آسم در گربه ها

آسم در گربه ها

0 دیدگاه 3 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 616
آسم در گربه ها
گاهی اوقات ممکن است، آسم گربه سانان فقط به عنوان یک گلوله مو، یا احتمالاً خفگی با کمی غذا تلقی شود. آسم می تواند باعث سرفه گربه شما شود و بعد از آن به نظر می رسد که حالش خوب است، اما این بیماری به آرامی در حال پیشرفت است و هیچ درمانی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، آسم گربه سانان، تقریباً مانند آسم انسانی، یک بیماری تنفسی ناشی از آلرژی است که باعث مشکلات تنفسی می شود. سیستم ایمنی برخی از گربه ها نسبت به یک آلرژن استنشاقی بیش از حد واکنش نشان می دهد. واکنش ایمنی حاصل باعث تولید بیش از حد مواد در جریان خون می شود که باعث التهاب شدید در راه های هوایی می شود. راه‌های هوایی متورم و ملتهب سپس مخاط اضافی ترشح می‌کنند و منقبض می‌شوند و نفس کشیدن را برای گربه دشوار می‌کنند.

علائم آسم گربه سانان

تشخیص علائم اولیه ممکن است دشوار باشد. ممکن است صدای خس خس ضعیفی را بشنوید که پس از ورزش شدید قابل شنیدن است. ممکن است به نظر برسد که گربه شما خسته شده است. با حملات آسم، وضعیت بدن تا حدودی متفاوت می شود. با آسم، بدن گربه پایین تر به زمین خم می شود و گردن و سرش به سمت بیرون و پایین کشیده می شود تا راه هوایی از مخاط پاک شود. همچنین ممکن است با صدای سرفه معمولی و احتمالاً عطسه یا استفراغ همراه باشد. گربه ممکن است مخاط کف آلود را دفع کند یا نکند.

این حملات جدی ممکن است مکررا اتفاق نیفتند،اما گربه ای که یک یا دو مورد از علائم اولیه را نشان می دهد باید توسط دامپزشک معاینه شود. پس از تشخیص، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کمک به گربه در طول یکی از این حملات انجام دهید.

علل حملات آسم گربه سانان

استرس می تواند باعث تشدید حمله آسم گربه ها شود. به همین دلیل، وقتی گربه شما دچار حمله آسم می شود، همیشه باید سعی کنید تا حد امکان آرام باشید. بسیاری از همان آلرژن های مسئول حملات آسم انسانی مسئول حملات آسم گربه ها هستند، از جمله: 

دود سیگار

مواد شیمیایی خانگی

گرد و خاک

گرده

ذرات خاک گربه

تشخیص آسم گربه سانان

دامپزشک شما از چندین آزمایش تشخیصی برای تشخیص آسم در گربه شما استفاده خواهد کرد. رایج ترین ابزارهای تشخیصی عبارتند از:

آزمایش خون: آزمایش خون به دامپزشک کمک می کند تا سایر بیماری ها را تشخیص دهد و نشان دهد که آیا در جایی از بدن گربه شما التهاب وجود دارد یا خیر.

اشعه ایکس قفسه سینه: که رادیوگرافی قفسه سینه نیز نامیده می شود، این تشخیص به دامپزشک کمک می کند تا هرگونه ناهنجاری در ریه ها، مانند نواحی التهاب مزمن یا تجمع غیرعادی مایع را مشاهده کند. گاهی اوقات گربه های مبتلا به آسم الگوهای انشعاب روشنی در عکس رادیوگرافی قفسه سینه خود دارند. این نشان دهنده تجمع سلول های التهابی در راه های هوایی است. تورم بیش از حد ریه نیز گاهی در موارد آسم گربه دیده می شود.

لاواژ برونکوآلوئولار (BAL): با قرار دادن لوله تراشه در نای گربه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. این به دامپزشک شما اجازه می‌دهد تا مستقیماً از مایعات موجود در مجاری تنفسی گربه شما نمونه برداری کند. به غیر از آسم، BAL ممکن است شرایط دیگر ریه ها را تشخیص دهد. نقطه ضعف BAL این است که نیاز به بیهوشی عمومی دارد، که برای گربه‌هایی با دیسترس تنفسی شدید یا در غیر این صورت بسیار بیمار توصیه نمی‌شود.

