کولیت در گربه ها

کولیت در گربه ها

0 دیدگاه 1 اسفند 1400 چاپ خبر بازدید: 835
کولیت در گربه ها
کولیت در گربه ها، به بیماری اختلال التهابی روده مربوط می شود. و در اکثر موارد کولیت را می توان با داروها، تغییر رژیم غذایی و مراقبت های حمایتی دامپزشکی درمان کرد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، اگر گربه شما کولیت داشته باشد، بیماری شایعی است که باعث اسهال در انسان، گربه، سگ و سایر حیوانات می شود. چه چیزی باعث کولیت در گربه ها می شود؟

کولیت التهاب روده بزرگ است (که گاهی اوقات روده بزرگ نامیده می شود). گربه ها بدون توجه به سن، نژاد یا جنسیت ممکن است به کولیت مبتلا شوند. این وضعیت ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد (کولیت حاد) یا می تواند یک بیماری مزمن باشد. کولیت مزمن اغلب در نتیجه یک بیماری دیگر رخ می دهد. و به بیماری التهابی روده مرتبط است، وضعیتی که باعث التهاب دستگاه گوارش می شود.

علل کولیت در گربه ها عبارتند از:

بیماری التهابی روده (IBD)

سندرم روده تحریکپذیر

استرس، اضطراب

انگل های روده ای

عدم تحمل یا حساسیت غذایی

بی احتیاطی در رژیم غذایی 

عفونت های دستگاه گوارش (باکتریایی، قارچی، ویروسی)

پانکراتیت

تروما به دستگاه گوارش

ویروس نقص ایمنی گربه (FIV)

علائم و نشانه های کولیت در گربه ها

وقتی گربه ها اسهال دارند، روده بزرگ، روده کوچک یا هر دو را درگیر می کند. گربه های مبتلا به اسهال روده کوچک اغلب استفراغ، کاهش وزن و بی حالی را تجربه می کنند. خون در اسهال روده کوچک تیره به نظر می رسد و ممکن است شبیه تفاله قهوه یا قیر باشد. برعکس، خون در مدفوع ناشی از اسهال روده بزرگ شبیه خون قرمز تازه است.

ممکن است گربه ها هر دو نوع اسهال را همزمان داشته باشند، به خصوص در گربه هایی که بیماری التهابی روده دارند. با این حال، کولیت به تنهایی کمتر باعث تهوع، استفراغ و کاهش وزن می شود.

علائم کولیت در گربه ها عبارتند از:

مدفوع نرم یا آبریزش که ممکن است حاوی مخاط یا خون قرمز باشد

اجابت مزاج خارج از جعبه زباله

افزایش دفعات اجابت مزاج

زور زدن برای اجابت مزاج (ممکن است شبیه یبوست باشد )

ناراحتی هنگام اجابت مزاج

اشتها تغییر می کند

افزایش نفخ

ناراحتی در قسمت تحتانی شکم (معمولاً در اثر گرفتگی یا گاز ایجاد می شود)

اگر گربه شما هر یک از این علائم را نشان می دهد، برای مشاوره با دامپزشک خود تماس بگیرید. 

نحوه درمان کولیت در گربه ها

درمان کولیت در گربه ها به علت اصلی آن بستگی دارد. دامپزشک با شما در مورد اسهال و سابقه پزشکی گربه شما گفتگو خواهد کرد. پس از انجام معاینه فیزیکی، احتمالاً دامپزشک آزمایش های تشخیصی را توصیه می کند. این معمولا با نمونه مدفوع برای جستجوی انگل ها و عفونت ها شروع می شود. دامپزشک همچنین ممکن است تصویربرداری با اشعه ایکس از شکم گربه را برای جستجوی هر چیز غیر طبیعی مانند جسم خارجی یا توده پیشنهاد کند. آزمایش خون نیز ممکن است برای ارزیابی عملکرد اندام، تعادل الکترولیت ها و سلول های خون ضروری باشد.

