گربه ایرانی

گربه ایرانی

0 دیدگاه 25 مهر 1400 چاپ خبر بازدید: 1014
گربه ایرانی
مشخصه نژاد گربه ایرانی با موی بلند و خلق و خوی شیرین آن است ،در میان گربه های نژاد اصیل ، گربه ایرانی به دلیل ظاهر خوب و جذاب، و آرام بودنش مورد احترام است.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، گربه ایرانی یکی از محبوب ترین ها در بین دوستداران گربه نژاد اصیل در آمریکای شمالی است ، آنها حیوانات خانگی آرام و دوست داشتنی هستند. که این ویژگی ها باعث محبوبیت آنها در بین خانواده ها و تداوم بخشیدنشان به یکی از پایه های اصلی خانه تبدیل شده است.

ویژگی های گربه ایرانی

سطح محبت               متوسط ​​رو به بالا

دوستی                        متوسط-پایین

کودک پسند                         کم

دوستدار حیوانات خانگی         کم

نیازهای ورزش                      کم

بازیگوشی                           کم

سطح انرژی                         کم

هوش                                 کم

گرایش به صدا            متوسط-پایین

ریزش مو                          بالا

  

تاریخچه گربه ایرانی

به طور شگفت انگیزی اطلاعات کمی در مورد تاریخچه گربه ایرانی با وجود آن در بین انسانها از دهه 1600 وجود دارد. تصور می شود که ازایران ، (ایران کنونی) و ترکیه سرچشمه گرفته اند. این نژاد با جنگ های صلیبی به سمت غرب به اروپا نقل مکان کرد.

آنها در میان اشراف ، از جمله ملکه ویکتوریا انگلستان محبوب شدند. این نژاد موهای بلند ظریفی داشت. گروهی که در آن زمان به عنوان گربه های آسیایی از آنها یاد می شد. پارسیان در ابتدا انگوراس نامیده می شدند ، نام آنکارا ، پایتخت ترکیه است.

محبوبیت گربه های ایرانی زمانی بیشتر شد که مدار نمایش گربه ها در اواخر قرن نوزدهم شروع به بخار شدن کرد. در این زمان بود که آنها را به ایالات متحده آوردند ، جایی که آنها به سرعت از گربه مین کون به عنوان نژاد گربه مو بلند بلند ترجیح دادند.

از جمله ویژگی های گربه های ایرانی که دارای ارزش نشان دادن هستند می توان به سر گرد ، بینی کلفت ، گوش های گرد و بدن کوتاه اشاره کرد. ایرانیان سنتی ، که گاهی اوقات از آنها به عنوان "چهره عروسک" یاد می شود ، بینی برجسته تری دارند ، اگرچه آنها بسیاری از ویژگی های فیزیکی و خلقی دیگر همتایان خود را دارند.

ایرانیان بیشترین نژاد گربه ای هستند که توسط انجمن Cat Fanciers و برنده مکرر بهترین نمایش هستند. بینی های خنک و گونه های چاق آنها در سالهایی که این نژاد مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفته است به طور انتخابی پرورش داده شده و اغراق شده است ، اگرچه هنوز می توانید شواهدی از ویژگی های باستانی ایرانی در اعضای سنتی و غیر متمرکز این نژاد پیدا کنید. 

 

مراقبت از گربه ایرانی

به دلیل کت های بلند آنها ، نباید تعجب کرد که گربه های ایرانی به نظافت منظم نیاز دارند. بدون آن ، کت های ایرانی می تواند به سرعت درهم پیچیده و مات شود ، که می تواند دردناک باشد. توصیه می شود که ایرانیان یک بار در روز مسواک زده و ماهانه حمام کنند تا به آنها درخشندگی و نرمی خود را حفظ کنند.

همچنین چشم ها باید روزانه پاک شوند تا از آبیاری زیاد لکه ها جلوگیری شود. مانند همه گربه ها ، بهداشت منظم دندان ها باید به شکل مسواک زدن روزانه یا هفتگی دندان ها رعایت شود. کوتاه کردن ناخن معمولی نیز لازم است.

به طور کلی ، ایرانیان در مراقبت از نظافت خود به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می شوند. از آنجا که کتهای آنها به طور طبیعی خاک و سایر زباله ها را از بین نمی برد ، این به عهده مراقبان انسانی آنهاست که از نرم و تمیز ماندن آنها و نگهداری آنها در داخل خانه کمک کنند. ایرانیان ترجیح می دهند در محیط های مرتب نگهداری شوند ، بنابراین تمیز کردن روزانه سطل زباله آنها نیز مهم است.

