سوفل قلبی در گربه ها

سوفل قلبی در گربه ها

0 دیدگاه 1 مرداد 1401 چاپ خبر بازدید: 576
سوفل قلبی در گربه ها
قلب های عادی با جریان خون آرام می تپند. سوفل قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون در قلب باعث ایجاد صدایی می‌شود که از طریق گوشی پزشکی شنیده می‌شود و گاهی اوقات حتی با لمس نیز احساس می‌شود.

قلب های عادی با جریان خون آرام می تپند. سوفل قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون در قلب باعث ایجاد صدایی می‌شود که از طریق گوشی پزشکی شنیده می‌شود و گاهی اوقات حتی با لمس نیز احساس می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،  بهترین روش برای توصیف این موضوع این است که رودخانه ای عریض و کند را در نظر بگیرید که ناگهان انسداد بزرگی مانند تخته سنگی که به داخل رودخانه می افتد و باعث می شود که آب هنگام عبور از اطراف سنگ متلاطم شود و سر و صدا ایجاد کند.

سوفل قلب می تواند پاتولوژیک باشد، به این معنی که سوفل ناشی از ضایعات قلبی است که از پیشرفت بیماری قلبی و افزایش سن ایجاد می شود. سوفل قلب همچنین می تواند عملکردی یا فیزیولوژیک باشد و در گربه های جوان و در حال رشد رخ دهد.

تشخیص علت سوفل قلب گربه :

سوفل قلبی یک علامت بالینی است که می تواند در بدو تولد وجود داشته باشد (مادرزادی) یا ممکن است ایجاد شود (اکتسابی). سوفل ممکن است در طول یک معاینه فیزیکی معمول در گربه ای که هیچ علامت یا نشانه ای از بیماری ندارد، مشاهده شود.

اگر گربه شما سوفل قلبی داشته باشد، دامپزشک شما بر اساس یافته های معاینه فیزیکی ، وضعیت سلامت، سابقه بیماری، سن و خطر، آزمایشات اضافی را مورد بحث قرار می دهد.

گربه های بیمار که سوفل قلبی دارند اغلب به آزمایش های تشخیصی بیشتری نیاز دارند تا مشخص شود که آیا سوفل با بیماری زمینه ای مرتبط است یا خیر. گربه هایی که سوفل قلبی همراه با علائم بیماری قلبی احتمالی مانند دشواری در تنفس و ضعف را نشان می دهند، نیاز به ارزیابی بیشتر قلب خود دارند. آزمایشات ممکن است شامل آزمایش خون، اشعه ایکس و اکوکاردیوگرافی باشد.

مطالب مفید : مقابله با آکنه در گربه ها

سوفل های قلبی مرتبط با بیماری های مادرزادی قلبی عبارتند از:

1- تنگی آئورت

2- تنگی ریه

3- دیسپلازی دریچه دهلیزی

4- تترالوژی فالوت

 

سوفل های قلبی مرتبط با بیماری قلبی اکتسابی عبارتند از:

1- بیماری دریچه دژنراتیو قلب میترال یا تریکوسپید

2- کاردیومیوپاتی ها

3- کم خونی

4- تب

5- بیماری پرکاری تیروئید

6- بیماری کرم قلب

7- اندوکاردیت

8- سندرم های اختلال عملکرد دیاستولیک

 

سوفل قلب در گربه های میانسال :

در گربه ها، سوفل قلبی می تواند ناشی از هیجان (فیزیولوژیک) یا یک مشکل قلبی زمینه ای (پاتولوژیک) باشد. برای تمایز بین این دو، باید اکوکاردیوگرام انجام شود. شایع ترین بیماری قلبی در گربه ها که در آن سوفل قلبی یک علامت بارز است، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک است که می تواند منجر به نارسایی احتقانی قلب شود.

برخی از گربه‌ها قبل از ابتلا به نارسایی احتقانی قلب، در مراحل اولیه بیماری هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهند. برخی از آنها بلافاصله پس از تشخیص، نارسایی احتقانی قلب دارند. و گربه هایی با کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک وجود دارند که هرگز دچار نارسایی احتقانی قلب نمی شوند یا علائم بالینی بیماری قلبی را نشان نمی دهند.

  

گربه های مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، ممکن است لخته خون تشکیل دهند که می تواند رگ خونی را مسدود کند و باعث درد و ناراحتی شدید شود. این علایم می تواند به صورت گربه ای ظاهر شود که به طور ناگهانی نمی تواند از پاهای عقب خود استفاده کند. این وضعیت  ترومبوزین نامیده می شود. درمان این معضل، بسیار دشوار و اغلب ناموفق است.

اگر گربه شما مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک شود، مراجعه منظم به دامپزشکی ضروری است تا بتوان اکوکاردیوگرافی را برای نظارت بر پیشرفت بیماری انجام داد.

هر گربه میانسال یا مسن می تواند به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک مبتلا شود، اما نژادهایی که بیشتر در معرض خطر هستند عبارتند از مین کون، گربه جنگلی نروژی، بریتیش مو کوتاه، ، راگدول، دوون رکس و اسفینکس.

سوفل قلبی می تواند سبب بروز مشکلات غیر قلبی مانند تب، عفونت، کم خونی، پرکاری تیروئید، لاغری شدید، چاقی شود.

درک این نکته مهم است که بدانید برخی از بیماری های قلبی ممکن است با سوفل همراه نباشند. درواقع عدم وجود سوفل قلبی به این معنی نیست که بیمار، بیماری قلبی ندارد.

 

آیا سوفل قلبی قابل درمان است؟

درمان سوفل قلبی با تعیین علت شروع می شود. بسته به تشخیص، داروهای مختلفی جهت تجویز وجود دارد. همه سوفل ها نیاز به درمان ندارند.

به این وب سایت رای دهید