پرورش خرگوش

پرورش خرگوش

0 دیدگاه 17 اسفند 1400 چاپ خبر بازدید: 417
پرورش خرگوش
چه زمانی خرگوش از نظر جنسی بالغ می شود؟ یک خرگوش چند توله می تواند داشته باشد؟ چه زمانی می توانید بچه خرگوش ها را از مادرشان جدا کنید؟ اینها سوالاتی هستند که در مورد پرورش خرگوش مطرح می شوند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" اینجا ما تعدادی از رایج ترین سوالات شما را در مورد پرورش خرگوش لیست کرده ایم و به آنها پاسخ داده ایم. 

چه زمانی خرگوش از نظر جنسی بالغ می شود؟

سن بلوغ جنسی در خرگوش بسته به نژاد می تواند بسیار متفاوت باشد. نژادهای کوچک و متوسط ​​در سن 4 تا 5 ماهگی از نظر جنسی بالغ می شوند، در حالی که نژادهای بزرگ در سن 5 تا 8 ماهگی از نظر جنسی بالغ می شوند. به طور کلی، ماده زودتر از نر بالغ می شود. آنها به اصطلاح تخمک گذاری القایی دارند، به این معنی که تخمک گذاری تنها زمانی اتفاق می افتد که نر با ماده جفت می شود.

بارداری خرگوش چقدر طول می کشد؟

اگر خرگوش ماده بارور شود، حدود 30 تا 32 روز باردار خواهد بود. با این حال، سن حاملگی، و همچنین سن بلوغ، می تواند با نژاد متفاوت باشد. علاوه بر این، اگر یک خرگوش ماده با یک خرگوش نر عقیم شده، یک خرگوش ماده یا حیوان خانگی دیگر تماس نزدیک داشته باشد، ممکن است تخمک گذاری به اشتباه رخ دهد. سپس زن حامله می شود، یعنی همان گونه رفتار می کند که گویی باردار است. او خز می چیند، لانه می سازد و می تواند از قلمرو خود دفاع کند. سقط جنین حدود 18-20 روز طول می کشد.

خرگوش معمولاً به چند توله غذا می دهد؟

نژادهای خرگوش کوچکتر معمولاً 4-5 توله دارند. زایمان معمولاً صبح زود در لانه ای که ماده با خزهایی که از قسمت زیرین بدن جدا کرده است، انجام می شود. ماده زمان زیادی را با توله های خود نمی گذراند اما می آید و روزی 1-2 بار به آنها غذا می دهد. نباید فکر کرد که او بچه هایش را تنها به این دلیل که با آنها وقت نمی گذراند، رها کرده است. اگر توله ها ساکت هستند، خوب می خوابند و صورتی روشن و خوش رنگ هستند، بهتر است تا حد امکان آنها را تنها بگذارید. نوجوانانی که تغذیه نمی شوند مضطرب هستند وبه رنگ خاکستری و چروک هستند.

اگر بی‌تجربه هستید، تشخیص اینکه آیا مادر از توله‌هایش مراقبت می‌کند یا نه، ممکن است سخت باشد و مراقبت به موقع و خارج از زمان از توله‌ها می‌تواند وسوسه انگیز باشد. بنابراین مهم است که بدانید اگر بیش از حد مزاحم شوید، ماده می تواند بچه های خود را رها کند یا بخورد. غیرعادی نیست که یک خرگوش ماده با اولین بارداری خود "شکست" بخورد، اما معمولاً بار دوم بهتر می شود.

چه زمانی می توانید توله خرگوش را از مادرتان جدا کنید؟

توله ها نباید تا 8 هفتگی از مادرشان جدا شوند. غذا دادن به خرگوش های رها شده با دست اغلب دشوار و چالش برانگیز است. اگر می خواهید آن را امتحان کنید، می توانید از جایگزین شیر گربه استفاده کنید. این کار باید با نهایت احتیاط انجام شود زیرا شیر می تواند به راحتی وارد مجاری تنفسی شود و باعث عفونت های جدی شود. پس از هر بار تغذیه، باید اطراف دهانه مقعد را ماساژ دهید تا تخلیه روده و ادرار تحریک شود. می توانید از تاپ های مرطوب استفاده کنید. در حدود 10 روزگی، بچه خرگوش ها چشمان خود را باز می کنند. سپس می توانید شروع به معرفی سایر غذاها کنید.

اگر نگران حیوان خانگی خود هستید، همیشه باید با دامپزشک در تماس باشید.

چرا خرگوش شما می لنگد؟

به این وب سایت رای دهید