آیا سگ ها هم باید واکسن آنفولانزا بزنند؟

آیا سگ ها هم باید واکسن آنفولانزا بزنند؟

0 دیدگاه 4 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 344
آیا سگ ها هم باید واکسن آنفولانزا بزنند؟
اگر شما یک والدین حیوان خانگی هستید، یک سوال مهم که ممکن است از خود بپرسید این است: "آیا سگ من به واکسن آنفولانزا نیاز دارد؟" پاسخ سریع شاید ؛ این بستگی به سبک زندگی سگ شما و خطر قرار گرفتن در معرض آن دارد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا حیوان خانگی شما به واکسیناسیون آنفولانزا نیاز دارد یا خیر، باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید. این هنوز تا حدودی جدید است اما به عنوان موثر و ایمن در نظر گرفته می شود. در اینجا چند نکته در مورد آنفولانزای سگ وجود دارد و اینکه آیا باید واکسیناسیون را برای پت خود در نظر بگیرید.

آنفولانزای سگ چیست؟

در حال حاضر دو گونه شناخته شده از آنفلوانزای سگ وجود دارد

سویه آنفولانزای سگ H3N8 برای اولین بار در سال 2004 در فلوریدا در سگ های مسابقه گرای هاند کشف شد. محققان بر این باورند که این سویه از اسب‌ها سرچشمه گرفته و به سگ‌های گری‌هوند می‌رسد.

از زمان شناسایی، سویه آنفلوانزای سگ H3N8 در سگ‌ها در اکثر ایالات متحده، از جمله منطقه کلمبیا، یافت شده است .

سویه آنفلوانزای سگ H3N2 در بهار سال 2005 در منطقه شیکاگو شناسایی شد. این به دنبال شیوع بیماری های تنفسی در تعدادی از سگ ها بود.

قبل از این کشف، این سویه خاص به کشورهای آسیایی مانند کره جنوبی، چین و تایلند محدود شده بود. محققان بر این باورند که این گونه ممکن است از بازارهای پرندگان زنده به سگ‌های همان منطقه منتقل شده باشد.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه هر یک از سویه های ویروس آنفلوانزای سگ می تواند انسان را آلوده کند وجود ندارد.

آنفولانزای سگی چگونه منتقل می شود؟

برای هر دو سویه، ویروس آنفولانزا می تواند از طریق ترشحات تنفسی مانند سرفه، عطسه و پارس سگ ها منتقل شود.

اگر سگ‌ها در مجاورت سگ‌های مبتلا به آنفولانزا باشند، خطر ابتلا به عفونت افزایش می‌یابد، به خصوص اگر در مکان‌هایی مانند نظافت، لانه‌ها، پناهگاه‌ها و خدمات مهدکودک با هم باشند. اشیاء مشترک مانند کاسه آب، غذا، لانه‌ها و افسار نیز می‌توانند در صورت استفاده توسط سگ‌های مبتلا به آنفولانزای سگ‌ها منتقل شوند.

هر دو سویه می توانند تا 48 ساعت روی سطوح و اجسام، 24 ساعت روی لباس و 12 ساعت روی دست ها زنده بمانند.

سویه آنفولانزای H3N8 یک تا پنج روز دوره نهفتگی دارد و علائم آنفولانزا دو تا سه روز پس از مواجهه ظاهر می شود.

سویه H3N2 ممکن است پس از دو تا هشت روز پس از قرار گرفتن در معرض علائم در سگ شما ظاهر شود. سگ ها در طول دوره کمون مسری هستند و حتی اگر هنوز علائم آنفولانزا را نداشته باشند، می توانند ویروس را پخش کنند.

علائم آنفولانزای سگ چیست؟

برخی از علائم آنفولانزای سگ برای هر دو سویه عبارتند از:

سرفه (می تواند خشک، نرم یا مرطوب باشد)

ترشح از چشم و بینی

بی حالی

کاهش اشتها

تب

پنومونی (توله سگ ها و سگ های مسن با مشکلات سلامتی و سیستم ایمنی ضعیف تر)

حتی با وجود این علائم، مهم است که سگ خود را نزد دامپزشک ببرید تا آزمایش آنفولانزای سگ را انجام دهد. این علائم به تنهایی نمی توانند به طور کامل تضمین کنند که آنها مبتلا به آنفولانزا هستند، زیرا می توانند نشانگر سایر شرایط پزشکی باشند.

درمان ارائه شده توسط دامپزشک شما برای آنفولانزای سگ احتمالاً شامل مایعات برای هیدراتاسیون، داروهای ضد التهابی برای تب و آنتی بیوتیک برای هر عفونت باکتریایی دیگری است که ممکن است کشف کنند.

بنابراین آیا واکسینه کردن سگ شما ضروری است؟

دامپزشکی، حیوانات خانگی، حیوانات، مراقبت‌های بهداشتی و مفهوم مردم، نمای نزدیک از ویال‌ها و تار شدن سگ پامرانیا روی زمین چوبی با سرنگ، تزریق دارو یا واکسن هاری.

باز هم، واکسن آنفولانزای سگ، صرف نظر از نوع آن، یک " واکسن سبک زندگی " در نظر گرفته می شود . ضرورت واکسیناسیون واقعاً بستگی به این دارد که شما مرتباً سگ خود را به لانه‌های شبانه روزی، مهدکودک‌ها، پارک سگ‌ها و غیره ببرید.

به طور کلی، این واکسن برای محافظت از توله هایی است که در معرض خطر قرار گرفتن در معرض آنفولانزای سگ قرار دارند. اگر سگ شما بیشتر در خانه می ماند و در شهری زندگی نمی کنید که میلیون ها میکروب و باکتری می توانند از سگ های دیگر به آنها منتقل شوند، ممکن است بدون واکسیناسیون بی خطر باشید.

اما به دلایل احتیاطی، باید مطمئن شوید که برای اطلاعات بیشتر با دامپزشک خود مشورت کنید .

نظر شما در مورد واکسن آنفولانزای سگ چیست؟ آیا سگ خود را برای آنفولانزای سگ واکسینه می کنید؟ 

به این وب سایت رای دهید