تنفس گربه

تنفس گربه

0 دیدگاه 30 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 4433
تنفس گربه
آیا تا به حال به تنفس سریع گربه خود در هنگام خواب توجه کرده اید؟ اگر گربه شما به سرعت نفس می کشد، می تواند نشانه ای از مسائل مختلفی از استرس گرفته تا بیماری قلبی باشد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، گربه‌ها معمولاً در نشان دادن علائم بیماری به مراقبان خود محتاط هستند، بنابراین مراقبان گربه باید به ویژه مراقب علائمی مانند تنفس سریع باشند.

تنفس طبیعی (تعداد تنفس) در گربه چیست؟

ابتدا باید میزان تنفس سالم گربه را بدانید که 16 تا 40 نفس در دقیقه هنگام استراحت یا خوابیدن است. تنفس باید شامل حرکات کوچک قفسه سینه باشد. اگر پهلوهای گربه شما به میزان زیادی حرکت می کند، این می تواند نشان دهنده تنفس سخت باشد. اگر تنفس گربه شما غیر طبیعی است، نگران باشید. این بدان معناست که به طور غیرعادی کند، سریع، پر سر و صدا است (صدای بلند، خشن یا سوت می‌زند)، یا گربه در تنفس مشکل دارد.

برای اندازه‌گیری میزان تنفس گربه در حالت استراحت، تعداد نفس‌هایی که گربه هنگام خواب می‌کشد را بشمارید. یک نفس شامل بالا رفتن (دم) و پایین رفتن (بازدم) سینه گربه شما می شود. از تلفن یا ساعت خود برای زمان 30 ثانیه استفاده کنید و شمارش کنید که در این دوره 30 ثانیه چند نفس رخ داده است. در مرحله بعد، تعداد نفس هایی که شمردید را در دو ضرب کنید تا تعداد نفس های یک دقیقه را به دست آورید.

 

تنفس سریع در گربه ها چیست؟

تنفس سریع (تاکی پنه) یک وضعیت جدی و تهدید کننده زندگی است که در آن گربه به دلیل اختلال در عملکرد سیستم تنفسی و یا کاهش اکسیژن به سرعت نفس می کشد. انواع مختلفی از اختلالات تنفسی وجود دارد که می تواند گربه ها را تحت تاثیر قرار دهد، اما این مقاله بر روی تنفس سریع تمرکز می کند. هنگام اندازه گیری تعداد تنفس گربه، تنفس سریع به عنوان چیزی بالاتر از 16 تا 40 تنفس در دقیقه طبیعی تعریف می شود. گربه ای که گرم است، استرس دارد یا فعال است، ممکن است تنفس سریع داشته باشد، اما این میزان باید پس از چند دقیقه کاهش یابد. اگر تنفس کاهش نیابد یا بدتر شود، نشانه یک بیماری جدی است که باید فوراً توسط دامپزشک بررسی شود.

علائم تنفس سریع در گربه ها

شمارش نفس‌های گربه‌ها می‌تواند به نشان دادن سریع نفس‌های گربه‌تان کمک کند، اما تعدادی از علائم دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند به تدریج در طول زمان رخ دهد یا ناگهانی شروع شود. هر گونه مشکل تنفسی یک اورژانس پزشکی است و نیاز به مراقبت فوری دامپزشکی دارد و به شما توصیه میکنیم در صورت مواجه با مشکلات تنفسی سریعا با یک دامپزشک درخواست مشاوره داشته باشید . 

علائم تنفس سریع در گربه ها

بالا و پایین رفتن سریع معده یا قفسه سینه

تنفس با دهان باز (نفس نفس)

سرفه کردن

نق زدن

نفس کشیدن با آرنج های بیرون زده از بدن

تنفس پر سر و صدا

بی حالی/خستگی

رنگ آبی به لثه

دشواری در تنفس

عدم تحمل/بی میلی به حرکت

علل تنفس سریع در گربه ها

تنفس سریع در گربه ها نشانه ای از انواع بیماری ها و صدمات است و باید بلافاصله توسط دامپزشک شما ارزیابی شود.

