مراقبت از دندان اسب

مراقبت از دندان اسب

0 دیدگاه 22 اسفند 1400 چاپ خبر بازدید: 909
مراقبت از دندان اسب
اسب باید حفره دهان و دندان هایش به طور منظم توسط دامپزشک معاینه شود تا از هر گونه مشکل در حفره دهان جلوگیری و برطرف شود. به نظر شما هر چند وقت یکبار باید دندان های اسب معاینه و چک شود؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، در اینجا می توانید در مورد چگونگی و زمان معاینه دندان های اسب بیشر بدانید. دندان های اسب باید مرتب چک شود. معاینه اولیه در حدود 2 سالگی و قبل از معرفی لگام توصیه می شود. پس از آن، اسب باید سالانه معاینه شود. اسب مسن تر ممکن است نیاز به بررسی های مکرر داشته باشد.

اولین قدم در معاینه شفاهی مطالعه سر اسب است. آیا بی نظمی وجود دارد؟ آیا عضلات دو طرف یکسان هستند؟ نیش اسب الان قبل از باز شدن دهانش چه شکلی است؟ قبل از معاینه حفره دهان اسب باید به او آرام بخش زده شود. تا دامپزشک بتواند به درستی داخل دهان را ببیند، نردبان دهانی خوب، نور مناسب و شستشوی حفره دهان از باقیمانده های خوراک لازم است. دامپزشک همچنین می تواند از آندوسکوپ، آینه دندان و پروب برای معاینه دندان استفاده کند.

امروزه بسیاری از دامپزشکان هستند که آموزش های تکمیلی را در سه مرحله در زمینه دندانپزشکی اسب گذرانده اند و می توانند خود را دندانپزشک اسب بنامند "دندانپزشک اسب".

"سوهان دندان " آیا لازم است؟

در گذشته ای نه چندان دور، دندان های اسب در مقطعی از سال به طور معمول مسواک زده می شد. این کار توسط دامپزشکان، پرورش دهندگان یا هر گروه حرفه ای دیگری انجام می شد. و "لبه های تیز" را در دهان سوهان کشیده تا اسب دچار زخم و درد نشود. سوهان دندان بر روی یک اسب بیدار، گاهی اوقات با غلتک دهان یا نوعی نردبان دندان انجام می شد. اخیراً مراقبت از دندان اسب توسعه یافته است.

دانشی که امروز در مورد عملکرد گاز گرفتن و دندان‌های اسب دارید نشان می‌دهد که سوهان کشیدن دندان بدون معاینه قبلی ایده بدی است. چیزی که شما سوهان می کنید قفل های لعابی است که اسب باید با آن غذا را آسیاب کند. انجام بدون آگاهی، سوهان می تواند آسیب زیادی به دهان وارد کند. این بدان معنا نیست که نباید مشکلاتی را که ممکن است ایجاد شود برطرف کنید، بلکه باید با توجه به بافت و عملکرد جویدن اسب این کار را انجام دهید.

اقدامات متداول در ارتباط با معاینه شفاهی:

کلاهک دندان شیری را بردارید

کشیدن دندان 

گزش های تیز

سنگ زنی قلاب ها

چگونه می توانید از مشکلات دندانی در اسب خود جلوگیری کنید؟

چندین کار وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از مشکلات دندانی در اسب خود انجام دهید:

بررسی منظم حفره دهان اسب

اولین بررسی باید در حدود 2 سالگی و قبل از گاز گرفتن اسب در دهان انجام شود

بررسی سالانه برای اسب ها از سن 3 سالگی

اسب‌های مسن‌تر و اسب‌هایی که به عنوان مثال خطاهای گاز گرفتن ممکن است نیاز به بررسی های مکرر داشته باشند

وضعیت خوراک باید بر اساس علوفه باشد.

 

همیشه بعد از کنسانتره علوفه بدهید زیرا تولید بزاق را تحریک می کند و به اسب کمک می کند تا دندان های خود را از کنسانتره تمیز کند. و خطر پوسیدگی کاهش می یابد.

از علائمی که ممکن است نشان دهنده مشکلات دندانی باشد آگاه باشید: 

مشکل در خوردن و جویدن. اسب می تواند توپ هایی از علوفه نیمه جویده شده را بیرون اندازد.

قولنج / اسهال

وزن بدون چربی

افزایش ترشح بزاق / دویدن بعد از تغذیه

درد / اعتراض هنگام سواری که اسب با سر ضربه می زند

اسب از خوردن غذاهای سفت اجتناب می کند، مانند؛ هویج و سیب

لثه های بالای دندان های جلویی را به طور مرتب بررسی کنید، مخصوصاً در اسب های مسن. در صورت وجود زخم یا لکه های عجیب، باید با دامپزشک تماس بگیرید، زیرا ممکن است علامت EORTH باشد.

مراقبت از دندان اسب بزرگتر

وقتی رشد دندان اسب تمام شد، دندان ها به مرور فرسوده می شود. مینای دندان از بین می روند و توانایی آسیاب کردن غذا کاهش می یابد. دندان‌ها ممکن است لق شوند یا حتی بیفتند و EORTH افزایش می‌یابد. اسب مسن تر به مراقبت های منظم تری از دندان نیاز دارد، اما مهم است که دندان های اسب خود را بی جهت سوهان نکشید. در اسب مسن‌تر، باید مراقب انواع درمان‌های دندانپزشکی باشید، دقیقاً به این دلیل که دندان کمی باقی مانده است.

اسب مسن‌تر ممکن است علاوه بر مراقبت‌های منظم از دندان، نیاز به تغییر وضعیت تغذیه داشته باشد تا  وزن کم نکند. جویدن علوفه درشت دشوار است و اسب ممکن است در معرض خطر یبوست باشد. یونجه ریز، نازک، یونجه خرد شده می تواند جایگزین باشد و همچنین علوفه پلت شده مانند برای اسب مناسب است. 

اگر مشکوک هستید که اسب شما دندان درد دارد یا مشکلات مرتبط با سلامت دیگری دارد حتماً با دامپزشک مشورت کنید.

عفونت ها و آسیب های چشمی در اسب

به این وب سایت رای دهید