متداول ترین روش های تربیت سگ

متداول ترین روش های تربیت سگ

0 دیدگاه 3 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 445
متداول ترین روش های تربیت سگ
روش‌های بسیار محبوبی برای آموزش سگ وجود دارد که فهمیدن اینکه کدام روش و چه روشی برای سگ شما و شما به عنوان والدین حیوان خانگی بهترین است، می‌تواند گیج کننده باشد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، در جامعه آموزش حرفه‌ای سگ در مورد اینکه کدام روش‌ها موثر و اخلاقی هستند، اختلاف نظر زیادی وجود دارد، و چندین روش با هم همپوشانی دارند یا برای بهترین نتایج استفاده می‌شوند.

در اینجا هفت مورد از محبوب‌ترین روش‌های تربیت سگ که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند و چه کسانی ممکن است از استفاده از آنها بیشتر سود ببرند، آورده شده است.

1. تقویت مثبت

تقویت مثبت روشی است که توسط مربیانی مانند داون سیلویا-استاسیویچ، که سگ اوباما، بو، را آموزش داده است، رایج شده است.

تئوری پشت آن نسبتاً ساده است. سگ‌ها رفتار خوب را زمانی تکرار می‌کنند که به دنبال پاداش باشد. رفتار بد پاداش یا تصدیق نمی گیرد. اگر اصلاح لازم باشد، به شکل حذف پاداش‌ها، مانند برداشتن یک اسباب‌بازی یا خوراکی، انجام می‌شود. توبیخ شدید یا تنبیه بدنی لازم نیست.

این روش آموزشی با پاداش دادن به یک رفتار مورد نظر بلافاصله، در عرض چند ثانیه پس از وقوع آن شروع می شود. به این ترتیب، سگ رفتار را با پاداش مرتبط می کند.

برخی مربیان این روش را با آموزش کلیکر ترکیب می کنند (شماره سه را در زیر ببینید). این به سگ نشانه مشخصی از لحظه ای که رفتار کامل شده است می دهد. دستورات نیز باید کوتاه و دقیق باشند. بشین. ماندن. بیا.

تقویت مثبت نیاز به ثبات دارد. بنابراین، همه افراد خانواده شما باید از دستورات و سیستم پاداش یکسانی استفاده کنند.

هر بار که سگ شما کار درست را انجام می دهد، با پاداش های مداوم شروع کنید. سپس، به تدریج به سمت پاداش های متناوب بروید، زیرا رفتار سازگار می شود. گاهی اوقات مربیان مبتدی به طور تصادفی به رفتار بد پاداش می دهند. به عنوان مثال ممکن است وقتی سگ شروع به پارس کردن روی سنجاب یا سگ دیگری می کنند، اجازه دهند بیرون بیاید.

فقط رفتارهای مورد نظر پاداش دریافت می کنند، که می تواند شامل رفتار، اسباب بازی، تمجید و حیوانات خانگی باشد. همچنین وقتی سگ شما در حال یادگیری است به راحتی می توانید بیش از حد غذا بدهید، بنابراین وقتی با غذا پاداش می دهید از خوراکی های کوچک استفاده کنید.

این روش برای یادگیری دستورات عالی است، اما برای اصلاح رفتارهای ناخواسته به صبر نیاز دارید.

2. آموزش علمی

تعریف آموزش سگ مبتنی بر علم می تواند دشوار باشد، زیرا بر اطلاعاتی متکی است که به طور مداوم در حال ساخت و تغییر است. هدف آن درک ماهیت سگ ها، توانایی آنها برای شرطی شدن و اثربخشی پاداش ها و مجازات ها است.

رفتارشناسان حیوانات به طور مداوم در حال ایجاد مطالعات و آزمایشات جدید برای شکل دادن به درک ما از روانشناسی سگ هستند. مربیان برای کار با سگ ها بر این مطالعات تکیه می کنند. قبل از اصلاح یک رفتار، همه چیز در مورد آن رفتار باید درک شود.

