دیسپلازی هیپ در سگ ها  و راه های درمان آن

دیسپلازی هیپ در سگ ها و راه های درمان آن

0 دیدگاه 28 خرداد 1401 چاپ خبر بازدید: 520
دیسپلازی هیپ در سگ ها  و راه های درمان آن
دیسپلازی هیپ، نوعی بیماری مفصلی در سگ ها می باشد که طبق آمارها، 20 درصد سگ ها با نژاد بزرگ، به آن  دچار می شوند.

دیسپلازی هیپ، نوعی بیماری مفصلی در سگ ها می باشد که طبق آمارها، 20 درصد سگ ها با نژاد بزرگ، به آن  دچار می شوند. این بیماری باعث ناتوانی سگ ها شده و در نهایت موجب ایجاد آرتروز می گردد. در ادامه ضمن آشنایی با این بیماری شایع، به راه های درمان آن می پردازیم.

دیسپلازی هیپ چیست؟

دیسپلازی به معنای عدم قرار گرفتن استخوان ها در محل خود و شکل نامناسب مفصل ها می باشد. در این بیماری سر استخوان ران به درستی در محل استابولوم قرار نمی گیرد و این موضوع به تدریج باعث تحلیل عضلات ران و در نتیجه منجر به ساییده شدن استخوان ران و لگن می گردد. دیسپلازی هیپ همانند دیسپلازی لگن در انسان ها می باشد و علائم و درمان آن شبیه یکدیگرند اما قابل انتقال به انسان نیست چراکه عامل آن در انسان ها، دلالیل هورمونی دارد.

علت دیسپلازی هیپ در سگ ها پیست؟

این بیماری، یک بیماری ارثی است که با توجه به نژاد سگ تا 95 درصد از طریق ژن، منتقل می شود اما عواملی نظیر تغذیه، تحرک زیاد، وزن، عفونت و التهابات مفصلی هم در آن مؤثر هستند.

در عامل تغذیه، عدم تعادل فسفر و کلسیم در غذای سگ، احتمال دچار شدن حیوان به دیسپلازی هیپ را افزایش می دهد. از طرفی مصرف بیش از اندازه غذای خشک و گوشت، منجر به افزایش وزن می گردد که می تواند این بیماری را تشدید کند.

نژاد های مستعد بیماری دیسپلازی هیپ کدامند؟

با توجه به اینکه دیسپلازی یک بیماری ارثی می باشد در نژاد های خاص بخصوص سگ هایی که جثه بزرگ و وزن بالایی دارند، بیشتر رخ می دهد که عبارتند از:

گریت دین، ژرمن شپرد ، چساپیک بای رتریور، گلدن رتریور ، سنت برنارد، لابرادور رتریور ، ماستیف، نیو فاندلند

از میان این نژادها، سگ ژرمن شپرد، بیش از همه دچار این بیماری می شود.

علائم دیسپلازی هیپ در سگ ها چیست؟

بی تحرکی، درد شدید، لنگیدن و تحلیل عضلات از مهم ترین علائم این ضایعه ی مفصلی است. هر وقت مشاهده کردید، سگ شما به صورت غیر عادی راه می رود یا از پریدن و بالا رفتن از پله ها خودداری می کند و موقع نشستن دچار بیرون زدگی لگن است، به احتمال زیاد دچار دیسپلازی هیپ شده است که برای درمان آن فورا به کیلینیک دامپزشکی مراجعه نمایید.

 چگونه دیسپلازی هیپ را در سگ ها تشخیص بدهیم؟

تشخیص دیسپلازی بسته به سن سگ، متفاوت است. در سگ های مُسن همرا با پرش خرگوشی و قدم برداشتن کوتاه می باشد. همچنین صدای استخوان ها و مفاصل و درد شدید هنگام راه رفتن بعد از هر استراحتی می تواند از نشانه های این بیماری در سگ های مسن باشد.

دیسپلازی هیپ در توله سگ ها همراه با قدم برداشتن کوتاه است و توله ها کمتر از پاهای عقب خود استفاده می کنند. طولانی شدن مدت استراحت و عدم تمایل به پریدن از دیگر علائم این بیماری است.

نحوه درمان دیسپلازی هیپ در سگ ها

اولین قدم بعد از بروز نشانه های بیماری، مراجعه به دامپزشک می باشد تا با معاینه و رادیوگرافی، به تشخیص دقیق بیماری بپردازد.متخصص ها بسته به شدت بیماری، ممکن است با جراحی و یا استراحت و دارو به درمان این بیماری، اقدام کنند.

روش های درمان دیسپلازی هیپ

جراحی و تعویض مفصل ران: به گفته متخصصان، بهترین درمان برای این بیماری، آرتروپلاستی یا تعویض مفصل می باشد که هزینه زیادی دارد.

استراحت مطلق و تجویز دارو: در این روش بین 10 تا 14 روز، سگ شما باید استراحت کند و در طول این مدت با مصرف دارو های غیر استروئیدی و فیزیوتراپی تحت درمان باشد. ماساژ و گرم کردن و آب درمانی نیز از جمله کارهایی است که می تواند به بهبود حیوان کمک کند.

مصرف مکمل های دارویی: اُمگا 3 و گلوکزآمین از مهم ترین مکمل ها برای تسکین درد و جلوگیری از پیشرفت بیماری هستند.

لیزر درمانی: این روش که به تازگی مورد استفاده قرار می گیرد، باعث کاهش درد حیوان می شود.

کلام آخر

مراقبت بهداشتی و رعایت اصول نگهداری از حیوانات خانگی و تغذیه مناسب، از مهم ترین راه های پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به دیسپلازی هیپ در سگ ها می باشند. در صورتی که نشانه های این بیماری را مشاهده کردید، سریعا با مشاوره دامپزشکی ، نسبت به درمان آن اقدام نمائید.

 

به این وب سایت رای دهید