چرا سگ من پس از تغییر رژیم غذایی خود دچار اسهال می شود؟

چرا سگ من پس از تغییر رژیم غذایی خود دچار اسهال می شود؟

0 دیدگاه 2 آذر 1401 چاپ خبر بازدید: 814
چرا سگ من پس از تغییر رژیم غذایی خود دچار اسهال می شود؟
اسهال در سگ ها اغلب با رژیم غذایی آنها ایجاد می شود.
مواردی وجود دارد که اسهال ناشی از چیزی مضر، آلوده، خراب یا بیماری زا نیست. گاهی اوقات حتی یک رژیم غذایی کاملاً متعادل و فرموله شده می تواند باعث اسهال شود. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که تغییر ناگهانی از یک رژیم غذایی به رژیم دیگر رخ می دهد. اما چرا این اتفاق می افتد؟ و آیا راهی برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد؟

اسهال در سگ ها اغلب با رژیم غذایی آنها ایجاد می شود.
مواردی وجود دارد که اسهال ناشی از چیزی مضر، آلوده، خراب یا بیماری زا نیست. گاهی اوقات حتی یک رژیم غذایی کاملاً متعادل و فرموله شده می تواند باعث اسهال شود. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که تغییر ناگهانی از یک رژیم غذایی به رژیم دیگر رخ می دهد. اما چرا این اتفاق می افتد؟ و آیا راهی برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد؟

انتخاب رژیم غذایی مناسب برای سگ

بدون شک تغذیه مهمترین مؤلفه در حفظ سلامت سگ شما است. سلامت و عملکرد بهینه تقریباً تمام اندام‌های بدن در نهایت به رژیم غذایی سگ شما بستگی دارد، از دوران توله‌گی تا زمانی که بالغ شود. بنابراین بسیار مهم است که بهترین و مناسب ترین رژیم غذایی را برای سگ خود انتخاب کنید.

نیازهای تغذیه ای آنها با تغییرات متفاوتی در زندگی خود تغییر می کند. نیازهای تغذیه ای نیز به نوع و نژاد سگ و محیطی که در آن زندگی می کند بستگی دارد. اجزای موجود در رژیم غذایی سگ مانند محتوای پروتئین و چربی باید در انتخاب رژیم غذایی برای سگ شما به دقت در نظر گرفته شوند، زیرا این موارد می توانند تأثیر زیادی بر روی سگ شما داشته باشند. سلامت سگ در دراز مدت با افزایش سن حیوان، نیاز به این مواد مغذی تغییر خواهد کرد. به این ترتیب، مواردی وجود خواهد داشت که باید از یک نوع رژیم غذایی به نوع دیگر تغییر دهید. با این حال، تغییر رژیم غذایی سگ به آن سادگی که به نظر می رسد نیست. اگر به درستی انجام نشود، سگ ممکن است واکنش های غذایی نامطلوبی داشته باشد که منجر به علائم گوارشی مانند استفراغ و اسهال شود.

علائم واکنش های نامطلوب غذایی در سگ ها

واکنش نامطلوب غذایی یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف هرگونه واکنش مضر برای سلامتی سگ از غذا، مسمومیت غذایی، آلرژی غذایی یا هر مشکل گوارشی ناشی از غذا استفاده می شود. اغلب با آلرژی غذایی اشتباه گرفته می شود ، و اگرچه از نظر تظاهرات کاملاً مشابه است، اما این دو چیز کاملاً متفاوت هستند.

هضم و جذب غذای خورده شده به شدت به آنزیم هایی که معده و روده تولید می کنند و همچنین جمعیت میکروبیوم موجود در قسمت آخر دستگاه روده بستگی دارد. نوع آنزیم های گوارشی و میکروبیوم بستگی به غذایی دارد که توسط سگ خورده می شود و بر این اساس در طول تغییر رژیم غذایی تغییر می کند.

به عنوان مثال، یک توله سگ دارای آنزیم های گوارشی است که برای هضم پروتئین شیر مناسب تر است و اگر رژیم غذایی با حداقل یا بدون اجزای شیر داده شود، دچار سوء هاضمه و مشکلات گوارشی می شود. با افزایش سن، آنزیم های گوارشی آن ها تغییر می کند تا بتواند منابع پروتئینی پیچیده تری مانند گوشت و محصولات مبتنی بر گوشت را هضم و پردازش کند.

