چرا ایبوپروفن برای سگ ها مضر است؟

چرا ایبوپروفن برای سگ ها مضر است؟

0 دیدگاه 17 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 1325
چرا ایبوپروفن برای سگ ها مضر است؟
آیا سگ ها می توانند ایبوپروفن مصرف کنند؟ احتمالاً این سؤال را از خودتان پرسیده اید که برای دردهای جزئی سگتان می توانید از ایبوپروفن استفاده کنید؟ ما انسان ها از ایبوپروفن بدون نسخه برای درمان درد استفاده می کنیم، اما آیا می توانید آن را به سگ خود بدهید؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، در پاسخ این سوال باید بگوییم که جواب منفی است، شما نمی توانید ایبوپروفن را به سگ خود بدهید مگر اینکه دامپزشک برای درمان پت شما تجویز کند. این شامل نام های تجاری ایبوپروفن، مانند Advil، و Midol است.

این دارو برای سگ ها بسیار سمی است و به راحتی می تواند باعث مسمومیت شود. دامپزشکان به ندرت آن را به دلیل پتانسیل بالای عوارض جانبی فاجعه بار یا حتی مرگ توصیه می کنند.

چرا ایبوپروفن برای سگ ها مضر است؟

ایبوپروفن یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) است و آنزیم‌هایی را که پروستاگلاندین‌ها را تولید می‌کنند، مهار می‌کند.

کاهش التهاب به درمان علائم درد کمک می‌کند، اما پروستاگلاندین‌ها برای حفظ سایر عملکردهای مهم بدن مانند فعال کردن جریان خون به کلیه‌ها، محافظت از پوشش گوارشی و کمک به لخته شدن خون بسیار مهم هستند.

این دارو ممکن است با این عملکردهای بدن تداخل داشته باشد که می تواند برای سگ کشنده باشد . حتی دوزهای کم نیز می تواند باعث مسمومیت و گاهی مرگ سگ ها شود.

هنگامی که سایر مسکن ها با شکست مواجه می شوند، دامپزشکان ممکن است در موارد نادر، نوعی از ایبوپروفن را تجویز کنند، اما تفاوت بین دوز ایمن و دوز کشنده بسیار کم است. شما هرگز نباید آن را بدون مشورت با دامپزشک به سگ خود بدهید.

اگر داروهای ایبوپروفن بدون نسخه مانند ادویل، موترین یا میدول در خانه خود دارید، آنها را در مکانی نگهداری کنید که سگ شما مطلقاً نتواند به آنها دسترسی پیدا کند.

در اینجا چند مورد از علائم تهدید کننده زندگی وجود دارد که سگ ها در صورت مصرف تصادفی ایبوپروفن می توانند از آنها رنج ببرند:

نارسایی کلیه

زخم معده

سوراخ های روده

خونریزی گوارشی

مشکلات عصبی (تشنج، کما، از دست دادن هماهنگی و غیره)

آیا ایبوپروفن می تواند برای سگ ها مفید است؟

در حالی که از نظر فنی، دوز پایین ایبوپروفن وجود دارد که ممکن است برای برخی از سگ‌ها بی‌خطر باشد، احتمال مصرف بیش از حد آن به حدی است که دامپزشکان تقریباً همیشه داروهای مسکن دیگر و ایمن‌تری را تجویز می‌کنند.

آنها فقط در صورتی ایبوپروفن را تجویز می کنند که سایر مسکن ها با شکست مواجه شوند یا عوارضی ایجاد کنند. حتی در این صورت، به ندرت دامپزشکان آن را تجویز می کنند.

به دلیل خطرات احتمالی، تقریباً هرگز نباید برای درمان دردهای جزئی به سگ ها ایبوپروفن داده شود، و همچنین راه حل خوبی برای مدیریت درد مزمن نیست، زیرا خطر عوارض تهدید کننده زندگی با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت حتی بیشتر می شود.

آرتریت و سایر بیماری‌های مزمن معمولاً با سایر اشکال درمان دارویی و غیردارویی کنترل می‌شوند. راه حل های مناسب تری برای درمان درد در سگ ها وجود دارد.

اگر سگ من ایبوپروفن بخورد چه باید بکنم؟

اگر سگ شما به طور تصادفی ایبوپروفن خورد، باید سریع عمل کنید. چون در عرض چند دقیقه وارد جریان خون می شود و حتی یک قرص ممکن است باعث مسمومیت برخی سگ ها شود. دوز بیشتر می تواند باعث نارسایی کلیه و منجر به مرگ شود.

اگر سگ شما در چند دقیقه گذشته ایبوپروفن را بلعیده باشد، ممکن است دامپزشک به شما دستورالعمل هایی را در مورد چگونگی القای استفراغ، احتمالاً با پراکسید هیدروژن، بدهد. آنها ممکن است به شما بگویند که به سگ خود زغال فعال بدهید تا مقداری از دارو را جذب کند.

حتی اگر سگ شما دارو را استفراغ کرد، باز هم باید سگ خود را در اسرع وقت نزد دامپزشک اورژانس ببرید.

در اینجا چند علامت مسمومیت با ایبوپروفن در سگ ها آورده شده است:

استفراغ یا حالت تهوع

اسهال

خون در مدفوع

خون در استفراغ

خشکی چشم

از دست دادن اشتها

تغییر در تشنگی یا ادرار

از دست دادن هماهنگی

تشنج

کما

جایگزین های ایبوپروفن که برای سگ ها بی خطر است چیست؟

بسیاری از داروها و اشکال درمانی وجود دارند که از ایبوپروفن برای درمان درد سگ ها ایمن تر و موثرتر هستند. بهترین درمان احتمالاً به نوع درد یا شرایطی بستگی دارد که سگ شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

ریمادیل، اتودولاک و ملوکسیکام سه دارویی هستند که دامپزشکان اغلب برای درمان درد تجویز می کنند. دامپزشکان گاهی گاباپنتین، پردنیزون یا ترامادول را نیز تجویز می کنند. برخی از داروهای مسکن بدون نسخه برای درمان علائم درد خفیف در سگ ها فرموله شده اند، اما همیشه قبل از دادن هر گونه دارویی به سگ خود از دامپزشک خود سوال کنید.

طب سوزنی، آب درمانی، ماساژ، کنترل وزن، ورزش و تغییرات رژیم غذایی همگی می توانند به درمان بیماری های دردناک مزمن مانند آرتریت در سگ ها کمک کنند. غذاها و مکمل ها نیز می توانند به کاهش درد ناشی از آرتریت کمک کنند، از جمله روغن ماهی، گلوکزامین، کندرویتین سولفات و زردچوبه.

چگونه سگ خود را برای دردهای جزئی درمان می کنید؟ دامپزشک شما چه داروهایی را برای کنترل درد تجویز کرده است؟ برای اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید با دامپزشکان ما در تماس باشید.

پیروکسیکام برای سگ ها

 

به این وب سایت رای دهید