سنگ های مجاری ادراری در سگ ها

سنگ های مجاری ادراری در سگ ها

0 دیدگاه 3 مرداد 1401 چاپ خبر بازدید: 480
سنگ های مجاری ادراری در سگ ها
اندازه ی سنگ های ادراری در داخل مثانه، از تکه‌های کوچک شن گرفته تا سنگ‌های بزرگ که در هر نقطه‌ای از سیستم ادراری تشکیل می‌شوند، متفاوت است. این سنگ ها به جز مثانه در کلیه ها، حالب و مجرای ادراری نیز یافت می شوند.

اندازه ی سنگ های ادراری در داخل مثانه، از تکه‌های کوچک شن گرفته تا سنگ‌های بزرگ که در هر نقطه‌ای از سیستم ادراری تشکیل می‌شوند، متفاوت است. این سنگ ها به جز مثانه در کلیه ها، حالب و مجرای ادراری نیز یافت می شوند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، سنگ های ادراری به اندازه سایر بیماری های ادراری مانند عفونت ها شایع نیستند، اما می توانند علائم مشابهی را در سگ ها ایجاد کنند. اگر سگ شما علائم دائمی عفونت ادراری دارد، حتما به وجود بیماری های زمینه‌ای مانند سنگ مثانه شک کنید.

 

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه یک اصطلاح کلی برای هر بیماری در دستگاه ادراری است که در آن سنگ وجود دارد. نوع سنگ به دلیل محل آن نامگذاری شده است. بنابراین، سنگ کلیه (نفرولیت)، سنگ حالب (اورترولیت)، سنگ مثانه (سیستولیت یا سنگ کیستیک) و سنگ در مجرای ادرار (اورترولیت) وجود دارد.

 

چه چیزی باعث ایجاد سنگ مثانه می شود؟

انواع مختلفی از سنگ های ادراری می توانند در دستگاه ادراری ایجاد شوند. همه آنها از مواد معدنی که می توانند در ادرار تشکیل شوند ایجاد می شوند. ادرار بسیاری از مواد زائد تولید شده توسط بدن را حمل می کند و می تواند شامل مواد معدنی مانند آمونیوم، منیزیم و کلسیم باشد.

در شرایط نا مطلوب، این عناصر جمع می شوند و کریستال ها را تشکیل می دهند. سپس کریستال ها جمع می شوند و سنگ ها را تشکیل می دهند. شرایطی که به این امر کمک می کند به pH و غلظت ادرار، عفونت های ادراری قبلی و نژاد سگ بستگی دارد. به عنوان مثال، دالمیشن ها فاقد آنزیم خاصی هستند که این امر باعث تشکیل کریستال ها و سنگ های اورات می شود.

 

 

علائم وجود سنگ مثانه در سگ ها :

علائم وجود سنگ های ادراری بسیار شبیه به سایر بیماری های ادراری است:

 

1- زور زدن برای ادرار کردن

2- افزایش تشنگی

3- تکرر ادرار

4- حضور خون در ادرار

5- ادرار کردن نامناسب

6- بی اختیاری ادرار

 

برخی از سنگ‌های کلیه هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند، مگر اینکه شروع به عبور از حالب کنند و باعث درد پهلو یا شکم شوند.

در موارد نادر، سنگ های ادراری می توانند باعث انسداد مجاری ادراری شوند. در این صورت سگ شما به طور مکرر زور می زند و نمی تواند ادرار کند و به سرعت بیمار و بی حال می شوند.

 

درمان سنگ مثانه در سگ :

درمان سنگ های ادراری سگ شما به نوع سنگ تشکیل شده بستگی دارد. برخی از آنها را می توان با یک رژیم غذایی خاص حل کرد. این رژیم‌ها PH و ترکیب ادرار را تغییر می‌دهند و می‌توانند بسیار مؤثر باشند. سایر سنگ ها باید با جراحی برداشته شوند.

سنگ شکنی یک روش درمانی است که شامل امواج اولتراسوند است که می تواند سنگ ها را خرد و ریز کند. به‌طور معمول در دامپزشکی استفاده می‌شود و در مواردی که جراحی منع مصرف دارد یا سنگ‌ها در کلیه‌ها وجود دارند، می‌توان از این روش استفاده نمود.

 

پیشگیری از سنگ مثانه در سگ ها :

پیشگیری از سنگ یا پیشگیری از عود مجدد بیماری اغلب شامل یک رژیم غذایی خاص جهت تغییر pH و محتوای مواد معدنی ادرار است. رژیم غذایی مطلوب توسط دامپزشک تجویز می شود و با توجه به سنگ هایی که تشخیص داده شده اند، تعیین می شود. در هر صورت، مهمترین اقدام اطمینان از نوشیدن آب کافی و ادرار کردن منظم سگ شما می باشد.

به این وب سایت رای دهید