سرماخوردگی در خرگوش ها

سرماخوردگی در خرگوش ها

0 دیدگاه 16 اسفند 1400 چاپ خبر بازدید: 4931
سرماخوردگی در خرگوش ها
سرماخوردگی در خرگوش نشانه های زیادی مانند عطسه ، قرمزی چشم ، بی حالی و ... دارد. سرماخوردگی در این حیوانات دوست داشتنی ، باید به موقع درمان شود.

سرماخوردگی در خرگوش می تواند عوارض زیادی مانند ذات الریه را بوجود بیاورد. لذا درمان به موقع سرماخوردگی از اهمیت خاصی برخوردار است.

چرا خرگوش ها سرما می خورند ؟

باکتری های زیادی در بدن خرگوش ، سبب سرماخوردگی در آنها می شوند. سرماخوردگی در این حیوانات دوست داشتنی نباید با سایر بیماری ها با علائم مشابه ، اشتباه گرفته شود. زیرا درمان هر یک از بیماری ها متفاوت بوده و نیازمند داروهای مختلفی می باشد. لذا ضرورت دارد در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی ، این حیوانات را به مراکز درمان حیوانات خانگی برده تا توسط دامپزشک معاینه شوند. بیماری هایی که دارای نشانه های یکسان با سرماخوردگی در خرگوش ها است ، موارد زیر می باشند.

بیماری عفونت چشم در خرگوش

ناراحتی چشمی ، اختلالات تنفسی ، عطسه های پیاپی از علائم آلرژی ، عفونت چشم و سایر بیماری ها است و صرفاً علائم سرماخوردگی نیست. برای چشم ها و بینی خرگوش از قطرات اشک مصنوعی استفاده نمایید تا کمی احساس ناراحتی او در این نواحی کاهش پیدا کند. با کمک کمپرس گرم باید فلس های پیرامون چشم های زیبای خرگوش را پاک کنید. با مشاهده علائم ناراحتی های چشمی ، حتماً برای معاینه خرگوش توسط دامپزشک اقدام نمایید. شما می توانید درباره علائم و حالت خرگوش خود ، با یک دکتر دامپزشک آنلاین صحبت نمایید.

عفونت سیستم تنفسی خرگوش

یکی دیگر از مشکلاتی که علائم مشابه با سرماخوردگی در خرگوش ها دارد ، عفونت های سیستم تنفسی است. عفونت های تنفسی در برخی مواقع قابل سرایت به دیگران است. عفونت تنفسی به چشم ها و گوش خرگوش سرایت می کند. در صورتی که عفونت تنفسی به موقع درمان نشود ، می تواند خطر مرگ را برای حیوان به همراه داشته باشد.

مطالب مرتبط : چرا خرگوش شما می لنگد؟

با تشخیص دامپزشک در صورت لزوم ، به نمونه برداری از ترشح بینی خرگوش اقدام می شود تا آنتی بیوتیک های مؤثر با شرایط آنها تجویز شود. در مواقعی ، عفونت سیستم تنفسی به دلیل استشمام بوی مواد سمی و دخانیات است. بوی این مواد در خرگوش ها ایجاد حساسیت نموده و سبب بروز عفونت می شود.

درمان سرماخوردگی در خرگوش چگونه است ؟

پس از اینکه از سرماخوردگی این حیوان اطمینان حاصل کردید ، باید برای درمان آنها اقدام کنید. دامپزشک خرگوش را معاینه نموده و آنتی بیوتیک مناسب را در صورت لزوم تجویز می کند. آنتی بیوتیک تجویز شده باید دست کم برای یک بازه زمانی 10 روزه مصرف شود. دارو باید به طور کامل مصرف شود تا باکتری های موجود در بدن را از بین برده و از عود عفونت پیشگیری شود.

زمانی که خرگوش ها سرما می خورند ، بینی آنها گرفته و امکان تنفس از راه دهان را ندارند. لذا باید شرایط را برای کمک به نفس کشیدن آنها فراهم نمود. با استفاده از یک سرنگ می توانید مسدود بودن راه بینی آنها را باز کنید. اقدام دیگری که برای درمان سرماخوردگی در خرگوش ها و رفع گرفتگی بینی آنها می توانید انجام دهید ، دادن آنتی هیستامین مخصوص انسان به خرگوش ها است. البته توجه داشته باشید که در دادن آنتی هیستامین به خرگوش ها زیاده روی نکنید.

مطالب مرتبط : شایع ترین بیماری های خرگوش

دقت کنید که تمامی داروهای تجویزی برای خرگوش از سوی دامپزشک ، باید به اندازه مشخص مصرف شود تا حیوان را دچار مشکل نکند.

آنتی بیوتیک مناسب برای خرگوش های سرماخورده

آنتی بیوتیک در درمان عفونت و پیشگیری از گسترش عفونت ، مؤثر است. نوع آنتی بیوتیک مصرفی را دامپزشک بر اساس جواب آزمایشات خرگوش مشخص می کند. دوره ی مصرف آنتی بیوتیک در خرگوش ها بر خلاف انسان ها ، طولانی است. در واقع مدت زمان بیشتری برای اثربخشی آنتی بیوتیک بر روی خرگوش نیاز است. حتی در برخی مواقع دوره مصرف آنتی بیوتیک برای درمان سرماخوردگی در خرگوش ، به یک ماه می رسد.

تغذیه مناسب در دوران سرماخوردگی برای خرگوش ها

رژیم غذایی مناسب می تواند کمک زیادی به بهبودی سریعتر خرگوش کند. سبزیجات و یونجه تازه برای خرگوش های سرماخورده بسیار سودمند است. نوشیدن مایعات کافی مانند آب و آبمیوه های مفید ( آب سیب ) در بهبودی سریعتر آنها نقش دارد. مصرف مکمل های ویتامینی مانند ویتامین سی و ... می تواند تحت نظر دامپزشک انجام شود.

 

به این وب سایت رای دهید