اگر دامپزشک شما مشکوک به IBD باشد، ممکن است برای تشخیص های پیشرفته مانند سونوگرافی، MRI، آندوسکوپی یا جراحی اکتشافی به متخصص ارجاع داده شوید.

کولیت در گربه ها اغلب با ترکیبی از روش ها درمان می شود. این معمولا شامل داروها و تغییر رژیم غذایی می شود.

داروها

اگر کولیت گربه شما توسط انگل ایجاد شده باشد، دامپزشک شما کرم‌زدایی را برای درمان نوع خاصی از انگل تجویز می‌کند.

آنتی بیوتیک هایی مانند تایلوزین و مترونیدازول اغلب برای درمان کولیت در گربه ها استفاده می شود. مترونیدازول علاوه بر درمان عفونت های باکتریایی، دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد که می تواند خود اسهال را کاهش دهد. تایلوزین ممکن است باکتری های مفید روده را تقویت کند و در عین حال باکتری های مضر را از بین ببرد.

گربه های مبتلا به IBD گاهی اوقات برای کاهش التهاب و تعدیل سیستم ایمنی با کورتیکواستروئیدها درمان می شوند (زیرا در IBD نقش دارد). گربه هایی که کورتیکواستروئید مصرف می کنند باید به دقت تحت نظر باشند تا از عوارض جانبی مانند سرکوب سیستم ایمنی، دیابت و آسیب اندام جلوگیری شود. هنگامی که کورتیکواستروئیدها کمکی نمی کنند، ممکن است از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند کلرامبوسیل یا آزاتیوپرین استفاده شود.

تغییرات رژیم غذایی

بسیاری از موارد کولیت را می توان از طریق تغییر رژیم غذایی کنترل کرد. گربه شما ممکن است نیاز به تغییر رژیم غذایی موقت داشته باشد تا زمانی که اسهال برطرف شود. 

درمانهای خانگی

برخی از والدین گربه دوست دارند داروهای طبیعی، مکمل های فیبر یا داروهای بدون نسخه را برای کمک به درمان اسهال ناشی از کولیت امتحان کنند. با این حال، این روش ها ممکن است کارساز نباشند و حتی می توانند اوضاع را بدتر کنند. هرگز داروهای OTC ساخته شده برای انسان را ندهید، زیرا ممکن است برای گربه ها سمی باشد. قبل از شروع هر نوع مکمل، گیاه دارویی، داروی OTC یا سایر داروهای طبیعی برای کولیت در گربه ها، از دامپزشک خود راهنمایی بخواهید.

مراقبت های بیمارستانی

ممکن است برای گربه های مبتلا به کولیت شدید بستری شدن در بیمارستان ضروری باشد تا بتوانند مراقبت های حمایتی را دریافت کنند. این ممکن است شامل مایعات داخل وریدی برای آبرسانی مجدد و تعادل الکترولیت ها و همچنین داروهایی برای ایجاد آرامش و درمان علت کولیت باشد.

استرس را کاهش دهید

برخی از موارد کولیت به دلیل استرس، به ویژه در گربه‌هایی که مبتلا به IBD هستند، ایجاد می‌شوند. شما می توانید اقداماتی را برای کاهش استرس و اضطراب گربه خود در خانه انجام دهید. اگرچه مراجعه به دامپزشک ممکن است به طور موقت سطح استرس گربه شما را افزایش دهد، اما اغلب تنها راه برای شروع درمان است. 

کولیت حاد در گربه ها اغلب با درمان اولیه برطرف می شود. با این حال، گربه‌های مبتلا به کولیت مزمن یا IBD ممکن است به درمان‌های فشرده‌تری نیاز داشته باشند. گربه های مبتلا به بیماری های مزمن مانند این باید برای معاینات مکرر به دامپزشک مراجعه کنند.

شوره گربه چیست؟

 

به این وب سایت رای دهید