علل چاقی در سگ ها

علل چاقی در سگ ها

0 دیدگاه 12 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 415
علل چاقی در سگ ها
چاقی در سگ ها تقریباً به اندازه اضافه وزن در انسان ها شایع است. سگ های چاق به اندازه سگ هایی با وزن نرمال، انرژی،کنجکاوی و بازیگوشی طبیعی را ندارند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، سگ‌هایی که اضافه وزن دارند، استرس بیشتری بر مفاصل، قلب، ریه‌ها، کبد و کلیه‌ها وارد می‌کنند. آنها بیشتر مستعد آسیب هستند و در حین جراحی در معرض خطر بیشتری قرار دارند. سگ‌ها نمی‌توانند تصمیم بگیرند که رژیم بگیرند یا بیشتر ورزش کنند، اما قطعاً از چاق بودن راضی نخواهند بود.

علل چاقی سگ

برخی از سگ ها دلایل فیزیولوژیکی برای چاقی دارند، اما مشکلات وزن بیشتر نتیجه دو عامل است: غذای زیاد و ورزش نکردن کافی.

پرخوری برای سگ یک موضوع تغذیه بیش از حد از طرف صاحب آن است. دلسوزی های بی جا، میان وعده های غذایی، والدین حیوان خانگی را به اشتباه می اندازد که سگ در 24 ساعت شبانه روز نیاز به غذا دارد. اگر سگ ها یاد بگیرند که با ظاهر خاصی می توانندغذای بیشتری درخواست کنند، چه گرسنه باشند یا نباشند، بارها و بارها اینکار را برای درخواست غذا انجام خواهند داد.

ورزش نکردن همان مشکلی است که ما انسان ها داریم. سگ‌هایی که معمولاً در داخل خانه یا حیاط نگهداری می شوند. ورزش مورد نیاز خود را انجام نمی‌دهند. سگ ها نیز مانند انسان ها برای ورزش کردن تنبل هستند. اگر سگ ورزش نکند، افزایش وزن آهسته اما ثابتی خواهد داشت که منجر به چاقی در میانسالی می شود.

با این حال، دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است سگ وزن اضافه کند، از جمله:

عقیم‌سازی: متابولیسم سگ‌ها را کاهش می‌دهد، اما به ندرت پیش می‌آید که سگ‌ها صرفاً به این دلیل وزن زیادی پیدا کنند.  برنامه های تغذیه و ورزش، با سن یا وضعیت سگ تغییر نمی کند. تغذیه ای که برای یک توله سگ خوب است برای یک بزرگسال چاق کننده است. 

اختلالات هورمونی مانند کم کاری غده تیروئید می تواند باعث مشکلات وزن شود. غدد فوق کلیوی سگ ممکن است، بیش از حد هورمونی به نام کورتیزول تولید کند که باعث بیماری کوشینگ می شود. سگ‌های مبتلا به بیماری کوشینگ در واقع وزن اضافه نمی‌کنند، اما چربی‌های آن‌ها دوباره به شکم برمی گردد و باعث می‌شود که شکم‌دار به نظر برسند.

کاهش متابولیسم در میانسالی اتفاق می افتد. تحقیقات نشان می‌دهد که شیوع میانسالی در سگ‌ها حدود پنج یا شش سالگی شروع می‌شود، بنابراین اگر سگ شما تا آن زمان اضافه وزن داشته باشد، احتمالاً مشکل بدتر خواهد شد.

اگر سگ شما نژاد مخلوط یا اصیل بیگل، کوکر اسپانیل، کالی، شلتی، داشهوند، آزمایشگاه یا گلدن رتریور است، مراقب باشید.

چگونه بفهمیم سگ شما اضافه وزن دارد؟

دنده ها را بررسی کنید. باید کمی چربی روی آنها وجود داشته باشد، اما باید بتوانید آنها را احساس کنید. در واقع، استخوان های اصلی را در سراسر بدن سگ خود احساس کنید. پاها، ستون فقرات، شانه ها، باسن. اگر در پیدا کردن هر یک از آنها مشکل دارید، حیوان خانگی شما دارای چاقی بیش از حد است.

تنفس را بررسی کنید. اگر سگ شما حتی پس از تلاش کم یا بدون تلاش تند تند نفس می‌کشد، یا پس از یک پیاده‌روی کوتاه یا جلسه بازی به سختی بهبود می‌یابد، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.

"فضای بین انتهای قفسه سینه تا کشاله ران " را بررسی کنید. تاک ناحیه پشت دنده ها می باشد و تا انتهای فضای شکمی امتداد دارد . اطراف آن باید کوچکتر از سینه باشد. اندازه آن بستگی به نژاد دارد و هر چه سگ فضای سینه ای بزرگ تر و عمیق تر داشته باشد ، تفاوت بیشتر است. سگی که بیش از حد لاغر است دچار یک فضای بسیار زیاد بین سینه تا انتهای شکم به نام abdominal tuck می باشد در حالی که سگ چاق ممکن است اصلا تاک نداشته باشد.

چه زمانی با دامپزشک خود تماس بگیرید

اگر یک بار به حیوان خانگی خود غذا می دهید و فکر می کنید مشکل وزنی دارد، با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. پزشک به سگ شما یک آزمایش فیزیکی کامل می دهد، آزمایش های خونی انجام می دهد و در مورد عادات غذایی و دفعات آن سؤالاتی می پرسد. سپس دامپزشک می تواند به شما در ایجاد یک برنامه کاهش وزن واقعی، تدریجی و کم خطر کمک کند.

این طرح تقریباً به طور قطع شامل موارد زیر خواهد بود:

کاهش مصرف کالری، احتمالاً با استفاده از غذای مخصوص سگ که برای کاهش وزن فرموله شده است

هر روز غذای کمتر

افزایش مصرف فیبر یا آب

تمرین بیشتر

اکثر سگ ها ممکن است هشت تا دوازده ماه طول بکشد تا به وزن ایده آل خود برسند، و حتی در آن زمان، آنها باید رژیم غذایی و ورزش را حفظ کنند تا شکل جدید و سالم خود را نگه دارند. 

اگر سگ شما اضافه وزن دارد یا چاق است، می توانید از متخصصین تغذیه سامانه دامپزشک رژیم های غذایی تنظیم شده متناسب با سگ خود دریافت کنید. که به تعادل وزن سگ شما کمک و سلامتی او را تضمین می کنیم.

چاقی خرگوش

 

به این وب سایت رای دهید