بیماری کیسه صفرا در سگ ها

بیماری کیسه صفرا در سگ ها

0 دیدگاه 29 آذر 1401 چاپ خبر بازدید: 639
بیماری کیسه صفرا در سگ ها
یکی از اندام های مهم گوارشی (GI) در سگ ها کبد و کیسه صفرا است. مسئول بسیاری از عملکردها از جمله هضم و جذب اسیدهای چرب می باشد. آسیب به کبد یا هر یک از ساختارهای مرتبط با آن می تواند منجر به بیماری جدی در سگ شود. در این مقاله، علل، علائم و درمان بیماری های شایع کیسه صفرا در سگ ها را مورد بحث قرار می دهیم.

یکی از اندام های مهم گوارشی (GI) در سگ ها کبد و کیسه صفرا است. مسئول بسیاری از عملکردها از جمله هضم و جذب اسیدهای چرب می باشد. آسیب به کبد یا هر یک از ساختارهای مرتبط با آن می تواند منجر به بیماری جدی در سگ شود. در این مقاله، علل، علائم و درمان بیماری های شایع کیسه صفرا در سگ ها را مورد بحث قرار می دهیم.

کبد

کبد یک عضو کمکی در دستگاه گوارش است که وظایف متعددی را انجام می دهد. نقش مهمی در فیلتر کردن سموم برای جلوگیری از جذب آنها توسط بدن دارد. همچنین مواد و مواد شیمیایی مختلف را متابولیزه می کند تا به جذب برخی داروها و مکمل ها کمک کند. کبد همچنین عضوی است که مسئول تولید چندین هورمون، آنزیم، پروتئین و صفرا است.

صفرا برای هضم مناسب اسیدهای چرب از رژیم غذایی سگ ها ضروری است، بدون آن آنها نمی توانند از چربی های غذای خود به عنوان منبع انرژی استفاده کنند. تمام صفرایی که کبد تولید می کند مورد استفاده قرار نمی گیرد و مازاد آن در اندامی که بین لوب های کبد قرار دارد به نام کیسه صفرا ذخیره می شود.

کیسه صفرا

بین لوب های مختلف کبد، کیسه صفرا قرار دارد، اندامی کیسه مانند که به عنوان ذخیره ای برای صفرای تولید شده توسط کبد عمل می کند. کیسه صفرا به مجرای صفراوی متصل است که به روده تخلیه می شود. این مجرای صفراوی مشترک همچنین به چندین مجرا از کبد متصل است و به عنوان گذرگاه صفرای تولید شده توسط سلول های کبدی به کیسه صفرا عمل می کند.

هنگامی که سگ غذایی حاوی مقداری چربی را می خورد، کیسه صفرا منقبض می شود تا محتویات صفرا خود را به روده تخلیه کند و به هضم چربی موجود در جیره برای جذب کمک کند. بدون کمک اسیدهای صفراوی تولید شده توسط کبد و آزاد شده توسط کیسه صفرا، سگ قادر به جذب مولکول های چربی نیست.

مشکلات سلامتی یا شرایطی که بر کیسه صفرا تأثیر می گذارد منجر به تغییر در تولید و انتشار اسیدهای صفراوی و متابولیسم چربی می شود. علاوه بر این، مشکلات کیسه صفرا می تواند منجر به عوارض شدید سلامتی شود که در صورت عدم درمان یا رسیدگی صحیح می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

انواع شایع بیماری کیسه صفرا در سگ ها

بیماری هایی که کیسه صفرا سگ را تحت تأثیر قرار می دهند، بسته به علت خاص، اغلب منجر به طیف گسترده ای از علائم می شوند. سگ هایی که از هر شکلی از بیماری کیسه صفرا رنج می برند اغلب با درجاتی از ناراحتی شکمی، کاهش اشتها و ضعف عمومی ظاهر می شوند.

استفراغ شدید در برخی از بیماران مشاهده می شود و در موارد شدید بیماری کیسه صفرا، زردی (زردی پوست و غشاهای مخاطی) ممکن است رخ دهد. کیسه صفرا عفونی اغلب باعث تب و بی حالی مشخص در سگ می شود. افزایش آنزیم های کبدی و اسیدهای صفراوی اغلب در سگ های مبتلا به بیماری کیسه صفرا دیده می شود.

