آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها

0 دیدگاه 8 فروردین 1401 چاپ خبر بازدید: 463
آنتی بیوتیک ها
آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که می توانند جان انسان ها و حیوانات را در صورت ابتلا به عفونت های باکتریایی جدی نجات دهند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که می توانند جان انسان ها و حیوانات را در صورت ابتلا به عفونت های باکتریایی جدی نجات دهند.

این مقاله می‌توانید در مورد نحوه عملکرد آنتی‌بیوتیک‌ها، مقاومت آنتی‌بیوتیکی و استفاده از روش‌های درمانی غیر از آنتی‌بیوتیک در صورت امکان، بیشتر بدانید.

معرفی

یک مشکل رو به رشد با باکتری هایی وجود دارد که مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها ایجاد کرده اند. امروزه می دانیم که استفاده از آنتی بیوتیک ها، چه در مراقبت های بهداشتی حیوانات و چه در انسان، به ایجاد مقاومت در باکتری ها کمک می کند. باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک نیز می توانند بین حیوانات و انسان ها منتقل شوند. برای محافظت از این گروه مهم از داروها به طوری که بتواند در آینده جان انسان‌ها را نجات دهد، باید مطمئن شویم که فقط در صورت نیاز واقعی از آن استفاده کنیم.

1. آنتی بیوتیک چیست؟

آنتی بیوتیک ها گروهی از داروها هستند که برای درمان عفونت های باکتریایی در انسان و حیوانات استفاده می شوند. آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری ها یا جلوگیری از افزایش تعداد آنها عمل می کنند. مهم است بدانید که همه عفونت ها توسط باکتری ایجاد نمی شوند. عفونت ها همچنین می توانند توسط قارچ ها یا ویروس ها ایجاد شوند. آنتی بیوتیک ها در برابر عفونت های قارچی و ویروسی موثر نیستند.

چندین نوع مختلف آنتی بیوتیک وجود دارد. بیشتر آنتی بیوتیک ها فقط بر روی انواع خاصی از باکتری ها اثر می گذارند، در حالی که سایر آنتی بیوتیک ها روی بسیاری از باکتری ها اثر می گذارند. هنگامی که عفونت باید با آنتی بیوتیک درمان شود، مهم است که از نوعی آنتی بیوتیک استفاده شود که بر روی همان نوع باکتری عامل عفونت تأثیر داشته باشد. دامپزشک همچنین باید در نظر بگیرد که عفونت در کجای بدن حیوان  قرار دارد.

2. مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

مقاومت آنتی بیوتیکی به این معنی است که باکتری ها به یک یا چند نوع آنتی بیوتیک مقاوم هستند. هر گونه استفاده از آنتی بیوتیک ها خطر ایجاد مقاومت در باکتری ها را افزایش می دهد. مقاومت آنتی بیوتیکی آنقدر تهدید بزرگ برای سلامت عمومی در نظر گرفته می شود که چند سالی است قوانینی وجود دارد که نحوه استفاده برخی از انواع گسترده تر آنتی بیوتیک ها را مشخص می کند.

یک حیوان یا یک انسان می تواند ناقل باکتری های مقاوم باشد بدون اینکه علائم بیماری داشته باشد. مشکلات اغلب تنها زمانی ایجاد می شوند که فرد یا حیوان نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داشته باشد.

باکتری مقاوم می تواند در درمان آنتی بیوتیکی زنده بماند و همچنین فضایی برای رشد دارد، زیرا باکتری های حساس در اثر درمان آنتی بیوتیکی می میرند.

 

 

به این وب سایت رای دهید