آیا می توانم به سگم آسپرین بدهم؟

آیا می توانم به سگم آسپرین بدهم؟

0 دیدگاه 10 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 1177
آیا می توانم به سگم آسپرین بدهم؟
احتمالاً این سوال برای شما پیش آمده است. و شاید هم از آسپیرین برای پت خود استفاده کرده باشید. اما آیا می توانید آسپیرین را به سگ خود بدهید؟ آیا ضرری برای سگ ها ندارد؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، پاسخ به این سوال که آسپیرین را می توان به پت خود بدهید منفی است، شما نمی توانید به سگ خود آسپرین بدهید مگر اینکه دامپزشک شما به طور خاص این را به شما دستور دهد. اگر دوز نامناسب به سگ خود بدهید، می توانید به راحتی او را مسموم کنید، که می تواند عوارض جانبی شدید و حتی مرگ ایجاد کند.

در اینجا چیزی است که هنگام دادن آسپرین به سگ ها باید بدانید.

آسپرین یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) است که با مهار آنزیم‌هایی که پروستاگلندین‌ها را تولید می‌کنند، درد را تسکین می‌دهد.

کاهش التهاب خوب است، اما پروستاگلندین ها مسئول عملکردهای مهم دیگری مانند حفظ جریان خون به کلیه ها، محافظت از پوشش دستگاه گوارش و کمک به لخته شدن خون به طور طبیعی هستند.

از آنجایی که خطرات دادن آسپرین به سگ ها بسیار زیاد است، هرگز نباید این کار را انجام دهید، مگر اینکه دامپزشک برای پت تجویز کند. و حتی در این صورت، باید دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید، در غیر این صورت ممکن است به سگ خود آسیب بزنید یا حتی او را بکشید.

در اینجا فقط چند مورد از مواردی است که در آن دادن آسپرین به سگ می تواند عواقب بدی داشته باشد:

دوز نامناسب، تفاوت بین دوز سالم و دوز خطرناک برای سگ ها اندک است. قبل از دادن آسپرین به سگ خود باید از یک دامپزشک آموزش دیده دستورالعمل دریافت کنید.

حساسیت دارویی برخی از سگ ها به ویژه به NSAID ها حساس هستند. حتی اگر به سگ خود دوز درستی بدهید، ممکن است هنوز عوارض جانبی داشته باشد.

آلرژی. مانند تقریباً تمام داروها، خطر واکنش آلرژیک وجود دارد.

سایر داروها، حتی داروهای بدون نسخه، در صورت مخلوط شدن با آسپرین می توانند واکنش های بدی ایجاد کنند.

شرایط پزشکی این دارو می تواند بدترهم باشد، به ویژه بیماری کلیوی، بیماری کبد، اختلالات خونریزی، زخم، یا کمبود ویتامین.

فرمول های مختلف برخی از انواع آسپرین برای بزرگسالان طراحی شده اند، برخی برای کودکان و برخی دارای قدرت های متفاوتی هستند. برخی از قرص ها دارای پوشش هایی هستند که سیستم گوارشی سگ ها از بین نمی رود. دامپزشک شما می تواند به شما بگوید که در صورت وجود کدام نوع مناسب است.

باردار یا شیرده. سگ های باردار یا شیرده تقریباً هرگز نباید بدون نظارت دامپزشک دارو مصرف کنند.

چه زمانی آسپرین برای سگ ها مفید است؟

آسپرین فقط باید در صورت توصیه دامپزشک به سگ ها داده شود. فرمول های خاصی به طور خاص برای سگ ها وجود دارد که ممکن است از آسپرین انسانی ایمن تر باشند. معمولاً دامپزشک آن را فقط برای یک بیماری کوتاه مدت تجویز می کند.

آسپرین به دلیل پتانسیل بالای عوارض جانبی، راه حل خوبی برای مدیریت درد طولانی مدت در سگ ها نیست. دامپزشکان معمولاً اشکال دیگری از درمان را برای بیماری‌های مزمن مانند آرتریت تجویز می‌کنند و فقط حداکثر تا پنج روز آسپرین را تجویز می‌کنند و حتی آن هم در حد بالایی است.

معمولاً داروها و درمان‌های ایمن‌تر و مناسب‌تری برای درد سگ‌ها وجود دارد.

عوارض جانبی آسپرین در سگ ها چیست؟

حتی اگر دامپزشک شما دوز مناسب آسپرین را برای سگ شما تجویز کند، ممکن است عوارض جانبی نگران کننده ای مشاهده کنید. اینها لزوماً دلیلی برای وحشت نیستند، اما با دامپزشک خود تماس بگیرید تا در مورد اشکال جایگزین درمان صحبت کنید، به خصوص اگر علائم به سرعت ناپدید نشوند.

در اینجا چند مورد از عوارض جانبی جزئی مرتبط با آسپرین در سگ ها آورده شده است :

بی حالی

ناراحتی معده

مدفوع شل، مدفوع سیاه یا اسهال

از دست دادن اشتها

برخی از عوارض جانبی در سگ‌ها می‌تواند بسیار جدی باشد و اگر به آنها توجه نشود، می‌توانند منجر به زخم، خونریزی گوارشی یا آسیب اندام شوند. اگر این عوارض جانبی جدی‌تر را مشاهده کردید، باید به سگ خود دارو را متوقف کنید و فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

در اینجا برخی از عوارض جانبی آسپرین در سگ ها وجود دارد که باعث نگرانی می شود:

استفراغ (به خصوص اگر استفراغ سیاه مانند تفاله قهوه به نظر برسد)

مدفوع خونی

مخاطی در مدفوع

مدفوع سیاه و قیری رنگ

اگر سگم بیش از حد آسپرین بخورد چه باید بکنم؟

درهر صورت، احتمالاً باید فوراً به دنبال درمان اورژانسی باشید. ممکن است دامپزشک نیاز به شستشوی معده سگ شما، تزریق زغال فعال، دادن مایعات داخل وریدی یا انتقال خون داشته باشد.

بهتر است در اسرع وقت به دنبال درمان باشید، زیرا حتی پس از چند ساعت، آسیب به اندام های حیاتی سگ شما ممکن است دائمی باشد یا منجر به مرگ شود.

در اینجا چند علامت وجود دارد که نشان می دهد سگ شما بیش از حد آسپرین مصرف کرده است:

خونریزی یا از دست دادن خون

تشنج

فروپاشی یا از دست دادن هوشیاری

ضعف یا سرگیجه

کم آبی بدن

تب

تنبلی

لثه های رنگ پریده

جایگزین های بهتر از آسپرین برای سگ من چیست؟

داروهای زیادی وجود دارند که نسبت به آسپرین برای درمان درد سگ ها ایمن تر و موثرتر هستند. دامپزشک شما می تواند تصمیم بگیرد که کدام دارو بهترین است و احتمالاً به نوع درد یا شرایطی که تحت درمان است بستگی دارد.

انواع مختلفی از داروهای مسکن بدون نسخه برای درمان علائم درد خفیف در سگ ها وجود دارد، اما همیشه باید قبل از دادن هر گونه دارویی به سگ خود از دامپزشک خود سوال کنید.

دگزامتازون برای سگ ها

 

به این وب سایت رای دهید