شناسایی آبسه در سگ ها

شناسایی آبسه در سگ ها

0 دیدگاه 22 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 1845
شناسایی آبسه در سگ ها
سگ ها ممکن است در اثر زخم، جویدن نامناسب، بد بودن دندان یا روی غدد مقعدی دچار آبسه شوند. اگر متوجه شدید که سگ شما تورم نرم، زخمی که باعث تخلیه چرک می‌شود، یا ناحیه‌ای که هنگام لمس گرم و یا دردناک است، ایجاد کرده است، وقت آن است که با دامپزشک تماس بگیرید.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، اگرچه درمان های خانگی آبسه وجود دارد که می تواند درد توله سگ شما را کاهش دهد، اما اگر درمان نشود، عفونت می تواند به شدت به سلامت سگ شما آسیب برساند.

چرا سگ ها دچار آبسه می شوند؟

آبسه در نتیجه تلاش بدن برای جدا کردن عفونت ایجاد می شود. مبارزه با عفونت منجر به تجمع گلبول های سفید و سایر اجزای خونی می شود که معمولاً چرک نامیده می شوند. این مایع در یک پاکت گوشتی در بافت جمع می شود که متورم می شود و بسیار دردناک می شود. به این تورم آبسه می گویند.

تقریباً هر چیزی، مانند زخم نیش، ترکش یا حتی نیش حشره، در صورت نفوذ به سطح پوست می تواند منجر به آبسه شود. هنگامی که بهبود می یابد سطح پوست روی زخم ها، باکتری ها تبدیل شده رو، سیستم ایمنی بدن را فعال می شود.

به ندرت، "آبسه استریل" می تواند بدون هیچ گونه شکاف قابل مشاهده ای در پوست ایجاد شود. به عنوان مثال، کبودی که باعث تورم و التهاب بافت می شود ممکن است باعث ایجاد عفونت شود.

برخی از آبسه ها همچنین می توانند از طریق باکتری ها یا مواد خارجی که از طریق دستگاه گوارش، دستگاه ادراری، دستگاه تنفسی یا سایر درگاه های ورودی به بدن وارد می شوند، در داخل ایجاد شوند.

علائم آبسه شامل تورم ملایم، اغلب همراه با تخلیه چرک سبز، زرد یا حتی خونی از محل عفونی است. آبسه ها معمولا دردناک، بسیار حساس هستند و در لمس احساس گرما می کنند. برای سگ مبتلا به آبسه معمول است که تب نیز داشته باشد، بی حال شود، اشتهای خود را از دست بدهد، یا تمایلی به حرکت یا لمس آن ناحیه نداشته باشد.

زخم نیش

زخم های ناشی از گاز گرفتن که ارگانیسم های عفونی را در اعماق بافت می کارند، علت اصلی آبسه در سگ ها هستند. همچنین ممکن است سگ‌ها در اثر گاز گرفتن یا خراشیدن توسط گربه‌ای بدحال دچار آبسه شوند. اینها معمولاً در ناحیه سر و گردن یا نزدیک آن دم یافت می شوند اما ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شوند. آبسه های سر و گردن معمولاً باعث تورم یک طرف گردن می شوند.

جویدن

آبسه ممکن است در اثر جویدن یک جسم نامناسب ایجاد شود. در این موارد، آبسه ممکن است روی زبان، لثه، گونه یا پشت چشم ایجاد شود.

مسائل دندانپزشکی

سگ ها ممکن است از آبسه دندان یا پاکت های چرکی که در دندان ها به دلیل عفونت ایجاد می شود، رنج ببرند، به ویژه در دندان هایی که در حین جویدن شکسته می شوند یا از بیماری پریودنتال رنج می برند. abscessed دندان ممکن است باعث شود سگ خود را به یاوه سرایی کردن و یا حاضر به خوردن و می تواند به یک شرایط تهدید کننده حیات به نوبه خود اگر درمان نشود.

