بارداری و زایمان در گربه ها

بارداری و زایمان در گربه ها

0 دیدگاه 10 خرداد 1401 چاپ خبر بازدید: 329
بارداری و زایمان در گربه ها
تغییرات زیادی برای نحوه ادامه بارداری و تولد در گربه ها وجود دارد، بنابراین گاهی اوقات ارزیابی اینکه چه چیزی طبیعی است و چه زمانی انحراف وجود دارد، می تواند دشوار باشد. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد بارداری و تولد در گربه ها بدانید را سامانه دامپزشم برای شما آماده کرده است .

بارداری و زایمان در گربه ها

تغییرات زیادی برای نحوه ادامه بارداری و تولد در گربه ها وجود دارد، بنابراین گاهی اوقات ارزیابی اینکه چه چیزی طبیعی است و چه زمانی انحراف وجود دارد، می تواند دشوار باشد. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد بارداری و تولد در گربه ها بدانید را سامانه دامپزشک برای شما آماده کرده است .

تولد یک گربه به طور متوسط ​​16 ساعت طول می کشد، اما می تواند متفاوت باشد و چند ساعت یا به طور قابل توجهی بیشتر طول بکشد.

علائم باردار بودن گربه ممکن است این باشد که بافت سینه بزرگتر و کمی قرمزتر می شود و ممکن است شکم گربه بزرگتر باشد. برخی از گربه ها اشتهای بیشتری دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است استفراغ کنند و کمتر غذا بخورند. برخی بیشتر می خوابند، در حالی که برخی دیگر بیشتر به دنبال تماس هستند. برخی از گربه ها اصلاً علائمی ندارند.

سن طبیعی بارداری برای گربه ها 65 روز +/- 4 روز از اولین جفت گیری است، اما حتی این هم می تواند متفاوت باشد.

به یاد داشته باشید که انرژی مورد نیاز گربه در دوران بارداری افزایش می یابد و به طور مرتب وضعیت او را برای تنظیم تغذیه بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که هنگام بارداری او را زیر شکم بلند نکنید.

آماده سازی

از قبل یک "لانه" تمیز و جداگانه برای گربه آماده کنید، که او  در آن مستقر شود. باید تمیز، خشک و گرم باشد. ترجیحاً کمی جدا و خلوت باشد تا گربه به آرامش برسد. لانه باید به اندازه ای بزرگ باشد که او به طور کامل گسترش یابد و جایی برای بچه گربه ها داشته باشد. در پایین خوب است چیزی که رطوبت را جذب می کند و روی آن یک سطح نرم مانند حوله قرار دهید. با این حال، ایده خوبی است که یک لایه دیگر روی حوله قرار دهید، به عنوان مثال یک ملحفه، زیرا بچه گربه ها می توانند به راحتی با پنجه های کوچک خود حوله را بگیرند. اتاق باید گرم و ساکت باشد، بچه گربه ها دوست دارند دمای اتاق حدود 30 درجه سانتیگراد باشد، اما توجه داشته باشید که برای مادر زیاد گرم نمی شود، بنابراین او مضطرب، بی قرار می شود یا از آنجا پناه می برد.

تولد

اغلب، گربه چند روز قبل از شروع تولد شروع به ساختن لانه می کند. برخی از گربه ها اگر آنها را تنها بگذارید مضطرب می شوند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند تنها باشند. در برخی از گربه‌ها، دمای بدن چند روز قبل از شروع زایمان کاهش می‌یابد (مثلاً به 37.5 درجه سانتی‌گراد) و سپس به دمای طبیعی (که معمولاً حدود 38.5 درجه سانتی‌گراد است) افزایش می‌یابد. او ممکن است مضطرب باشد، لانه بسازد .

مرحله انسداد

دهانه رحم باز می شود، گاهی اوقات انقباضات ضعیف یا نامنظم دیده می شود که می تواند 2-24 ساعت طول بکشد. ممکن است اشتهای خود را از دست بدهد، خرخر کند، لانه بسازد و خود را تمیز کند و در برخی موارد ممکن است استفراغ کند و ترشحات شفاف کمی (مایع آمنیوتیک) از واژن داشته باشد. او ممکن است بخواهد تنها باشد و در برخی موارد پرخاشگری نشان دهد. در پایان مرحله انسداد، اگر در آنجا رشد کرد، معمولاً به دنبال لانه می‌گردد.

مرحله زایمان  و دفع جفت

درد زایمان منظم و شدید می شود  ، مرحله خروج معمولا بین 2 تا 6 ساعت طول می کشد، اما ممکن است بیشتر طول بکشد. گاهی اوقات همه بچه گربه ها بعد از مدت کوتاهی بیرون می آیند، اما گاهی اوقات گربه می تواند بین بچه گربه ها استراحت کند، به خصوص اگر ناراحت یا استرس داشته باشد. بین هر بچه گربه ممکن است چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد. هر بچه گربه در غشای آمنیوتیک خود است که مایع آمنیوتیک و جفت خاص خود را دارد. جفت ها بعد از هر یا بعد از چند بچه گربه بیرون می آیند و گربه دوست دارد جفت ها را بخورد. اگر جفت زیاد باشد، ممکن است علائم گوارشی داشته باشد و بنابراین ممکن است در صورت امکان برداشتن برخی از جفت‌ها ایده خوبی باشد. گربه بند ناف را گاز می گیرد و گاهی اوقات می تواند در فاصله بین تولد بچه گربه ها شیر بدهد.

 

یادتون باشه :

جدا از انتقال به دامپزشک، گربه نباید دو هفته قبل از تولد مورد انتظار و حداقل یک هفته بعد از آن حمل شو پس حتما برای معاینه درخواست داشته باشید دامپزشکبه منزل شما بیاید و میتوانید با شماره 24 ساعته (02128426719)  سامانه دامپزشک تماس بگیرید و ما در اولین فرصت در خدمت گذاری حاضر خواهیم شد .

گربه شما می تواند مدت کوتاهی پس از تولد دوباره یک فصل جدید را شروع کند و سپس دوباره باردار شود.

چه زمانی با دامپزشک تماس بگیریم؟

اگر بارداری بیش از 69 روز باشد

اگر گربه در دوران بارداری، در حین یا پس از تولد یا تب داشته باشد، حالش خوب نیست و وضعیت عمومی او کاهش یافته است

اگر انقباضات ضعیف و نامنظمی دارد که کمتر و کمتر می شود

اگر گربه خونریزی یا ترشحات غیر طبیعی واژن دارد که بوی بد یا رنگ سبز یا زرد دارد.

اگر می توانید بچه گربه ای را در واژن ببینید که گیر کرده است

اگر همه جفت ها بیرون نیامده اند. توجه داشته باشید که به راحتی می توان جفت هایی را که گربه به سرعت خورده است نادیده گرفت.

در اینجا می توانید یک مشاوره ویدیویی با سامانه دامپزشک  داشته باشید و  کمک در ارزیابی اولیه حیوان خود ثبت کنید.

 

به این وب سایت رای دهید