کم خونی در گربه ها

کم خونی در گربه ها

0 دیدگاه 14 اسفند 1400 چاپ خبر بازدید: 655
کم خونی در گربه ها
کم خونی یک اختلال خونی است و زمانی رخ می دهد که شمارش خون قرمز حیوان، به کمتر از حد طبیعی برسد. و در صورت عدم درمان ممکن است منجر به بستری شدن در بیمارستان یا انتقال خون شود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، کم خونی زمانی رخ می دهد که شمارش خون قرمز حیوان کمتر از حد طبیعی باشد. این کاهش می تواند ناشی از دست دادن خون، کاهش تعداد گلبول های قرمز تولید شده یا افزایش تعداد سلول های تخریب شده توسط بدن باشد. بسیاری از بیماری ها می توانند باعث کم خونی گربه شوند. اگر تعداد گلبول های قرمز خون به سرعت کاهش یابد یا بسیار کم شود، گربه ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان، تزریق خون داشته باشد. و در برخی موارد، کم خونی می تواند کشنده باشد.

کم خونی چیست؟

کم خونی نشانه بیماری دیگری است. زمانی رخ می دهد که گلبول های قرمز سالم یا هموگلوبین کافی در خون وجود نداشته باشد. هموگلوبین جزء اصلی گلبول های قرمز است و وظیفه آن حمل اکسیژن است. وقتی گلبول های قرمز یا هموگلوبین کافی وجود نداشته باشد، سلول های بدن نمی توانند اکسیژن کافی دریافت کنند، بنابراین نمی توانند به درستی کار کنند. همین کمبود اکسیژن است که باعث ایجاد علائمی در گربه می شود.

کم خونی به دو دسته ترمیم کننده و غیر ترمیم کننده تقسیم می شود. کم خونی ترمیمی به این معنی است که بدن گلبول های قرمز بیشتری تولید می کند. کم خونی غیر ترمیمی زمانی اتفاق می افتد که بدن گلبول های قرمز بیشتری تولید نمی کند.

در گربه ها، علائم کم خونی می تواند بر اساس سرعت کاهش تعداد گلبول های قرمز خون متفاوت باشد.

علائم کم خونی در گربه ها

لثه های رنگ پریده

افزایش ضربان قلب

افزایش تعداد تنفس

بی حالی (خواب آلودگی مفرط)

ضعف

کاهش اشتها

افزایش مصرف آب

لثه ها ممکن است به دلیل کاهش اکسیژن در خون رنگ پریده باشند. ضربان قلب گربه نیز در تلاش برای رساندن اکسیژن به سلول هایی که به آن نیاز دارند افزایش می یابد. سرعت تنفس افزایش می‌یابد تا اکسیژن بیشتری به بدن وارد شود و گربه نیز ممکن است بی‌حالی داشته باشد زیرا کاهش اکسیژن خون به این معنی است که انرژی کمتری برای سلول‌ها وجود دارد، بنابراین گربه خواب‌آلودتر است.

هنگامی که گربه ها کم خون هستند، ماهیچه های آنها قادر به دریافت اکسیژن مورد نیاز برای عملکرد طبیعی نیستند، بنابراین ممکن است نتوانند بدوند، بپرند یا بازی کنند. آنها همچنین در هنگام کم خونی اشتهای خود را از دست می دهند. در موارد شدید، زمانی که گربه خون زیادی از دست داده است، ممکن است نتواند حرکت کند یا به دلیل کمبود اکسیژن به مغز، واکنشی نشان ندهد.

اگر گربه شما هر یک از این علائم را نشان داد، باید بلافاصله گربه خود را نزد دامپزشک ببرید.

علل کم خونی در گربه ها

کم خونی یک بیماری نیست، بلکه نشانه بسیاری از بیماری های دیگر است. علل مختلف کم خونی بر اساس اینکه آیا کم خونی ترمیم کننده است یا خیر، گروه بندی می شوند.

علل کم خونی ترمیمی

از دست دادن خون: می تواند به صورت خارجی یا داخلی رخ دهد. از دست دادن خون می تواند در اثر ضربه یا آسیب بزرگ (مثل برخورد با ماشین)، انگل ها (مانند کک، شپش، و کرم قلابدار)، زخم معده (معمولاً با نارسایی کلیه) و تومورها ایجاد شود. (تومورهای طحال یا تومورهای خونریزی دهنده در دستگاه روده شایع ترین هستند.)