از آنجایی که آموزش سگ مبتنی بر علم بسیار گسترده است، تعیین یک روش کلی در پشت آن دشوار است. در واقع، بسیاری از روش‌های مورد استفاده در آموزش علمی سگ‌ها توسط سایر اشکال آموزش استفاده می‌شوند.

در بیشتر موارد، تکیه بر شرطی سازی عامل وجود دارد، که بیشتر شامل تقویت مثبت و در موارد کمتر، برخی از انواع تنبیه است.

برخی از مربیان علمی معتقدند که یادگیری نحوه تقویت رفتار خوب بدون نیاز به پاداش و تکیه بر روانشناسی سگ برای یافتن راه هایی برای بهبود روابط غیرقابل بند بین انسان و توله سگ ها نیز مهم است.

آموزش علمی بر انجام تحقیقات خوب و به روز ماندن در مورد آخرین مطالعات متکی است. به همین دلیل، ممکن است برای مربیان حرفه‌ای بهترین باشد، زیرا روش‌هایی که استفاده می‌کنند اغلب مؤثر هستند، چه علم پشت آن‌ها را بدانید یا نه، و سایر اشکال آموزش از قبل بسیاری از این روش‌ها را به کار می‌گیرند.

همچنین، توسعه روش های جدید مبتنی بر تحقیق ممکن است برای همه مناسب نباشد. با این حال، این ایده خوبی است که والدین سگ در جریان باشند و به تحقیقات جدیدی که در دسترس قرار گرفت توجه کنند.

3. آموزش کلیک

آموزش کلیک نیز مبتنی بر شرطی سازی عامل است و به شدت بر همان اصول تقویت مثبت متکی است. در واقع، آموزش کلیکر ممکن است به‌عنوان روشی برای تقویت مثبت گروه‌بندی شود تا به‌عنوان شکل خاص خود آموزش.

این دستگاه به استفاده از دستگاهی برای ایجاد صدای سریع و تند، مانند سوت یا همان طور که از نامش پیداست، برای علامت دادن به سگ هنگام انجام یک رفتار مورد نظر، متکی است.

مزیت استفاده از آموزش کلیکر این است که دقیقاً لحظه تمام شدن رفتار مورد نظر و دقیقاً پاداشی را نشان می دهد. سپس مربیان می توانند از کلیک کننده برای شکل دادن به رفتارهای جدید و اضافه کردن دستورات کلامی استفاده کنند.

ابتدا، سگ باید شرطی شود تا بداند یک کلیک به معنای در راه رسیدن پاداش است. سپس سگ می تواند یک رفتار را با یک کلیک و یک جایزه مرتبط کند. در نهایت می توان دستور شفاهی را برای تشکیل یک انجمن جدید معرفی کرد.

این یک روش عالی برای یادگیری ترفندهای جدید است و می تواند به شکل دادن اصول اولیه به وظایف پیچیده تر کمک کند. بسیاری از مربیان حرفه ای از این روش استفاده می کنند.

در حالی که برای یادگیری رفتارهای جدید عالی است، آموزش کلیکگر لزوما برای مهار رفتارهای ناخواسته مناسب نیست. هنگامی که در کنار سایر روش‌های آموزشی استفاده می‌شود، می‌تواند در اطمینان از داشتن یک سگ خوب ورزیده و با رفتار بسیار مؤثر باشد.

4. آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی متکی به استفاده از قلاده برقی است که در زمانی که سگ کار دلخواه خود را انجام نمی دهد، شوک یا اسپری سیترونلا را وارد می کند. بیشتر برای تمرین در فاصله زمانی که نمی توان از بند استفاده کرد استفاده می شود.

به عنوان مثال، قلاده‌های ضربه‌ای می‌توانند سگ را آموزش دهند که در محدوده‌های حیاط بدون حصار بماند. قلاده های از راه دور می توانند به سگ ها کار در مزرعه یا انجام کارهای شکار را آموزش دهند. افرادی که از این دستگاه ها استفاده می کنند ادعا می کنند که خطر آسیب دیدن سگ نسبت به قلاده های خفه یا سایر وسایل مکانیکی کمتر است.