ایرانی ها پرانرژی ترین و بازیگوش ترین نژادهای گربه نیستند. یک ایرانی ترجیح می دهد یک مکان گرم خوب برای استراحت پیدا کند. گاهی اوقات می تواند یک انرژی غیرمعمول دریافت کند ، اما معمولاً با یک عملیات طولانی مدت و بدون هیچ گونه فعالیتی دنبال می شود.

این نژاد یک یادگیرنده کندتر است و یک گربه بسیار آموزش پذیر محسوب نمی شود. تماشا کردن را ترجیح می دهد تا شرکت در فعالیت ها.

مشکلات بهداشتی شایع

مانند همه گربه های اصیل ، ایرانیان مستعد تعدادی از مسائل مربوط به سلامتی هستند که به دلیل گرایش به پرورش انتخابی تداوم می یابد. بسیاری از این مشکلات به طور مستقیم با ساختار چهره مورد علاقه ایرانیان شجره نامه مرتبط است ، اگرچه ممکن است با مشکلات ژنتیکی مرتبط با ویژگی های بدنی آنها نیز همراه باشد. این مهم است که ایرانیان را زیر نظر داشته باشید تا هرگونه مسائل مربوط به سلامتی زود تشخیص داده شود و درمان شود.

در حالی که پرورش دهندگان مسئول اقدامات لازم را برای کاهش مشکلات بهداشتی رایج در بین بچه زای خود انجام می دهند ، هیچ پرورش دهنده ای نمی تواند با اطمینان بگوید که گربه های آنها کاملاً عاری از بیماری یا پتانسیل بیماری هستند. مشکلات بهداشتی شایع در بین گربه های ایرانی عبارتند از:

بیماری کلیه پلی کیستیک ، یک بیماری ژنتیکی که بر یک یا هر دو کلیه تأثیر می گذارد و به طور کلی علائم آن در سن 7 تا 10 سالگی شروع می شود.

مشکلات تنفسی و ناراحتی تنفسی ناشی از بینی خمیده آنها

شرایط چشم شامل  آتروفی پیشرونده شبکیه ، برجستگی پلک ( چشم گیلاس ) و تا شدن پلک های داخلی ( آنتروپیون )

آبریزش زیاد چشم

سنگ مثانه و عفونت مثانه

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک ، ضخیم شدن دیواره های عضلانی قلب

شنت کبد ، اختلالی که بر جریان خون به کبد تأثیر می گذارد ، که می تواند باعث ظاهر شدن ، سنگ مثانه و کم خونی شود.

حساسیت به گرما

 رژیم غذایی و تغذیه

گربه های ایرانی تمایل زیادی به غذا خوردن دارند اما وقتی چیزی را که دوست دارند پیدا کنند خوب غذا می خورند. غذای آنها باید دارای پروتئین و فیبر زیاد و چربی کمی باشد و می تواند مرطوب ، خشک ، خام یا مخلوطی از دو یا چند نوع باشد. 

از آنجایی که گربه های ایرانی انرژی خاصی ندارند ، مراقب باشید که بیش از حد به آنها غذا ندهید زیرا بی تحرکی آنها ممکن است منجر به افزایش وزن و چاقی شود. مقدار غذا را دو بار در روز بجای اینکه غذا را همیشه کنار بگذارید ، محدود کنید تا پرخوری محدود شود. برخی از پارسیان ها به دلیل صاف بودن صورت ممکن است در خوردن غذا با اشکال یا اندازه های خاص دچار مشکل شوند ، بنابراین اگر یک ایرانی غذا نمی خورد ، ممکن است نیاز به تغییر در ساختار غذا داشته باشد.

گربه ایرانی، به شدت با خانواده انسانی آن پیوند می خورد، ظاهری متمایز و سلطنتی با خزی نرم دارد، نیازی به ورزش یا غنی سازی زیاد ندارد ، اما میتواند، مستعد ابتلا به بیماریهای کلیه و مثانه، بیماریهای چشمی و مشکلات تنفسی است، گربه ای که به راحتی قابل آموزش نیست، نیاز به حمام هفتگی و برس کشیدن روزانه موها دارد. 

به این وب سایت رای دهید