کلامیدیا در گربه ها

کلامیدیا در گربه ها

0 دیدگاه 7 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 1350
کلامیدیا در گربه ها
کلامیدیا یک عفونت باکتریایی بسیار شایع در گربه‌ها است که می‌تواند برای گربه‌هایی که با هم زندگی می‌کنند خطر ساز باشد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، مدیریت یک خانه چند گربه یا اداره یک پناهگاه برای گربه ها مجموعه ای از چالش های خاص خود را دارد. یکی از این موارد جلوگیری از انتشار بیماری های عفونی از یک گربه به گربه دیگر است.

کلامیدیا گربه چیست؟

گاهی اوقات ورم ملتحمه کلامیدیا نامیده می شود، کلامیدیا در گربه ها توسط باکتری کلامیدیا فلیس ایجاد می شود. این یک باکتری است که به چشم گربه شما حمله می کند و به آن مبتلا می شود و یکی از شایع ترین علل التهاب ملتحمه در گربه ها است. در واقع، C. felis می تواند تا 30 درصد از ورم ملتحمه مزمن را در گربه ها ایجاد کند. 

 

گربه ها می توانند از طریق تماس مستقیم با باکتری ها آلوده شوند، بنابراین هر گونه ترشحات چشمی یا بینی عفونی تلقی می شود.

 در خانه‌هایی چند گربه‌ زندگی می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به کلامیدیا هستند. C. felis مدت زیادی در محیط زنده نمی ماند، بنابراین زباله ها، کاسه ها و اسباب بازی های مشترک، در حالی که هنوز باید به درستی ضد عفونی شوند، احتمال انتقال بیماری را ندارند.

اگرچه همه گربه ها می توانند به C. felis مبتلا شوند، گربه ها و بچه گربه های جوان بیشتر مستعد ابتلا هستند.

علائم کلامیدیا در گربه ها

ترشحات چشم

عطسه کردن

ترشحات بینی

تب

بی حالی

شایع ترین علائم کلامیدیا در گربه ها بر چشم و دستگاه تنفسی فوقانی آنها تأثیر می گذارد .

به طور معمول، اولین علامت عفونت، ترشحات آبکی چشم است، که می تواند یک یا هر دو چشم را آلوده کند. این ترشحات آبکی به ترشحات غلیظ تر، زرد یا حتی سبز رنگ تبدیل می شود به شما توصیه میکنیم در صورت بروز هریک علامت های بالا سریعا با یکی از دامپزشکین سامانه دامپزشک درخواست مشاوره داشته باشید .

اگر گربه شما به C. felis مبتلا شود ، ممکن است عطسه خفیف، ترشحات بینی، تب خفیف گاه به گاه، بی حالی گهگاهی و تورم یا قرمز شدن ملتحمه را نیز مشاهده کنید. همچنین ممکن است گربه شما به دلیل درد چروکیده باشد یا یک یا هر دو چشم خود را بسته نگه دارد. 

علائم معمولاً چند روز پس از عفونت شروع می‌شوند و اگرچه عمدتاً بر سیستم تنفسی فوقانی تأثیر می‌گذارند، در صورت عدم درمان می‌توانند به دستگاه تنفسی تحتانی و ریه‌ها نیز سرایت کنند.

علائم معمولاً یک هفته و نیم تا دو هفته پس از قرار گرفتن در معرض شدیدترین علائم هستند. پس از دو تا سه هفته علائم ممکن است فروکش کنند، اما برخی از گربه ها ممکن است علائمی داشته باشند که ادامه پیدا کنند.

تشخیص کلامیدیا در گربه ها

اگر به گربه خود مشکوک هستید که به C. felis مبتلا شده است، باید آنها را نزد دامپزشک ببرید . پس از ورود، دامپزشک شما یک معاینه فیزیکی، از جمله نگاهی کامل به چشمان گربه شما انجام می دهد.

آنها ممکن است یک لکه فلورسین برای بررسی خراش قرنیه یا آزمایش اشک Schirmer برای ارزیابی تولید اشک گربه شما انجام دهند. خراش قرنیه همچنین می‌تواند باعث افزایش ترشحات چشم و چروک شدن چشم شود. گربه شما ممکن است دچار خراش یا زخم قرنیه شود اگر چشم خود را بمالد دردناک است و به طور تصادفی آن را خراش دهد، اما مثبت بودن تست لکه فلورسین نشانه بارز عفونت کلامیدیا نیست. به همین ترتیب، اگر گربه شما دارای چشم خشک باشد، ممکن است به جای آزمایش معمولی، ترشحات غلیظ‌تر و زردرنگ‌تری از چشم‌هایش ایجاد شود.

درمان کلامیدیا گربه

اگر گربه شما مبتلا به کلامیدیا تشخیص داده شود، اولین انتخاب دامپزشک شما یک آنتی بیوتیک خوراکی به نام داکسی سایکلین خواهد بود. اگر گربه شما حساسیت شناخته شده ای به داکسی سایکلین یا سایر تتراسایکلین ها دارد، به دامپزشک خود اطلاع دهید تا آنتی بیوتیک دیگری برای شما تجویز کند.

 

اگر گربه شما احساس ناراحتی قابل توجهی دارد، یا اگر علائم به اندازه کافی شدید به نظر می رسند، دامپزشک شما همچنین ممکن است پماد چشمی یا قطره را به همراه آنتی بیوتیک های خوراکی تجویز کند. دامپزشک شما ممکن است بخواهد گربه شما را برای چند هفته درمان کند و اگر گربه دیگری دارید، ممکن است بخواهد آنها را برای این بیماری عفونی نیز درمان کند.

چگونه از کلامیدیا در گربه ها جلوگیری کنیم

واکسنی برای کلامیدیا در بازار وجود دارد، اما محافظت کامل در برابر باکتری ها ایجاد نمی کند، بنابراین ممکن است به راحتی در دسترس نباشد.

باکتری C. felis به شدت برای آلوده کردن گربه ها سازگار است، بنابراین خطر ابتلا به کلامیدیا از گربه کم است. شما همچنان باید بعد از دست زدن به گربه مبتلا به کلامیدیا یا مشکوک به کلامیدیا، بهداشت را رعایت کنید.

کلامیدیا در گربه ها به راحتی از گربه ای به گربه دیگر منتقل می شود اما به راحتی درمان می شود. اگر در مورد خطر ابتلای گربه به کلامیدیا سؤال یا نگرانی دارید، با دامپزشک خود صحبت کنید.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشکان ما تماس بگیرید.

به این وب سایت رای دهید