این روش آموزشی مشکلات زیادی دارد. یکی این است که به جای پاداش، بر تنبیه رفتار بد تکیه می کند، به این معنی که سگ  به جای اینکه چه کاری باید انجام دهد، یاد می گیرد که چه کاری را نباید انجام  دهد.

مشکل دیگر این است که می تواند استرس زیادی ایجاد کند و منجر به مشکلات دائمی اضطراب برای سگ ها شود. این دستگاه ها اغلب توسط والدین حیوانات خانگی بی تجربه استفاده می شود و بنابراین بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرند. این می تواند دردهای غیرضروری زیادی را هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی برای سگ ها ایجاد کند.

مربیان حرفه ای سگ ممکن است نتایج دلخواه را از آموزش الکترونیکی ببینند، اما قطعاً برای والدین حیوانات خانگی معمولی استفاده نمی شود. جایگزین های زیادی وجود دارد که سگ ها را تحت استرس و درد بسیار کمتری قرار می دهد.

اگر می خواهید از یک دستگاه الکترونیکی استفاده کنید، در مورد استفاده صحیح با یک متخصص مشورت کنید و یک شکل جایگزین برای اصلاح رفتار در نظر بگیرید.

5. آموزش مدل-رقیب یا آینه

روش آموزش مدل، رقیب بر این واقعیت استوار است که سگ ها با مشاهده یاد می گیرند. با ارائه مدلی از رفتار خوب یا رقیب برای رقابت برای منابع، سگ ها یاد می گیرند که رفتارها را تقلید کنند.

بنابراین یک مربی ممکن است یک عمل انسانی دیگر را به عنوان الگو داشته باشد، که آنها را به خاطر انجام وظایف بر اساس فرمان تحسین کند یا آنها را به خاطر رفتار ناخواسته سرزنش کند. سگ به عنوان یک ناظر، از مدل یاد می گیرد که چه کاری را به درستی انجام دهد.

این مدل همچنین می‌تواند به‌عنوان رقیب عمل کند و برای انجام کار مناسب برای یک اسباب‌بازی مورد نظر رقابت کند یا به عنوان پاداش رفتار کند و سگ را تشویق کند تا کار را انجام دهد و آن را سریع‌تر انجام دهد.

آموزش آینه بر همین اصل متکی است، از والدین سگ به عنوان الگو استفاده می کند، سپس برای تقلید از رفتار خوب پاداش می دهد. از غرایز طبیعی سگ ها برای عمل اجتماعی به جای اینکه علیه آنها کار کند استفاده می کند. به بیان ساده، سگ با مثال یاد می گیرد.

این روش آموزشی با سطح موفقیت مشابهی مانند تقویت مثبت و شرطی سازی عامل عمل می کند. با این حال، برخی از مربیان ممکن است آن را طبیعی تر و ارجح تر بدانند.

اگر سگ شما پیوند محکمی با شما دارد و می تواند زمان زیادی را صرف مشاهده و تعقیب شما کند، ممکن است این تکنیکی راحت تر از پایبندی به جلسات تمرینی منظم باشد.

6. آلفا سگ یا سلطه

سگ آلفا یا آموزش سلطه بر ذهنیت گروه غریزی سگ برای ایجاد رابطه تسلیم و تسلط متکی است.

این تئوری پیشنهاد می‌کند که سگ‌ها خانواده‌های خود را مانند گله خود می‌بینند و از یک سلسله مراتب اجتماعی پیروی می‌کنند، همانطور که در گله‌های گرگ اسیر مشاهده می‌شود. وقتی سگی خود را آلفا می بیند، باید یاد بگیرد که در عوض به انسان خود به عنوان آلفا احترام بگذارد و تسلیم شود.

برخی از روش‌های مورد استفاده در این تکنیک عبارتند از: درک زبان بدن سگ و پاسخ دادن به آن، نشان دادن اعتماد به نفس و اقتدار، و اول شدن در هنگام غذا خوردن، ورود یا خروج از اتاق، یا راه رفتن با افسار.

