شوک آنافیلاکسی در سگ ها

شوک آنافیلاکسی در سگ ها

0 دیدگاه 16 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 723
شوک آنافیلاکسی در سگ ها
شوک آنافیلاکسی شکل شدید حساسیت یا واکنش آلرژیک به یک آلرژن است. این نوع واکنش در صورت عدم درمان فوری می تواند تهدید کننده زندگی سگ باشد. دانستن اینکه چگونه علائم شوک آنافیلاکتیک را بشناسید می تواند، جان سگ شما را نجات دهد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، هنگامی که سگ در معرض یک ماده حساسیت زا قرار می گیرد، واکنش های آلرژیک ممکن است اتفاق بیفتد. واکنش ها می توانند بر روی سطح خارجی بدن (یعنی پوست) یا سیستمیک باشند و به دلیل درگیری چندین سیستم اندام، عواقب تهدید کننده ایجاد کنند. شوک آنافیلاکتیک شکل سیستمیک واکنش ازدیاد حساسیت نوع 1 است. آنافیلاکسی، واکنش بیش از حد سیستم ایمنی سگ به یک آلرژن است و تصور می شود که حتی دلیل ارثی یا خانوادگی برای ایجاد آن داشته باشد.

با قرار گرفتن سیستم ایمنی سگ در معرض یک آلرژن، هیستامین آزاد می شود که می تواند در پوست به صورت موضعی نشانه هایی از قرمزی، خارش و همچنین تورم صورت در اثر آلرژنی مثل نیش زنبور را دید.

اما در شوک آنافیلاکتیک، مقادیر بیش از حد هیستامین در بدن منجر به کاهش فشار خون، انقباض عضلات صاف، اتساع مویرگ ها می شود. در اکثر حیوانات، ریه‌ها تحت تأثیر شوک آنافیلاکتیک قرار می‌گیرند و باعث ناراحتی تنفسی می‌شوند، اما در سگ‌ها، کبد عضو اصلی آسیب‌دیده در اثر این واکنش است و به دلیل ارتباط نزدیک آن با دستگاه گوارش، سگ‌های مبتلا به شوک آنافیلاکتیک می‌توانند به سرعت اسهال، استفراغ، ترشح آب دهان، لثه های رنگ پریده، سردی اندام ها، تشنج و کما می شوند. لثه های رنگ پریده و سردی اندام ها نشانه گردش خون ضعیف هستند. گردش خون ضعیف در سگ شما می تواند به تشنج و کما تبدیل شود، بنابراین فورا به دامپزشکی مراجعه کنید.

علائم شوک آنافیلاکسی در سگ ها

اسهال

استفراغ

آب دهان

لثه های رنگ پریده

پاهای سرد

تشنج

کما

علل شوک آنافیلاکتیک در سگ ها

هر گونه قرار گرفتن در معرض یک آلرژن یا آنتی ژن می تواند منجر به شوک آنافیلاکسی شود.

موارد زیر رایج ترین انواع آلرژن ها هستند

نیش حشرات: گاز مورچه و نیش زنبور معمولاً فقط باعث قرمزی و تورم در محل نیش یا گزش می شوند، اما اگر سگی به آنها حساسیت شدید داشته باشد، آنافیلاکسی ممکن است رخ دهد.

داروها: اگر سگ شما به دارویی حساسیت داشته باشد و آن را مصرف کند، آنافیلاکسی ممکن است رخ دهد.

واکسن ها: مانند داروها، برخی از سگ ها می توانند به واکسن ها واکنش منفی نشان دهند. واکسن ها ترکیبات مختلفی در خود دارند که ممکن است باعث آنافیلاکسی در سگ شوند.

چگونه از شوک آنافیلاکتیک در سگ ها جلوگیری کنیم؟

اگر می دانید که سگ شما آلرژی دارد، بهترین کاری که می توانید برای جلوگیری از شوک آنافیلاکتیک انجام دهید این است که سگ خود را از آن آلرژن خاص دور نگه دارید. اگر نمی دانید سگ شما به چه چیزی آلرژی دارد، هنگام قرار گرفتن در معرض داروها و واکسن ها آن را به دقت تحت نظر بگیرید تا مطمئن شوید که هیچ نشانه ای از آنافیلاکسی وجود ندارد. و از قرار دادن سگ خود در معرض مورچه ها و حشرات گزنده تا جایی که می توانید در خارج از منزل خودداری کنید.

لنفوم در سگ ها

 

به این وب سایت رای دهید