیادی آب ادامه دهد. یک رژیم غذایی ملایم ارائه دهید که به راحتی در دستگاه روده جذب و هضم شود. اسهالی که برطرف نمی شود باید بررسی شود. برای همه گربه های درگیر، بهبودی سریع از اسهال ترجیح داده می شود! مشاوره با دامپزشک  می تواند در بهبود این فرآیند به شما کمک کند .

حتما در مقالات بعدی در خصوص درمان های خانگی اسهال در گربه ها بیشتر بخوانید.

 

به این وب سایت رای دهید