اسپی سگ چیست؟

اسپی سگ چیست؟

0 دیدگاه 25 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 543
اسپی سگ چیست؟
احتمالاً در مورد عمل عقیم کردن سگ ها شنیده اید. حتی ممکن است شخصی از شما بپرسد که آیا سگ شما عقیم شده است یا خیر. عقیم سازی چیست و چه تاثیری بر سگ دارد؟ بیاموزید که چرا مردم سگ های خود را عقیم می کنند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، کلمه "اسپی" یک اصطلاح رایج برای تخمدان هیسترکتومی است. این یک روش جراحی است که شامل برداشتن اندام های تناسلی سگ ماده (تخمدان و رحم) است. عقیم سازی باید تحت بیهوشی عمومی توسط دامپزشک انجام شود. این روش برای همیشه سگ را از چرخه گرما و توانایی تولید مثل جلوگیری می کند. در برخی موارد، دامپزشکان فقط تخمدان ها را برداشته و رحم را دست نخورده باقی می گذارند. این روش اواریکتومی نامیده می شود، اما اثرات آن اساساً مانند تخمدان هیسترکتومی است.

چرا سگ ها عقیم می شوند؟

سگ‌ها  معمولا عقیم می‌شوند  تا امکان  تولید مثل، پایان دادن به چرخه‌های (گرما) و از بین بردن برخی بیماری‌ها مانند پیومترا (رحم آلوده) و سرطان تخمدان یا رحم را از بین ببرند. همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را زمانی که در اوایل زندگی سگ انجام شود کاهش دهد.

سگ ها اغلب در حدود شش ماهگی، قبل از فعال شدن سیستم تولید مثل، عقیم می شوند. توله‌هایی که از پناهگاه‌های حیوانات به فرزندی گرفته می‌شوند ممکن است زودتر عقیم شوند تا از انجام این عمل اطمینان حاصل شود. در برخی موارد، به تعویق انداختن عقیم‌سازی مفید است. برای مثال زمانی که سگی دارای فرج فرورفته است که او را مستعد ابتلا به عفونت یا کاهش خطر بیماری‌های ارتوپدی در برخی از نژادهای بزرگ می‌کند.

در حالی که عقیم‌سازی به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه در حیوانات جوان در نظر گرفته می‌شود، سگ های مسن‌تر ممکن است نیاز به عقیم‌سازی پس از پایان دوره یا تولید مثل یا برای درمان بیماری‌های تخمدان‌ها و رحم و سایر بیماری‌های پزشکی داشته باشند.

خطرات اسپری چیست؟

عوارض در طی یک اسپری معمولی غیر معمول است. با این حال، این روش بدون خطر نیست. مانند هر عمل جراحی، عوارض شامل: واکنش بیهوشی، خونریزی بیش از حد، کبودی و عفونت است. برخی از سگ ها ممکن است دچار بی اختیاری ادراری مرتبط با هورمون شوند.

برای دامپزشک مهم است که سگ را به طور کامل معاینه کند و کارهای آزمایشگاهی را قبل از جراحی انجام دهد. این روش ها ممکن است مشکلات سلامتی را نشان دهد که خطر عوارض سگ را در حین و بعد از عمل جراحی افزایش می دهد. در مواردی که یک مشکل زمینه‌ای سلامتی پیدا شود، دامپزشک ممکن است تشخیص‌های بیشتر مانند کارهای آزمایشگاهی اضافی، رادیوگرافی، سونوگرافی و آزمایش‌های آزمایشگاهی اضافی را قبل از بیهوشی توصیه کند. دامپزشک ممکن است پروتکل بیهوشی را برای ایمنی سگ تنظیم کند. یا ممکن است دامپزشک تصمیم بگیرد که بیهوشی در حال حاضر برای سگ بی خطر نیست.

در طول اسپی چه اتفاقی می افتد؟

قبل از شروع جراحی، سگ تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد. داروهای ضد درد اغلب از قبل شروع می شود. اکثر دامپزشکان از داروهای تزریقی برای القای بیهوشی استفاده می کنند که اغلب از طریق کاتتر داخل وریدی داده می شود. سپس یک لوله تنفسی در نای سگ قرار داده می شود تا راه هوایی باز نگه داشته شود و بیهوشی گاز (استنشاقی) ارائه شود. این گاز برای حفظ سطح بهینه بیهوشی استفاده می شود.

هنگامی که سگ تحت بیهوشی قرار می گیرد، تکنسین ها معمولا مانیتورهایی را برای ردیابی علائم حیاتی قرار می دهند و اقداماتی را برای گرم نگه داشتن سگ انجام می دهند (دمای بدن در طول بیهوشی کاهش می یابد). مایعات داخل وریدی نیز باید برای حفظ فشار خون، جلوگیری از کم آبی بدن و جبران از دست دادن خون در طول جراحی تجویز شود. علائم حیاتی به طور مداوم کنترل می شود تا مطمئن شوید که سگ در طول عمل خوب عمل می کند.