در زیر برخی از شایع ترین اشکال بیماری کیسه صفرا که در سگ ها دیده می شود آورده شده است:

  1. انسداد مجرای صفراوی

انسداد مجرای صفراوی اغلب با شرایط گوارشی مانند پانکراتیت ، انسداد روده ، هپاتیت و سرطان همراه است. التهاب بافت های نزدیک به مجرای صفراوی می تواند باعث انسداد شود و منجر به جریان برگشتی و در نهایت تجمع صفرا در کیسه صفرا شود. کلانژیت یا التهاب سیستم مجاری صفراوی نیز می تواند منجر به انسداد مجاری صفراوی شود.

تشخیص انسداد مجرای صفراوی بر اساس آزمایشات ، سونوگرافی و رادیوگرافی است. مشاهده سیستم مجرای صفراوی از طریق سونوگرافی شکمی می تواند وجود انسداد در مجرای صفراوی را تایید کند. درمان دارویی برای کنترل التهاب می تواند به رفع انسداد کمک کند، اما در برخی موارد، مداخله جراحی ممکن است ضروری باشد.

  1. کوله سیستیت (التهاب کیسه صفرا)

التهاب کیسه صفرا (کوله سیستیت) در سگ ها اغلب به دلیل عفونت های باکتریایی، ضربه های کبدی، سرطان یا انسداد مجرای صفراوی ایجاد می شود. این امر منجر به از دست دادن اشتها، درد شکم، تب، استفراغ شدید و بی حالی در سگ های مبتلا می شود.

کوله سیستیت را می توان بر اساس آزمایش و سونوگرافی کیسه صفرا تشخیص داد. تایید از طریق بیوپسی و کشت باکتریایی نمونه های به دست آمده از کیسه صفرا انجام می شود. درمان معمولاً نیاز به برداشتن کامل کیسه صفرا و درمان ضد باکتریایی بعدی برای کنترل عفونت دارد.

  1. سنگ کیسه صفرا

بیماری‌های مربوط به وجود سنگ‌های صفراوی در کیسه صفرا سگ، اگرچه نادر است، اما معمولاً در سگ‌های میانسال تا مسن‌تر دیده می‌شود. علائم بالینی سنگ کیسه صفرا در سگ ها شامل استفراغ، کاهش اشتها، زردی، درد و ناراحتی شکمی به ویژه پس از غذا خوردن و تب است. با این حال، بسیاری از سگ های مبتلا به سنگ کیسه صفرا بدون علامت هستند و هیچ نشانه ظاهری بیماری را نشان نمی دهند.

سونوگرافی اغلب برای تایید وجود سنگ در کیسه صفرا کافی است. سگ های مبتلا به سنگ کیسه صفرا که علائم شدید عارضه را نشان نمی دهند می توانند از نظر پزشکی با آنتی بیوتیک درمان شوند. در مواردی که سنگ کیسه صفرا مجرای صفراوی را مسدود می کند، جراحی نشان داده می شود.

  1. پارگی کیسه صفرا یا مجرای صفراوی

پارگی مجرای صفراوی یا کیسه صفرا اغلب به دلیل انسداد مجرای صفراوی یا کوله سیستیت شدید ایجاد می شود. فشار حاصل از صفرای انباشته شده باعث پارگی دیواره های مجرای صفراوی یا خود کیسه صفرا می شود که منجر به نشت صفرا به داخل شکم می شود. علل کمتر شایع پارگی مجرای صفراوی و کیسه صفرا سرطان و آلودگی انگل است.

نشت صفرا به داخل شکم باعث التهاب شدید شکم یا پریتونیت می شود. تمام موارد پارگی کیسه صفرا و مجرای صفراوی یک اورژانس در نظر گرفته می شود و مداخله فوری دامپزشکی معمولاً به صورت جراحی برای ترمیم پارگی و خارج کردن صفرای نشت شده به حفره شکمی ضروری است.

 

به این وب سایت رای دهید