چرا گربه ها از آب متنفرند؟

چرا گربه ها از آب متنفرند؟

0 دیدگاه 4 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 490
چرا گربه ها از آب متنفرند؟
همه گربه ها آب را دوست ندارند. گربه‌هایی که تجربیات مثبتی در اطراف و در آب داشته‌اند، به‌ویژه در دوره اجتماعی‌سازی کلیدی‌شان (اجتماعی‌پذیری اولیه بین 3 تا 8 هفته، اجتماعی شدن دیرهنگام بین هفته‌های 9 تا 16 رخ می‌دهد)، اغلب آب را دوست دارند. نژادهای خاصی هم وجود دارند که عاشق آب هستند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، بسیاری از گربه ها به گونه ای تکامل یافته اند که از آب خوششان نمی آید.

اعتقاد بر این است که گربه ها 9500 سال پیش در خاورمیانه اهلی شده اند. آنها در آب و هوای بیابانی خشک تکامل یافتند و در معرض رودخانه ها، دریاچه ها و باران نبودند. این باعث شد که گربه‌های امروزی بیشتر از آب پرهیز کنند. حتی گربه های محلی اغلب در برابر باران و رعد و برق پناه می گیرند. پنهان شدن از آب در گربه های امروزی به یک غریزه تبدیل شده است.

اگرچه این در مورد همه نژادها صادق نیست، زیرا برخی از نژادهای گربه به دلیل پیشینه تکاملی خود از بودن در آب لذت می برند. به عنوان مثال آنگورای ترکی به عشق آب و توانایی های شنا معروف است. آنها با ریختن موهای خود در تابستان برای شنا و ماهیگیری با آب و هوای خود در منطقه دریاچه وان ترکیه سازگار شدند. برخی از نژادهای دیگر که بیشتر از آب لذت می برند بنگال ، مین کون و بابتیل آمریکایی هستند.

گربه ها به بوها حساس هستند

گربه‌ها حس بویایی فوق‌العاده‌ای دارند ، چهارده برابر حساس‌تر از ما. رایحه های قوی همراه با شامپوها و نرم کننده ها می تواند به بیزاری گربه ها از آب و حمام کمک کند. برخی همچنین حدس زده اند که گربه شما ممکن است بوی مواد شیمیایی آب لوله کشی را دوست نداشته باشد .

گربه ها دوست دارند تمیز و گرم باشند (فاکتور مرطوب)

گربه ها در نظافت طبیعی خود دقیق هستند و بیشتر وقت خود را با تمیز نگه داشتن خزهای خود، گره خورده و خوش حالت می گذرانند . گربه‌ها همچنین دمای بدنشان را بالاتر می‌برند و تمیز کردن خود به حفظ و تنظیم دمای بدنشان کمک می‌کند. هنگامی که موی گربه خیس می شود، بسیار سنگین می شود و بازگشت سریع به حالت خشک و گرم را برای آنها سخت می کند. یک موی خیس همچنین می‌تواند باعث شود که گربه احساس کندی کند و به اندازه معمول چابک نباشد، که منجر به احساس ناخوشایندی می‌شود که نمی‌تواند به سرعت از یک موقعیت خارج شود.

بیزاری از آب

تجربیات بسیاری از گربه‌ها با آب مثبت نیست - گیر افتادن در باران بدون سرپناه، اسپری شدن با آب و حمام اجباری چند نمونه هستند - بنابراین قابل درک است که چرا بسیاری از گربه‌ها آب را دوست ندارند.

آیا گربه ها به حمام نیاز دارند؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، گربه‌ها کار فوق‌العاده‌ای برای تمیز نگه داشتن خود انجام می‌دهند و می‌توانند تا 40 درصد از روز را صرف تمیز کردن خود کنند، بنابراین ممکن است هرگز نیازی به حمام کردن گربه نداشته باشید .

گربه ها ممکن است به دلیل یک مشکل پوستی نیاز به حمام پزشکی داشته باشند و گربه های سالخورده ، آرتروز و اضافه وزن ممکن است به سختی به قسمت های خاصی از بدن خود برسند. اگر گربه در چیزی چسبناک یا بدبو غلتید، ممکن است حمام لازم باشد.

قبل از حمام

به فضا عادت کنید. برای اینکه گربه خود را با آب راحت کنید، سعی کنید او را هفته ها قبل از حمام به وان عادت دهید تا بتواند به فضا عادت کند. گربه خود را در یک وان خالی یا سینک با اسباب‌بازی‌ها، قلیان یا خوراکی‌ها قرار دهید تا ارتباط مثبتی با مکان ایجاد کند.غذاهای قابل پخش، مانند مقدار کمی پنیر فشرده، خامه فرم گرفته یا خمیر آنچوی را امتحان کنید و آن را روی وان پخش کنید تا گربه شما لیس بزند.

هنگامی که گربه شما با بازی و خوردن غذا در سینک یا وان راحت شد، وان را با یک یا دو اینچ آب گرم پر کنید و اسباب بازی ها را در سرتاسر حمام پخش کنید تا بتواند با آن سرگرم شود. گربه خود را تشویق کنید تا با اسباب‌بازی‌ها بازی کند و او را با تحسین و رفتار تقویت کنید.

قبل از حمام کردن گربه همه چیز را آماده کنید . مطمئن شوید که با هر چیزی که نیاز دارید آماده باشید. این شامل شامپویی است که مخصوص گربه ها ساخته شده است، غذاها و اسباب بازی هایی که گربه شما دوست دارد، حوله های گرم، یک فنجان پلاستیکی برای ریختن آب روی گربه، و یک سطح غیر لغزنده مانند یک آستر لاستیکی، و یک تشک حمام یا حوله برای قرار دادن آن. در سینک یا وان حمام که گربه شما روی آن بایستد.

یک محیط آرام ایجاد کنید. در را ببندید و صداها را به حداقل برسانید. آرام باشید و به آرامی صحبت کنید. اگر ضمیمه اسپری شما پر سر و صدا است، به جای آن گربه خود را با فنجان آب بشویید. اگر استرس دارید، گربه شما هم دچار استرس می شود !

در طول حمام

از حداقل محدودیت و حواس پرتی مثبت استفاده کنید. از خراشیدن و پایین نگه داشتن گربه خودداری کنید. مراقب زبان بدن گربه‌هایتان باشید و حواس‌پرتی‌های مثبتی را ایجاد کنید، مانند یک خوراکی مخصوص پخش‌شونده و/یا یک اسباب‌بازی عصایی .

مراقب باشید تا به صورت اسپری یا آب وارد گوش یا چشم نشود. از شستن سبیل ها خودداری کنید. سبیل های گربه جایی است که بسیاری از گیرنده های لمس گربه در آن قرار دارند و طبیعی است که گربه ها از چریدن این گیرنده ها توسط آب، غذا و خاک متنفر باشند. حتما شامپو را کاملا بشویید تا از تحریک پوست جلوگیری کنید.

بعد از حمام

حوله خشک کنید. گربه خود را به آرامی از آب بیرون بیاورید و فوراً در یک حوله گرم بپیچید تا خشک شود یا اگر گربه را ترجیح نمی دهد حمل شود، اجازه دهید آب تخلیه شود و در حالی که هنوز در وان است با حوله خشک شود. گربه شما در عرض چند ساعت به طور طبیعی خشک می شود و در این مدت باید گرم و به دور از پیش نشینی ها نگهداری شود. این را با یک جلسه نوازش یا بازی گربه و خوراک مورد علاقه گربه خود پایان دهید!

کم آبی در گربه ها

گربه ایرانی

 

 

 

به این وب سایت رای دهید