واکسیناسیون سگ از چند ماهگی شروع می شود ؟

واکسیناسیون سگ از چند ماهگی شروع می شود ؟

0 دیدگاه 1 تیر 1401 چاپ خبر بازدید: 625
واکسیناسیون سگ از چند ماهگی شروع می شود ؟
با توجه به اینکه حیوانات همانند انسان ها در معرض ویروس های مختلفی قرار دارند که برخی از آنها کشنده می باشند، برای مقابله با بیماری های ناشی از این ویروس ها، واکسن تزریق می کنند.

امروزه با رواج نگهداری حیوانات خانگی، مراقبت های بهداشتی از جمله واکسیناسیون سگ نیز مورد اهمیت قرار گرفته است. واکسن ها در واقع ویروس های ضعیف شده هستند که برای تحریک سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری های ویروسی، به حیوان تزریق می شود.

واکسیناسیون سگ چیست؟


واکسیناسیون سگ در واقع برای تقویت سیستم دفاعی بدن سگ در برابر ویروس ها می باشد تا با تولید آنتی بادی، با ویروس ها، مقابله کند. اما به دلیل اینکه حافظه این آنتی بادی ها به مرور ضعیف می شوند، برای تقویت بدن، باید در بازه های زمانی خاصی، تزریق واکسن تکرار شود.

واکسن های اصلی و غیر اصلی در سگ ها کدامند؟


بسته به هر منطقه ی جغرافیایی و میزان شیوع بیماری، برنامه واکسیناسیون سگ و حیوانات، متفاوت است. واکسن های ضروری یا هسته و اصلی، واکسن هایی هستند که در همه دنیا به صورت مرتب تزریق می شوند و در صورت عدم انجام آن، حیوان در معرض بیماری های کشنده قرار خواهد گرفت.

واکسن های اصلی سگ عبارتند از : دیستمپر، هپاتیت، پارا آنفولانزا ، پارو ویروس، لارنگوتراکئیت عفونی و هاری

واکسن های غیر هسته یا غیر اصلی نیز اگرچه تزریقشان ضروری نمی باشد اما با توجه به شیوع بیماری در هر منطقه، دامپزشک توصیه به انجام آن می کند مانند لپتوسپیروز در سگ

واکسیناسیون سگ از چند ماهگی آغاز می شود؟


به طور کلی سگ ها باید تا پایان چهار ماهگی همه ی واکسن های الزامی(بجز هاری) را در سه دوز تزریق کرده باشند. به این صورت که اولین تزریق در 6-8 هفتگی و تزریق بعدی در 9-11 هفتگی و در 12-16 هفتگی نیز، دوز سوم را تزریق می کنند. ضمن اینکه نژاد های مستعد به پارو ویروس نظیر ژرمن شپرد، توصیه می شود به دوز چهارم نیز واکسینه شوند.

مطالب مرتبط : چرا سگ ها سرفه می کنند؟

چرا واکسیناسیون سگ مهم است؟


جلوگیری از بیماری های کشنده: مهم ترین عامل واکسینه کردن حیوانات، جلوگیری از بیماری های کشنده است. برخی از واکسن ها به حدی ضروری هستند که در صورت عدم تزریق آن، احتمال کشته شدن حیوان توسط بیماری های ویروسی، بسیار زیاد است. واکسیناسیون سگ، اگر در سن جوانی حیوان، تزریق گردد، سلامتی سگ را تضمین می کند.
الزامات قانونی: از جمله عواملی که باعث می شود، واکسیناسیون سگ و هر حیوان خانگی ، اهمیت پیدا کند، الزامات قانونی است. در برخی از کشور ها اگر مدرکی مبنی بر واکسینه شدن حیوان ارائه ندهید، نمی توانید سگ خود را به هر جایی ببرید.
حفظ سلامتی حیوانات دیگر: واکسن زدن سگ ها علاوه بر حفظ سلامتی خودِ آنها، دیگر حیوانات را نیز درگیر بیماری های واگیر دار نمی کند. در برخی موارد حتی از انتقال بیماری های مشترک با انسان نیز جلوگیری می کند.
کاهش هزینه های نگهداری: اگر واکسیناسیون سگ را جدی نگیرید، علاوه بر اینکه سلامتی خود و دیگران را به خطر انداخته اید، در صورت بیمار شدن، باید هزینه های هنگفتی برای درمان حیوان خانگی خود بپردازید.

آیا واکسیناسیون سگ عوارض دارد؟


با توجه به اینکه واکسن ها برای تحریک سیستم ایمنی بدن برای تولید آنتی بادی بیشتر هستند، طبیعتا ممکن است همراه با عوارض خفیفی باشند. اما توجه داشته باشید که ریسک این عوارض بسیار کمتر از واکسن نزدن است. چراکه در صورت عدم واکسینه شدن، سگ شما در معرض بیماری های کشنده قرار خواهد گرفت.

عوارضی نظیر رنگ پریدگی، استفراغ، تب، بی حالی و... ممکن است بعد از واکسن زدن در حیوان بروز دهد که بهتر است بعد از واکسیناسیون مقداری صبر کنید تا در صورت جدی شدن مشکل، دامپزشک به درمان آن اقدام کند.

نکته ی مهم در واکسیناسیون سگ، تزریق منظم آن در دوره های مشخص می باشد. دوز های بعدی در هر واکسن در حفظ سلامتی حیوانات خانگی بسیار حیاتی می باشند. بنابراین با مشاوره تلفنی دامپزشکی از زمان دقیق واکسن ها اطلاع پیدا کنید و در زمان معین، به تزریق آنها اقدام نمایید.

به این وب سایت رای دهید