اگر سگ شما می خواهد بیرون برود، قبل از اینکه در را باز کنید باید بنشیند. اگر آنها می خواهند غذا بخورند، پس باید با آرامش منتظر بمانند تا شما غذا را آماده کنید.

به طور کلی با آموزش آلفا، به سگ خود اجازه نمی‌دهید با شما مبلمان، از جمله تخت، داشته باشد. شما همچنین به سطح چشم سگ خود نمی رسید. این به این دلیل است که اینها نشانه هایی هستند که نشان می دهد سگ شما از جایگاه برابری در رابطه برخوردار است. تو مسئولی؛ شما مسلط هستید

سزار میلان این روش آموزشی را رایج کرد. با این حال، او گاهی اوقات تمرین سلطه را با روش های دیگر در مواقع مناسب ترکیب می کند.

برخی از مربیان مدرن می گویند که این تکنیک قدیمی است ، زیرا تحقیقات جدید نشان داده است که سگ ها آنطور که قبلاً تصور می شد به ذهنیت دسته تکیه نمی کنند و پویایی دسته گرگ ها به همان شکلی که در زمان حیوانات وجود داشت ساختار وحشی ندارد. در اسارت مشاهده شده است.

اگرچه آموزش تسلط می تواند رفتارهای ناخواسته را مهار کند، مربیان مدرن سگ اغلب آن را قدیمی می دانند. ممکن است در رسیدگی به علل اساسی رفتار بد شکست بخورد و باعث شود سگ ها احساس اضطراب یا ترس کنند.

مبارزه تسلط دائمی می شود و نیاز به تقویت مداوم دارد که می تواند برای کودکان یا سالمندان دشوار یا حتی خطرناک باشد.

7. آموزش مبتنی بر رابطه

آموزش مبتنی بر رابطه چندین روش آموزشی مختلف را با هم ترکیب می کند، اما بر رویکرد فردی تر برای سگ و انسان تمرکز دارد. این رابطه بین سگ و انسان است که همه چیز را هدایت می کند.

این روش برای رفع نیازهای سگ و مربی، تقویت ارتباط و تقویت پیوند آنها تلاش می کند. اساساً، این در مورد سودمندی متقابل است.

فرد باید بداند که چگونه زبان بدن سگ خود را بخواند، چه پاداش هایی بیشتر به سگ او انگیزه می دهد و چگونه نیازهای اولیه سگ خود را قبل از شروع هر جلسه آموزشی برآورده کند. تقویت مثبت رفتارهای خوب را تشویق می کند.

محیط سگ برای محدود کردن رفتارهای ناخواسته احتمالی کنترل می شود. اطلاعات جدید بر اساس موفقیت قبلی ساخته شده است .

به عنوان مثال، یک سگ باید یاد بگیرد که در یک اتاق ساکت بنشیند قبل از اینکه بخواهد دستور را در پارکی با سنجاب ها و بچه ها و سایر عوامل حواس پرتی انجام دهد. سختی به تدریج افزایش می یابد.

وقتی سگ رفتار مورد نظر خود را انجام نمی دهد، انسان به جای تنبیه باید دلیل آن را دریابد. آیا سگ روی حواس پرتی تمرکز می کند؟ صدمه؟ قادر به شنیدن نیستید؟ یا فقط تمایلی به اجرا ندارید؟

این آموزش مبتنی بر رابطه منجر به پیوند عمیق و معنادار می شود، اما زمان و صبر می طلبد. ممکن است برای متمایز کردن آن از سایر روش های آموزشی کافی نباشد، اما به نظر می رسد که شامل بسیاری از جنبه های دیگر روش های موفق باشد.

ممکن است متوجه شوید که رابطه شما با سگتان بدون توجه به اینکه از کدام روش آموزشی استفاده می کنید، بهبود می یابد و مطمئناً این پیوند به شما کمک می کند تا آموزش خود را ادامه دهید.

کدام روش تربیت سگ برای شما بهتر جواب می دهد؟ آیا روش دیگری وجود دارد که به نظر شما مفید باشد؟ 

تربیت توله سگ دوبرمن پینچر

 

به این وب سایت رای دهید