غدد مقعدی

سگ‌ها معمولاً از آبسه غدد مقعدی نیز رنج می‌برند که در آن ناحیه اطراف راست روده قرمز، متورم و حساس می‌شود.  هنگامی که انفجار آبسه، شما ممکن است بد بو متوجه، موهای خیس در محل عفونت.

فرآیندهای تشخیصی

دامپزشک شما معمولاً از روی علائم تشخیص آبسه را می دهد. در مواقع دیگر، ممکن است یک سوزن را داخل تورم فرو کنند و مواد را بیرون بکشند تا ببینند آیا عفونت وجود دارد یا خیر.

اگر سگ شما پوشش سنگینی دارد، آسیب ممکن است از دید پنهان بماند. ممکن است متوجه مشکل نشوید تا زمانی که سگ شما درد داشته باشد و هنگامی که آن را لمس می کنید یا آبسه شروع به تخلیه می کند، لرزید. همانطور که جراحت با چرک متورم می شود، پوست کشیده می شود و نازک می شود تا جایی که در نهایت پاره می شود و احتمالاً موهای اطراف را خیس می کند.

آبسه باید در اسرع وقت درمان شود تا از آسیب بیشتر به ناحیه اطراف جلوگیری شود. در غیر این صورت، عفونت می تواند گسترش یابد تا زمانی که بافت مجاور بمیرد، ماهیچه ها یا اعصاب آسیب ببینند و یا زخم ایجاد شده به سختی بهبود یابد.

رفتار

در بیشتر موارد، آبسه آنقدر دردناک است که سگ شما باید قبل از درمان آن توسط دامپزشک بیهوش شود. ابتدا موهای اطراف تورم قیچی می شود و ناحیه با محلول اسکراب جراحی مانند پوویدون ید ضد عفونی می شود . سپس زخم با لنگر، چرک تخلیه می‌شود و آبسه با محلولی شسته می‌شود تا داخل پاکت عفونی تمیز شود.

هنگامی که آبسه بسیار عمیق یا نفوذی است، ممکن است یک درین یا "فتیله" با جراحی در محل خود بخیه شود تا با بهبودی سطح پوست، ناحیه تخلیه شود. این می تواند به جلوگیری از عود آبسه کمک کند. آنتی بیوتیک های خوراکی نیز اغلب تجویز می شوند. هنگامی که محل جراحی در دسترس دندان های سگ شما قرار دارد، یک قلاده الیزابتی یا قلاده الکترونیکی مانع از آزار سگ شما در حین بهبود زخم می شود.

درمان خانگی

اگر متوجه تورم شدید و مشکوک به آبسه شدید، دامپزشک شما ممکن است کمپرس گرم و مرطوب را برای کمک به بهبود زخم توصیه کند. اگر سگتان به شما اجازه انجام این کار را می‌دهد، این کار را چند بار در روز به مدت پنج دقیقه و پنج دقیقه استراحت انجام دهید تا کمپرس خنک شود.

زهکشی موها را مرطوب و بدبو می کند و مو می تواند باکتری ها را در جای خود نگه دارد و روند بهبود را کند می کند، به این معنی که باید موهای بلند را از ناحیه عفونی جدا کنید. دامپزشک شما همچنان باید محل آبسه را ارزیابی کند و احتمالاً برای مبارزه با عفونت بیشتر دارو تجویز کند.

جلوگیری

با کاهش احتمال آسیب به پیشگیری از آبسه کمک کنید. به عنوان مثال، سگ خود را عقیم کنید تا پرخاشگری که می تواند منجر به زخم گاز گرفتن شود، تا حد زیادی کاهش یابد. همچنین، هنگامی که حیوان خانگی خود را در حال جویدن است، نظارت کنید و فقط جایگزین های ایمن ارائه دهید. بهداشت خوب دندان و مراقبت معمول از غدد مقعدی به کاهش خطر آبسه در این نواحی نیز کمک می کند.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید.

دلایل آبریزش بینی سگ

به این وب سایت رای دهید