دلایل آبریزش بینی سگ

دلایل آبریزش بینی سگ

0 دیدگاه 5 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 811
دلایل آبریزش بینی سگ
زمانی که افراد دچار آبریزش بینی می شوند، معمولا دلیل آن را می دانند. بیماری ها، زباله های محیطی، غذاهای تند و حتی احساسات باعث گریه و آبریزش بینی ما می شود، اما آیا برای سگ ها هم همینطور است؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، سگ‌ها می‌توانند در معرض چیزهای مختلفی قرار بگیرند که می‌تواند منجر به آبریزش بینی شود، اما معمولاً تشخیص علت آن سخت‌تر است زیرا نمی‌توانند صحبت کنند. دانستن برخی از دلایل متداول که چرا یک سگ دچار آبریزش بینی می‌شود، می‌تواند به کاهش احتمالات کمک کند، بنابراین می‌توانید بدانید که آیا نیاز به انجام کارهایی بیش از پاک کردن بینی دارید یا خیر.

عفونت های تنفسی

یکی از مهمترین دلایل آبریزش بینی در سگ شما عفونت تنفسی است، که انواع مختلفی وجود دارد. ویروس‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها همگی می‌توانند سیستم تنفسی سگ را به روش‌های مختلف آلوده کنند. سرفه لانه‌ای، ذات‌الریه ، سرماخوردگی، آنفولانزا، آسپرژیلوزیس و سایر عفونت‌هایی که در دستگاه تنفسی یافت می‌شوند، همگی نیاز به توجه دامپزشکی دارند و همچنین می‌توانند باعث آبریزش بینی شوند.

مهم است که به تفاوت بین آبریزش ساده و ترشحات بینی که شفاف و آبکی نیستند توجه کنید. اگر ترشحات بینی سگ شما غلیظ یا زرد یا سبز رنگ است، تصور نکنید که فقط کمی سرد است. بیشتر اوقات، این عفونت است که نیاز به درمان دارد.

تومورها و پولیپ ها

رشد، مانند پولیپ و تومور، می تواند در داخل بینی سگ شما ایجاد شود. اینها ممکن است آنقدر کوچک باشند که هرگز متوجه آنها نشوید یا به اندازه ای بزرگ باشند که برای سگ شما مشکل ایجاد کنند. مشکلات تنفسی، خونریزی بینی و حتی آبریزش بینی ممکن است به دلیل تومور یا پولیپ در حفره بینی سگ شما رخ دهد. ممکن است به ابزار خاصی نیاز باشد تا این توده ها در داخل بینی دیده شوند، بنابراین ممکن است دامپزشک شما برای استفاده از آنها و رفع مشکل، نیاز به آرام کردن یا بیهوشی سگ شما داشته باشد.

تحریک بینی

اگر گرد و غبار یا زباله های دیگر در هوا زیاد باشد، ممکن است بینی سگ شما را تحریک کند و باعث عطسه یا آبریزش بینی سگ شما شود. گاهی اوقات شمع‌های معطر، خوشبوکننده‌های هوا، پخش‌کننده‌های روغن، اسپری‌های آئروسل و سایر بوها ممکن است برای سگ‌ها آزاردهنده باشند. اگر سگ شما به این موارد حساس است، اگر استفاده از آنها را متوقف کنید، آبریزش بینی سگ شما باید متوقف شود.

آلرژی های محیطی

اگر سگ شما به کنه‌های گرد و غبار، گرده‌ها یا هاگ‌های قارچ حساسیت دارد، ممکن است در هنگام تنفس عطسه کند یا آب‌ریزش بینی داشته باشد. درست مانند یک محرک بینی، این آلرژن‌ها برای بدن سگ شما تحریک‌کننده هستند و می‌توانند باعث واکنش منفی آن شوند. . علائم رایج آلرژی شامل آبریزش بینی، عطسه، مشکلات پوستی و خارش است .

مسائل مربوط به انطباق

برخی از نژادهای سگ، از جمله پاگ، بولداگ فرانسوی، شیتزو و سایر نژادهای براکیسفالیک با بینی هایی متولد می شوند که احتمال دویدن آنها بیشتر از نژادهایی است که پوزه بلندتری دارند. آبریزش بینی اگر صرفاً به دلیل شکل ظاهری صورت سگ باشد، نگران کننده نیست. با این حال، اگر سگ شکاف کام، نارس تنگی یا فیستول داشته باشد، این داستان دیگری است. شکاف کام و فیستول‌های دهانی سوراخ‌های غیرطبیعی بین دهان و بینی سگ شما هستند که می‌توانند باعث ترشح از بینی بخصوص بعد از غذا خوردن شوند.

بیماری های مختلفی وجود دارد که می تواند باعث آبریزش بینی سگ شود. هر چیزی که باعث التهاب بینی و سینوس‌ها شود می‌تواند منجر به ریزش بینی سگ شما شود، بنابراین حتی برخی از بیماری‌های منتقله از کنه و بیماری‌های جدی که بسیاری از سگ‌ها برای آن واکسینه شده‌اند نیز می‌توانند مقصر باشند.

 دامپزشک شما در مورد آبریزش بینی چه کاری می تواند انجام دهد؟

ترشحات شفاف و آبکی بینی کمتر از ترشحات سفید، زرد یا حتی قرمز نگران کننده است، اما اگر فکر می کنید سگتان بیمار است، صرف نظر از رنگ آن، در تعیین قرار ملاقات با دامپزشک خود تردید نکنید. معاینه فیزیکی کامل سگ شما به دنبال هر گونه ناهنجاری فیزیکی یا منبع عفونت است. 

گاهی اوقات، آزمایش خون و یا تصویربرداری (اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی یا رینوسکوپی) نیز برای تشخیص مورد نیاز است، اما پس از مشخص شدن علت، دامپزشک شما می تواند توصیه های درمانی را ارائه دهد. اگر علت آبریزش بینی به دلیل یک ناهنجاری فیزیکی مانند شکاف کام، پولیپ یا فیستول دهانی باشد، ممکن است برای اصلاح آن جراحی لازم باشد.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

عفونت گوش در سگ ها 

به این وب سایت رای دهید