این موضوع در مورد سگ های بالغ که از رژیم غذایی خاصی استفاده می کنند نیز صادق است. آنزیم های گوارشی و میکروبیوم آنها با رژیم غذایی که به خوردن عادت کرده اند سازگار شده است. تغییر ناگهانی در نوع رژیم غذایی (تغییر در نام تجاری یا پایه پروتئینی) باعث واکنش التهابی در امتداد پوشش روده می شود که منجر به علائم گوارشی مانند استفراغ و اسهال می شود. این همان چیزی است که در موارد واکنش های نامطلوب غذایی به دلیل تغییر رژیم غذایی ناگهانی اتفاق می افتد.

 

سگ من بعد از تعویض غذا دچار اسهال می شود. این چگونه درمان می شود؟

اکثر موارد اسهال ناشی از تغییرات ناگهانی رژیم غذایی را می توان به راحتی با تغییر رژیم غذایی که سگ به آن عادت کرده است، اصلاح کرد. همانطور که در بالا ذکر شد، واکنش نامطلوب غذایی در طول تغییر رژیم غذایی زمانی اتفاق می افتد که آنزیم های گوارشی در سیستم گوارشی سگ نتوانند به طور کامل اجزای موجود در رژیم غذایی جدید را پردازش کنند و در نتیجه اسهال و استفراغ ایجاد می شود. بازگشت به غذای قدیمی که در آن آنزیم های ذاتی می توانند به راحتی هضم شوند، به کنترل علائم مرتبط با واکنش نامطلوب غذایی کمک می کند.

در مواردی که علائم شدید دارند، ممکن است برای کنترل کامل اختلالات گوارشی، به مدیریت پزشکی مانند داروهای ضد اسهال و ضد استفراغ نیاز باشد. موارد شدید می‌تواند مجرای روده را مستعد عفونت ثانویه و تکثیر باکتری‌های بیماری‌زا و فرصت‌طلب کند که برای درمان نیاز به درمان آنتی‌باکتریایی دارند.

اکثر موارد به خوبی به درمان و تغییر مجدد به رژیم قبلی پاسخ می‌دهند و علائم در 24 تا 48 ساعت پس از شروع درمان برطرف می‌شوند. اگر درمان نشود، التهاب مداوم در امتداد پوشش روده ممکن است منجر به شرایط سلامت جدی‌تر شود.

شما می توانید برای تغییر رژیم غذای سگ خودتون با دامپزشکان سامانه مشاوره تلفنی داشته باشید . 

چگونه هنگام تغییر غذای سگ خود از اسهال جلوگیری کنیم؟

نشان داده شده است که از آنجایی که سگ تغییرات مختلفی را در زندگی خود تجربه می کند، تغییر رژیم غذایی برای برآوردن تغییرات در نیازهای تغذیه ای آنها ضروری است. همچنین بحث شده است که چگونه تغییر رژیم غذایی خطر واکنش های غذایی نامطلوب سگ را که باعث علائم گوارشی مانند استفراغ یا اسهال می شود، باز می کند . پس چگونه می‌توانیم نیازهای غذایی در حال تغییر را بدون خطر مشکلات گوارشی برآورده کنیم؟

اکثر موارد، اگر نه همه، استفراغ و اسهال ناشی از تغییر رژیم غذایی زمانی اتفاق می افتد که تغییر ناگهانی انجام شود. تغییر ناگهانی در رژیم غذایی سگ باعث هضم نامناسب می شود. با این حال، با انتقال تدریجی از یک رژیم غذایی به رژیم دیگر می توان به راحتی از این امر جلوگیری کرد. انتقال آهسته به سیستم گوارش اجازه می دهد تا آنزیم های لازم را برای هضم رژیم تازه معرفی شده تنظیم و تولید کند. تغییر مناسب در رژیم غذایی معمولاً یک انتقال یک هفته ای است و این روند را دنبال می کند:

  • روزهای 1-2: 25% رژیم جدید و 75% رژیم قدیمی
  • روز 3-4: 50٪ رژیم غذایی جدید و 50٪ رژیم غذایی قدیمی
  • روزهای 5-6: 75% رژیم جدید و 25% رژیم قدیمی
  • روز 7: رژیم 100٪ جدید (کاملاً تغییر یافته)

این تغییر تدریجی رژیم غذایی یک هفته ای اغلب برای جلوگیری از بروز استفراغ و اسهال کافی است. برخی از سگ هایی که معده بسیار حساسی دارند ممکن است نیاز به انتقال طولانی تری داشته باشند، اما همین اصل صدق می کند. با تغییر تدریجی رژیم‌های غذایی، به‌ویژه در زمان‌هایی که برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای غذایی نیاز به تغییر رژیم غذایی است، خطر واکنش‌های نامطلوب غذایی را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد و از علائم اسهال و استفراغ در سگ‌ها جلوگیری میکند .

به این وب سایت رای دهید