همولیز: بدن در حال از بین بردن گلبول های قرمز خون است زیرا به نوعی غیرطبیعی به نظر می رسند.

سموم: سموم را می توان به چند گروه تقسیم کرد: داروها، گیاهانی مانند بلوط، افرا قرمز یا سرخس، غذاهایی مانند باقلا و پیاز، و فلزات سنگین مانند مس، سرب، سلنیوم یا روی.

نکته

اگر نگران هستید که گربه شما به دلیل خوردن چیزی کم خون شده است، آن غذای خاص را با خود نزد دامپزشک بیاورید تا پزشک دقیقاً ببیند که چه چیزی خورده است.

عفونت: گربه در معرض باکتری یا ویروسی قرار می گیرد که می تواند باعث کم خونی شود. باکتری ها، مانند هموبارتونلا، می توانند باعث کم خونی شوند، همانطور که ویروس هایی مانند ویروس لوسمی گربه (FeLV) و ویروس نقص ایمنی گربه (FIV) می توانند باعث کم خونی شوند. انگل هایی مانند سیتوکسون و مایکوپلاسما هموتروفیک نیز می توانند باعث کم خونی شوند.

بیماری های ژنتیکی: کم خونی می تواند ارثی باشد. نژادهای حبشی و سومالی به دلیل کمبود آنزیم به نوع خاصی از کم خونی مبتلا می شوند.

علل کم خونی غیر ترمیمی

رژیم غذایی ضعیف: رژیم غذایی نامناسب می تواند منجر به کمبودهای تغذیه ای شود که منجر به کم خونی می شود. 

بیماری های مزمن: بیماری های کبد، غدد فوق کلیوی یا تیروئید و سرطان ها همگی می توانند باعث کم خونی شوند. این بیماری ها باعث التهاب می شوند و این التهاب می تواند توانایی بدن برای ساخت گلبول های قرمز بیشتر، کاهش دهد.

بیماری کلیوی: هورمونی به نام اریتروپویتین بدن را تحریک می کند تا گلبول های قرمز جدید بسازد. این هورمون توسط کلیه ها ساخته می شود. بیماری کلیوی میزان اریتروپویتینی را که کلیه ها می توانند بسازند کاهش می دهد.

اختلالات مغز استخوان: مغز استخوان جایی است که گلبول های قرمز خون جدید ساخته می شود. هر بیماری که بر مغز استخوان تأثیر بگذارد می تواند باعث کم خونی شود. شایع ترین بیماری های گربه ها که بر مغز استخوان تأثیر می گذارد سرطان، ویروس لوسمی گربه و ویروس نقص ایمنی گربه است.

نحوه تشخیص کم خونی

دامپزشک نمونه خونی را برای انجام شمارش کامل خون (CBC) جمع آوری می کند. شمارش کامل سلول‌های خون نشان می‌دهد که گربه چه تعداد گلبول قرمز، هموگلوبین، پلاکت و گلبول سفید دارد. این آزمایش همچنین به پزشک می گوید که آیا کم خونی ترمیم کننده است یا خیر.

هنگامی که دامپزشک کم خونی را شناسایی کرد، آزمایش های دیگری بر اساس علائم گربه برای تعیین علت کم خونی توصیه می شود.

رفتار

از آنجایی که کم خونی نشانه بسیاری از بیماری های دیگر است، مهم است که بدانید چه بیماری باعث کم خونی گربه شما می شود. و در مواردی لازم به بستری کردن گربه در بیمارستان است.

چگونه از کم خونی پیشگیری کنیم

کم خونی نشانه بسیاری از بیماری ها است، بنابراین پیشگیری از کم خونی همیشه امکان پذیر نیست، اما کارهای خاصی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به گربه خود انجام دهید.

از یک محصول ماهانه پیشگیری از انگل استفاده کنید که کک، کنه، شپش و انگل های روده را از بین می برد.

گربه خود را در داخل خانه نگه دارید یا فقط با نظارت مستقیم اجازه دهید بیرون برود.

به آنها غذای متعادل گربه بدهید.

طبق توصیه دامپزشک، آنها را از نظر لوسمی و ویروس های نقص ایمنی گربه ها آزمایش کنید.

جلوگیری از دسترسی به سموم

حداقل سالی یک بار گربه خود را برای معاینه دامپزشکی ببرید و هر یک تا سه سال یک بار آزمایش خون انجام دهید تا مقادیر طبیعی آنها مشخص شود.

زردی در گربه ها

به این وب سایت رای دهید