برونشیت در گربه ها

برونشیت در گربه ها

0 دیدگاه 30 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 2305
برونشیت در گربه ها
بیماری برونشيت باعث تغییراتی در ساختار حنجره می گردد. در برونشیت بافت پوششی نایژه ها دچار آماس می گردند. دیوارۀ حنجره و مجاری هوایی (برنش) ضخیم شده و باعث تنگی مجاری هوایی می گردد. وقتی این حالت پیش رفت نماید مجاری هوایی باریک شده و اکسیژنی که حیوان در هنگام ورزش و فعالیت شدید به آن نیاز دارد تامین نمی شود

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، اگرچه ممکن است برونشیت ترسناک به نظر برسد، اما می توان علائم را مدیریت کرد تا گربه شما بتواند زندگی آرامی داشته باشد.

برونشیت در گربه ها چیست؟

برونشیت التهاب راه هوایی تحتانی گربه شما از جمله نای و برونشیول است. این التهاب می تواند باعث ترشح بیش از حد در راه هوایی و همچنین باریک شدن شود و توانایی گربه شما برای رساندن اکسیژن به داخل را مختل کند. این می تواند یک فرآیند حاد باشد و تغییرات در راه هوایی گربه شما ممکن است برگشت پذیر باشد، اما همچنین می تواند یک بیماری مزمن باشد. روندی که بین دو تا سه ماه طول می کشد و باعث ایجاد تغییرات غیرقابل برگشت در راه هوایی گربه شما می شود. برونشیت گربه، یا آسم، بسیار شبیه به آسم آلرژیک است که در افراد دیده می شود.

علائم برونشیت در گربه ها چیست؟

شایع ترین علامت مشاهده شده در گربه های مبتلا به آسم، سرفه های خشک و شدید است. گربه هایی که سرفه می کنند، چمباتمه زده و گردن خود را به بیرون دراز می کنند. در واقع، اولین باری که گربه خود را در حال سرفه دیدید، ممکن است فکر کنید که سرفه یک گلوله مو است. تفاوت سرفه واقعی به گلوله مو روی زمین شما ختم نمی شود.

سایر علائم رایج که در گربه های مبتلا به برونشیت مشاهده می شود عبارتند از سوت زدن یا خس خس سینه در هر نفس (معمولاً در هنگام بازدم بیشتر شنیده می شود تا دم) و مشکل در تنفس فزاینده. این تنفس دشوار حتی می تواند تا حد تنفس با دهان باز پیشرفت کند. تنفس با دهان باز یا نفس نفس زدن در گربه ها مانند سگ ها یک رفتار طبیعی نیست و اگر گربه خود را به طور ناگهانی نفس نفس می زد باید فوراً به دامپزشکی مراجعه کنید.

همانطور که برونشیت گربه شما پیشرفت می کند، ممکن است شاهد کاهش انرژی نیز باشید و متوجه باشید که آنها بیشتر در خانه دراز می کشند. توجه به این نکته مهم است که گربه های مبتلا به برونشیت معمولاً اشتهای خود را از دست نمی دهند یا تب ندارند. علائم برونشیت گربه شما بسته به علت ممکن است دوره ای، فصلی یا حتی ثابت باشد.

 

علائم برونشیت در گربه ها

سرفه خشک و هک کننده

چمباتمه زدن به پایین و بیرون آوردن گردن

با هر نفس سوت زدن یا خس خس کردن

تنفس با دهان باز

تنبلی

چه چیزی باعث برونشیت در گربه ها می شود؟

برونشیت گربه سانان می تواند توسط هر تعداد محرک راه هوایی، آلرژی، عفونت های باکتریایی یا حتی انگل هایی مانند کرم ریه یا کرم قلب ایجاد یا بدتر شود. ممکن است تعیین علت واقعی برونشیت گربه شما ممکن نباشد. این تا حدی به دلیل طیف عوامل ایجاد کننده است، اما همچنین به دلیل طیف وسیعی از آزمایشات مورد نیاز برای رد هر علت است. آزمایش برای هر علت فردی می تواند زمان بر و همچنین هزینه زیادی داشته باشد. محرک های راه هوایی می تواند شامل مواردی مانند دود سیگار، عطر، پاک کننده های فرش، شوینده های لباسشویی معطر یا نرم کننده پارچه و حتی پخش کننده اسانس باشد.