رفتار

آسم گربه سانان یک بیماری مزمن پیشرونده بدون درمان است. درعوض، دامپزشک شما برای ایجاد یک برنامه مدیریت دارویی تلاش خواهد کرد تا گربه شما را تا حد امکان از خطر دور نگه دارد. اصلی‌ترین و رایج‌ترین استراتژی‌های مدیریتی برای آسم گربه‌ها شامل استروئیدی برای کمک به کاهش التهاب در راه‌های هوایی و گشادکننده برونش برای باز نگه‌داشتن راه‌های هوایی تا حد ممکن است تا گربه بتواند راحت‌تر نفس بکشد.

گاهی اوقات این داروها به صورت خوراکی داده می شوند، اما شکل دیگری از تجویز با یک استنشاقی با دوز اندازه گیری شده، اغلب فلوونت، از طریق یک ماسک خاص است. Aerokat گربه آئروسل اتاق برای این منظور توسعه داده شد. مزیت تجویز استروئید آئروسل نسبت به قرص‌ها و تزریق‌ها این است که مستقیماً وارد ریه‌ها می‌شود نه در سراسر بدن، بنابراین عوارض جانبی کمتری دارد.

اگر گربه شما حملات شدیدتری نسبت به آنچه که فکر می کنید طبیعی است داشته باشد، باید برای ارزیابی مجدد و تنظیم احتمالی داروها نزد دامپزشک خود برده شود.

مانند بسیاری از مسائل مربوط به سلامتی گربه ها، کلید مدیریت موفقیت آمیز آسم گربه ها این است که گربه خود را به خوبی بشناسید، چشم ها و گوش های خود را برای تغییرات تنفسی باز نگه دارید، داروهای تجویز شده را تجویز کنید، و در صورت لزوم تحت مراقبت های دامپزشکی قرار بگیرید، یا معاینات روتین یا مداخله اضطراری

 

چگونه از حملات آسم گربه سانان جلوگیری کنیم

هنگامی که گربه شما مبتلا به آسم گربه سانان تشخیص داده شد، شما چندین گزینه برای تغییر سبک زندگی دارید که بسته به شدت مورد می تواند به کاهش حملات مکرر آسم کمک کند. اولین و واضح ترین کاری که باید انجام دهید این است که سعی کنید آلرژن های محیطی را که باعث ناراحتی تنفسی در گربه شما می شوند از بین ببرید. برخی آسان خواهند بود. بقیه پیچیده تر یا گران تر هستند. برخی از رایج ترین محرک های آسم گربه ها عبارتند از:

سیگار کشیدن: اگر سیگار می کشید، باید آن را در فضای باز انجام دهید. بهتر است، برای سلامتی خود و همه موجوداتی که در خانه شما هستند این کار را انجام دهید.

 کپک:  یک بخارشوی در تمیز کردن کپک ها و سایر مواد حساسیت زا از سطوح جامد مانند کف کاشی، کابین دوش و دیوارها به خوبی کار می کند. خدمات حرفه ای برای تمیز کردن کانال های هوای مرکزی نشان داده شده است.

گرد و غبار و کنه ها: جاروبرقی مکرر می تواند به کاهش گرد و غبار و کنه ها کمک کند. اگرچه گران قیمت هستند، اما تصفیه کننده هوا HEPA برای از بین بردن کنه های گرد و غبار و هاگ های کپک از هوا بسیار عالی هستند. یک دستگاه تصفیه اتاق را در اتاقی که گربه شما اغلب اشغال می کند در نظر بگیرید. یک تصفیه کننده هپا نیز در فصل گرده گل کمک خواهد کرد.

مواد شیمیایی خانگی: سعی کنید استفاده از آنها را به حداقل برسانید. از محصولات سازگار با محیط زیست به نفع گربه های خود، سلامت خود و محیط خانه خود استفاده کنید. این شامل پرهیز از بیشتر خوشبو کننده‌های هوا که می‌تواند باعث مشکلات تنفسی در گربه‌های حساس شود.

خاک گربه: به دلیل گرد و غباری که از بستر خاک رس بلند می شود، بیشتر آنها برای گربه های مبتلا به آسم خوب نیستند. اگرچه برخی از گربه ها به بوی کاج حساسیت دارند. همین امر در مورد بستر کریستال سیلیکونی معطر نیز صدق می کند. استفاده از بستر گربه بدون بو را در نظر بگیرید.

آزمون و خطا ممکن است آخرین منبع شما باشد. به یاد داشته باشید که گربه ها اغلب در مورد تغییر بستر حساس هستند.

به این وب سایت رای دهید