برخی از علل احتمالی عبارتند از:

آلرژی

کم خونی

آسم

پریشانی احساسی

تلاش

بیماری قلبی

حرارت

درد

پلورال افیوژن (تجمع غیر طبیعی مایع در حفره قفسه سینه)

ادم ریوی (پر شدن ریه ها از مایع)

اجسام خارجی که در مجرای تنفسی یا سایر انسدادهای راه هوایی قرار دارند

عفونت های تنفسی

تروما، قرار گرفتن در معرض سموم یا آسیب

تومور در قفسه سینه یا گلو

تشخیص تنفس سریع در گربه ها

اگر گربه شما به سرعت نفس می کشد، هر عاملی که ممکن است باعث آن شود را در نظر بگیرید و آنها را از محیط اطراف گربه خود حذف کنید. برخی از عوامل عبارتند از: پریشانی عاطفی و گرما. مثلاً اگر گربه شما به دلیل گرما نفس نفس می زند، هر چه زودتر او را از گرما خارج کنید و مطمئن شوید که آب در دسترس او باشد. اگر با وجود رفع علت احتمالی، تنفس سریع ادامه یافت، به دامپزشک مراجعه کنید.

دامپزشک معاینه ای را انجام می دهد و نحوه تنفس گربه شما را مشاهده می کند، به قفسه سینه او گوش می دهد تا شواهد یا ناهنجاری هایی مانند سوفل قلب یا مایع در ریه ها را مشاهده کند، رنگ لثه های گربه شما را بررسی می کند تا نشان دهد که آیا اکسیژن به طور موثر به اندام ها می رسد یا خیر. و معاینه کامل کل بدن را انجام دهید.

دامپزشک شما به احتمال زیاد آزمایش های خون را برای بررسی شرایط زمینه ای انجام می دهد و برای بررسی ریه ها و قلب از اشعه ایکس و/یا سونوگرافی می گیرد.

درمان تنفس سریع در گربه ها

تنفس سریع یکی از علائم یک مشکل پزشکی است و درمان بسته به شدت بیماری و تشخیص متفاوت است. اگر گربه شما برای نفس کشیدن مشکل دارد، دامپزشک یا تکنسین دامپزشکی ممکن است گربه شما را بلافاصله پس از ورود به محل درمان ببرد تا گربه شما را تثبیت کند. این شامل تامین اکسیژن، قرار دادن یک کاتتر IV برای تجویز داروها و مایعات اورژانسی به صورت داخل وریدی است. 

در موارد پلورال افیوژن، توراسنتز برای برداشتن مایع از قفسه سینه انجام می شود که تنفس را بهبود می بخشد و نمونه مایع را برای تجزیه و تحلیل در اختیار دامپزشک قرار می دهد. اگر بیماری قلبی نگران کننده است، هنگامی که گربه شما تثبیت شد، عکسبرداری با اشعه ایکس و اکوکاردیوگرام قلب برای ارزیابی اندازه و عملکرد قلب انجام می شود. در موارد بیماری های عفونی یا التهابی، آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهاب تجویز می شود.

اگر گربه شما دچار مشکل تنفسی است، بهتر است تا حد امکان آرام باشید. اگر سفر برای گربه شما استرس زا است، دامپزشک شما می تواند به بهترین شکل به شما نحوه حمل و نقل گربه را راهنمایی کند.

به یاد داشته باشید که اگر فکر می کنید گربه شما تنفس سریع دارد، در بیشتر موارد، این یک اورژانس است. همیشه مطمئن ترین کار این است که حیوان خانگی خود را در اولین نشانه تنفس سریع ارزیابی کنید

( درخواست ویزیت در منزل )

اگر گربه شما تنفس سریعی داشت که بعد از چند دقیقه برطرف می‌شود، دفترچه‌ای از جزئیات از جمله مدت زمان طول کشیده، قبل و بعد از آن، و تاریخی که باید با دامپزشک خود در میان بگذارید، نگه دارید. این به دامپزشک شما کمک می کند تا علل بالقوه را محدود کرده و محرک های احتمالی را تشخیص دهد.

میومیو بیش از حد گربه

 

به این وب سایت رای دهید