در مرحله بعد، سگ بیهوش شده معمولاً روی پشت او قرار می گیرد و تکنسین موهای شکم او را می تراشد، سپس پوست را با یک پاک کننده جراحی مخصوص که کثیفی و میکروب ها را از بین می برد، تمیز می کند. سپس سگ برای اسکراب ضد عفونی کننده نهایی به میز جراحی در اتاق عمل منتقل می شود. کارکنان اتاق عمل از کلاه برای پوشاندن موهای خود و ماسک برای پوشاندن دهان و بینی خود استفاده می کنند. در همین حین، دامپزشک کلاه و ماسک جراحی می‌گذارد، دست‌ها و بازوهای او را با پاک‌کننده جراحی می‌مالد، سپس لباس جراحی استریل و دستکش‌های استریل می‌پوشد.

قبل از برش اول، دامپزشک سگ را با پرده های استریل می پوشاند تا میکروب ها و زباله ها وارد محل جراحی نشوند. سپس از چاقوی جراحی (گاهی اوقات لیزر) برای ایجاد یک برش کوچک در لایه های پوست و دیواره بدن بر روی محل رحم و تخمدان ها استفاده می شود. دامپزشک با استفاده از ابزارهای جراحی خاص، از طریق چربی و سایر بافت ها حرکت می کند و رحم و تخمدان ها را جدا می کند. منبع خون و بافت های حمایت کننده رحم و تخمدان ها به طرز ماهرانه ای با بخیه بسته می شود قبل از اینکه دامپزشک آنها را با دقت برش دهد. سپس شکم با چندین لایه بخیه داخلی بسته می شود. برخی از دامپزشکان از چسب مخصوص پوست برای بستن لایه بیرونی پوست استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر از بخیه های خارجی قابل مشاهده یا منگنه های جراحی استفاده می کنند (این موضوع به ترجیح دامپزشک و نیازهای خاص سگ بستگی دارد).

پس از اتمام جراحی، تکنسین سطوح بیهوشی را کاهش می دهد، پوست اطراف محل جراحی را به آرامی تمیز می کند، سپس سگ را به سمت بهبودی حرکت می دهد. به عنوان یک امتیاز، این فناوری اغلب ناخن های سگ را در حالی که او هنوز تحت بیهوشی است کوتاه می کند. بسته به نیاز سگ ممکن است داروهای ضد درد اضافی داده شود. هدف این است که سگ در یک تخت نرم و گرم با کمترین درد ممکن از خواب بیدار شود.  

به طور کلی، فرآیند کامل در اطراف اسپی حدود 1-2 ساعت (از زمان شروع بیهوشی تا زمانی که سگ بیدار شود) طول می کشد. خود عمل عقیم‌سازی معمولاً حدود 30 دقیقه طول می‌کشد.

بعد از اسپای

اکثر سگ ها پس از جراحی عقیم سازی خیلی سریع بهبود می یابند. با این حال، مهم است که او را به مدت یک یا دو هفته پس از جراحی استراحت و نسبتاً غیرفعال نگه دارید تا به او اجازه دهید به خوبی بهبود یابد. دویدن و پریدن خیلی زود می تواند بافت شکم را تحریک کند و باعث التهاب و درد شود. همچنین می تواند باعث پاره شدن بخیه ها شود و احتمالاً باعث خونریزی داخلی یا باز شدن برش شود. فعالیت بیش از حد می تواند روند بهبودی را کند کرده و منجر به عوارض شود.

سگ همچنین باید از لیسیدن برش خود جلوگیری شود. با بهبودی برش، ناراحتی یا خارش ممکن است سگ را به لیسیدن آن ناحیه سوق دهد. این باعث ایجاد باکتری می شود و باعث تحریک می شود که می تواند منجر به عفونت شود. در موارد شدید، سگ ها همچنین می توانند بخیه های خود را بجوند. دامپزشک ممکن است سگ را با یک قلاده الیزابتی به خانه بفرستد که به طور غیررسمی به عنوان "قلاده الکترونیکی" یا به شوخی به عنوان "مخروط شرم" شناخته می شود. این قلاده شبیه آباژور است و سگ را از لیسیدن برش جلوگیری می کند. بیشتر سگ‌ها از قلاده بدشان می‌آید، اما بهتر از این است که دوباره به جراحی برگردند!

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید.

چرا سگ ها از دامپزشک می ترسند؟

به این وب سایت رای دهید