گربه ها و لبنیات

گربه ها و لبنیات

0 دیدگاه 20 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 793
گربه ها و لبنیات
رابطه بین گربه ها و لبنیات کاملاً آن چیزی نیست که باید باشد. آیا گربه ها لبنیات را همیشه دوست دارند؟ آیا گربه ها می توانند شیر بخورند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، درست مانند انسان ها، گربه ها نیز ممکن است به لاکتوز حساس باشند. لیندا پی کیس می‌گوید: اگرچه ما تمایل داریم فکر کنیم که این یک مشکل است، اما در واقع کاملاً طبیعی است .

کیس می‌گوید: «تنها زمانی که حیوانات در معرض لاکتوز قرار می‌گیرند، زمانی است که نوزاد هستند. مقصر اصلی لاکتوز شیر است که بسیاری از گربه ها در هضم آن مشکل دارند.

برای هضم لاکتوز، قند شیر، سیستم گوارش انسان و گربه باید حاوی آنزیم لاکتاز باشد. ما در بدو تولد مقدار زیادی از این آنزیم در سیستم خود داریم و به ما کمک می کند تا با شیر مادرمان رشد کنیم.

اما وقتی بزرگ می شویم، طبیعی است که مردم و گربه ها شروع به تولید لاکتاز کمتری کنند. لاکتاز کمتر به معنای توانایی کمتر در هضم لاکتوز است. نتیجه ممکن است در نهایت عدم تحمل لاکتوز باشد.

بر اساس وب سایت کالج دامپزشکی دانشگاه کرنل، وقتی یک گربه حساس به لاکتوز شیر می نوشد، لاکتوز هضم نشده از مجرای روده عبور می کند و با آن آب می کشد. باکتری های روده بزرگ نیز قندهای هضم نشده را تخمیر می کنند و اسیدهای چرب فرار تولید می کنند.

تمام این فعالیت ها ممکن است منجر به ناراحتی شکم و استفراغ شود. اما شایع‌ترین علامت عدم تحمل لاکتوز در گربه‌ها اسهال است، معمولاً در عرض هشت تا 12 ساعت .

بسیاری از گربه ها می توانند شیر بنوشند

بسیاری از ما احتمالاً به گربه‌های خود کمی شیر داده‌ایم و هرگز متوجه مشکلی نشده‌ایم. Wynn به WebMD می گوید که به این دلیل است که برخی از گربه ها شیر را به خوبی تحمل می کنند.

سعی کنید به گربه خود یک یا دو قاشق غذاخوری شیر بدهید. اگر علائم را در عرض یک روز مشاهده نکردید، به احتمال زیاد گربه شما با شیر به عنوان یک درمان گاه به گاه خوب عمل می کند.

با این حال، اکثر دامپزشکان آن را توصیه نمی کنند. گربه ها به شیر نیاز ندارند و مشکلات احتمالی بیشتر از فواید آن است.

به یاد داشته باشید که کالری از همه نوع مانند ماهی تن، گوشت، پنیر، و یا دیگر " غذاها "  باید بیشتر از 5٪ تا 10٪ از رژیم غذایی گربه خود را تشکیل می دهند. بقیه کالری گربه شما باید از یک غذای گربه با کیفیت بالا و از نظر تغذیه کامل باشد.

اگر مطمئن نیستید که این برای گربه شما چه معنایی دارد، با دامپزشک خود صحبت کنید. 

ماست و پنیر ممکن است راحت تر هضم شوند

گاهی اوقات گربه ای که نمی تواند شیر را تحمل کند ممکن است با سایر انواع لبنیات مانند ماست، پنیر، کره یا بستنی مشکلی نداشته باشد. وین می گوید: «اشکال مختلف غذاهای لبنی حاوی مقادیر متفاوتی از لاکتوز هستند.

دو دلیل برای آن وجود دارد. غذاهایی مانند ماست و بستنی اغلب با چیزهای دیگری مانند آب یا چربی های اضافه شده رقیق می شوند. آنها همچنین ممکن است کشت شوند، به این معنی که میکروارگانیسم ها بخشی از لاکتوز را هضم کرده اند.

بنابراین اگر می خواهید به یک گربه حساس کمی لبنیات بدهید، احتمال واکنش عدم تحمل با پنیر، ماست و سایر لبنیات پرورشی کمتر است.

بچه گربه ها به شیر گاو نیاز ندارند

اگرچه بچه گربه ها لاکتاز در سیستم خود دارند، اما به اندازه کافی برای مقابله با بار اضافی لاکتوز موجود در شیر گاو وجود ندارد.

اگر بچه گربه شما جوان است و هنوز به شیر مادر نیاز دارد، می توانید جایگزین شیری را امتحان کنید که مخصوص بچه گربه ها ساخته شده است.

جایگزین‌های شیر گربه که توسط دامپزشکان توصیه می‌شود یا در فروشگاه‌های حیوانات خانگی یافت می‌شوند، اغلب حاوی شیر گاو هستند که «برای نزدیک‌تر شدن به ترکیب مواد مغذی شیر گربه، اصلاح شده است.» این به معنای تنظیم نسبت کازئین و آب پنیر و کاهش میزان لاکتوز است. اگر یک بچه گربه را پرورش می دهید یا بزرگ می کنید، «جایگزین های شیری که به طور خاص برای بچه گربه ها ساخته شده اند، قطعا راه حلی هستند».

برای گربه‌های بالغ، جایگزین‌های شیر را مانند هر فرآورده‌ی لبنی دیگری درمان کنید: می‌توانید مقادیر کمی از آن را به عنوان خوراکی ارائه دهید.

همین امر در مورد جایگزین های لبنی طراحی شده برای انسان مانند سویا و شیر بدون لاکتوز نیز صدق می کند. وین می‌گوید: «به‌طور کلی، هیچ دلیلی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد، مگر اینکه گربه طعم غیرعادی برای آن‌ها ایجاد کرده باشد».

گربه ها ابتدا به آب نیاز دارند

مهم نیست که چقدر شیر گاو قابل تحمل است، گربه شما همیشه به مقدار زیادی آب تازه و تمیز نیاز دارد. طبق وب سایت کالج دامپزشکی دانشگاه کورنل، آب به گربه شما کمک می کند:

تنظیم دمای بدن

هضم غذا

ضایعات را حذف کنید

بافت را روغن کاری کنید

و اجازه می دهد تا نمک و سایر الکترولیت ها از بدن عبور کنند

برای تشویق گربه خود به نوشیدن آب، سعی کنید چندین کاسه در اطراف مختلف خانه قرار دهید. بسیاری از گربه ها نیز آب جاری را دوست دارند. اگر گربه شما هم این گونه است، می توانید فواره های بچه گربه را در اکثر فروشگاه های حیوانات خانگی پیدا کنید.

 

به این وب سایت رای دهید