برونشیت در گربه ها چگونه تشخیص داده می شود؟

هنگامی که گربه خود را در ابتدا به دلیل سرفه یا مشکل تنفسی به خانه می آورید، دامپزشک با گوش دادن به قلب و ریه های گربه شروع می کند. ناهنجاری های موجود در راه هوایی تحتانی گربه را می توان با گوشی پزشکی شنید. از آنجا، دامپزشک شما احتمالاً از قفسه سینه گربه شما عکسبرداری می کند تا تغییراتی را که نشان دهنده برونشیت (یا هر دلیل دیگری برای علائم گربه شما) باشد، بررسی کند. آنها همچنین ممکن است برای بررسی گلبول های سفید خون گربه و نمونه مدفوع برای جستجوی کرم های ریه، آزمایش خون را بررسی کنند.

** در مرحله اول به شما توصیه میکنیم در صورت مشاهده علائم اولیه سریعا درخواست ویزیت عمومی در منزل از سامانه دامپزشک داشته باشید تا در صورت تشخیص اولیه مراحل بعدی با سرعت و دقت بیشتری انجام شود .

ممکن است آزمایشات تخصصی تری مانند برونکوسکوپی یا شستشوی سیستم راه هوایی گربه شما انجام شود. هر دوی این آزمایش‌ها مستلزم این است که گربه شما تحت بیهوشی عمومی باشد. برونکوسکوپی به دامپزشک شما این امکان را می دهد که ریه ها و راه هوایی گربه شما را بهتر تجسم کند و شستشو به دامپزشک شما اجازه می دهد نمونه ای از سلول ها یا هر گونه پاتوژن یا انگلی را که ممکن است در راه هوایی پایینی گربه شما وجود داشته باشد به دست آورد.

برونشیت در گربه ها چگونه درمان می شود؟

از آنجایی که برونشیت گربه می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و از آنجایی که تعیین علت واقعی می تواند دشوار باشد، درمان رویکردی چندوجهی دارد. این اغلب شامل داروها و تغییرات محیطی می شود. درمان پزشکی ممکن است شامل برونکودیلاتورها مانند آلبوترول و کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزولون باشد. اینها به باز کردن راه هوایی گربه و همچنین کاهش التهاب در آنها کمک می کند.

درست مانند افراد، گشادکننده‌های برونش معمولاً از طریق استنشاق تجویز می‌شوند. باور کنید یا نه، دستگاه های تنفسی برای گربه ها ساخته شده اند! دامپزشک شما می‌تواند به شما و گربه‌تان کمک کند تا در کمترین زمان به سیستم جدید استنشاقی خود عادت کنید.

اجتناب از آلرژن های راه هوایی بسته به مواردی که در خانه شما وجود دارد می تواند معانی مختلفی داشته باشد. گربه خود را در معرض دود سیگار، عطرهای قوی یا کپک قرار ندهید. تغییر مواد شوینده لباسشویی به انواع بدون رنگ و بدون عطر، به خصوص در هنگام شستن رختخواب گربه یک مرحله است. اگر بستر گربه شما به خصوص گرد و غبار است، استفاده از بستر کم گرد و غبار و بدون عطر می تواند به حفظ عادات حمام آنها نیز بدون آلرژی کمک کند. البته، همه گربه ها ترجیحات بستر متفاوتی دارند، بنابراین مراقب عادت های حمام گربه خود باشید تا مطمئن شوید که بستر جدیدش را دوست دارد.

نصب تصفیه کننده ها و فیلترهای هوا در سرتاسر خانه نیز می تواند آلرژن های موجود در هوا را به حداقل برساند. از نظر تغذیه، گربه مبتلا به برونشیت اگر اضافه وزن داشته باشد، ممکن است از برنامه کاهش وزن بهره مند شود. بهتر است یک استراتژی مناسب را با دامپزشک خود در میان بگذارید.(می توانید از متخصصین داخلی سامانه دامپزشک درخواست مشاوره تلفنی داشته باشید)

برونشیت گربه در ابتدا می تواند مانند یک تشخیص ترسناک به نظر برسد. اگرچه این یک روند بیماری است که ممکن است به طور کامل درمان نشود، اما می توان علائم آن را مدیریت کرد. اگر در مورد خطر برونشیت گربه خود نگرانی دارید با متخصین سامانه دامپزشک مشورت کنید .

به این وب سایت رای دهید